RSS

Aldrig förr har tidsresor varit så härliga

28 May

Letar du efter spänning, humor, tidsresor och kärlek har du hittat rätt!

SafirblåTitel: Safirblå (original Saphirblau)
Författare: Kerstin Gier
Serie: Serie: Edelstein Trilogie #2
Sidantal: 392
Utgivningsår: 2013 (original 2009)

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsbiten.

Handling:

Ingenting är sig likt för Gwendolyn längre. För bara ett par dagar sen fick hon reda på att det var hon hon bar på familjens tidsresegen istället för sin elaka kusin och numera är hon invigd i Väktarnas hemliga sällskap… trots att hon inte alls vet vad hon håller på med. Som om tidsresor inte är nog så får hon en efterhängsen och gnällig stendemon efter sig. Dessutom finns ju mysteriet med Lucy och Paul, varför vill de hindra Väktarna från att fullborda profetian? Sist men inte minst finns Gideon, arroganta, elaka, snygga, kysser-som-en-gud Gideon som sätter Gwendolyns hjärta i brand varje gång de är tillsammans. Men vad känner han egentligen för henne?

Tycke:
Jag är så glad över att Bonnier Carlsen bestämde sig för att översätta den här serien för annars skulle jag ha missat en helt underbar läsupplevelse. Jag brukar i vanliga fall vara skeptisk mot tidsreseböcker men Rubinröd imponerade stort på mig och efterföljaren Safirblå är minst lika bra, om inte ännu bättre.

Karaktärerna är bara så underbara. Gwendolyn är så sympatisk och med hennes humoristiska berättarröst blir det aldrig tråkigt. Nykomlingen Xemerius är min nya favorit och hans kommentarer fick mig att brista ut i skratt flera gånger. Gwens bästis Leslie är också en härlig karaktär, gillar verkligen vänskapen mellan tjejerna. Som läsare känner man att de verkligen är bästa kompisar och har inga hemligheter för varandra. Så okomplicerat och starkt! Gillar det väldigt mycket! Kärleksintresset Gideon är också intressant på det sättet att man aldrig riktigt visste vart man hade honom. Han driver verkligen både mig och Gwen till vansinne. Det enda jag störde mig på var väl att Gwen lät sig köras av Gideon. I princip så lät hon ju Gideon bestämma över deras förhållande, ibland kysste han henne, ibland var han arg och tog avstånd utan att man fick veta varför. Önskar att Gwen kunde sätta ner foten och klargöra att hans beteende inte var okej!

Jag vet inte riktigt om jag kan påstå att det händer mycket i boken men det finns en underliggande spänning genom hela berättelsen som gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Hela mysteriet med Lucy, Paul, greven och profetian är så lockande. Hade bara tänkt läsa en liten stund men innan jag visste ordet av så hade jag suttit i ett par timmar och sträckläst klart boken. Kan knappt vänta tills jag får sätta tänderna i fortsättningen. Är supertaggad inför Smaragdgrön. Ahh, kan det inte bli september nu?

PS. Tyckte att det var häftigt att Geocaching nämndes. Ralphael höjdes i mina ögon bara för att han kände till det 🙂

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag tänkte inte så mycket på det innan men efter lite mailväxling med min kompis Fia så börjar jag också undra om Gwen inte är Lucys och Pauls barn.  

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Xemerius
Bästa scen eller del: Första samtalet med Gwens morfar. Höll på att skratta ihjäl mig när de kom in på p-piller.
Minnesvärt citat:
(Gwen) ”Va? Nej, vad jag vill, är att du respekterar mitt privatliv. Jag vill vara ensam på nätterna och i badrummet, och om någon skulle kyssa mig igen” – och här var jag tvungen att svälja – ”så vill jag inte ha någon åskådare, är det klart?”
(Xemerius) ”Tss”, lät gargoylen. ”Och det ska komma från någon som drar in mig på en toa!”

Rekommenderar för:
Vill ni ha humor, härliga karaktärer och ett mysterium så måste ni plocka upp den här serien!

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte första boken så är den här inte något för dig.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Rubinröd
2. Safirblå
3. Smaragdgrön

Andra versioner av omslaget
Sapphire Blue altSapphire Blue

Saphirblau

 

Tags: ,

10 responses to “Aldrig förr har tidsresor varit så härliga

  1. dreamlandbookblogger

    May 28, 2013 at 17:47

    Spoiler spoiler spoiler !
    Ja, det är hon 🙂 i slutet av rubinröd pratade de om hur lik hon var dem

     
  2. Helenas bokhylla

    May 28, 2013 at 19:07

    Du har verkligen något att se fram emot i Smaragdgrön (har redan läst den på tyska)!

     
  3. Fia Filur

    May 28, 2013 at 21:12

    Längtar också efter Smaragdgrön! Vill veta hur allt hänger ihop 🙂

     
  4. Elin - Bokparadiset

    May 28, 2013 at 21:32

    Angående spoilern så har jag också misstänkt det efter första boken då hon sägs vara så himla lik som!

     
  5. Karin

    May 29, 2013 at 09:52

    *SPOILER*
    Har haft starka misstankar att hon är deras dotter sen i Rubinröd. Men undrar också hur det isåf går mellan henne o Gideon. Är inte de släkt då?

     
    • Anna - Boktycke

      May 29, 2013 at 19:06

      Spoiler!
      Ja, sant, de blir ju närmare släkt då, men fortfarande så har de ju inga riktiga blodsband till varandra så det är väl egentligen rätt lugnt att de är ihop.

       
  6. jeebah

    May 30, 2013 at 16:22

    Verkar himla spännande! Sätts nu upp på min TBR-lista 🙂

     
  7. Amanda (Pandan)

    May 30, 2013 at 21:27

    Jag antog bara det där du skrev i spoilersektionen när jag läste Rubinröd, inte förrän nu jag inser att det faktiskt inte är HELT säkert, haha 😉

     
  8. stina liffner

    June 1, 2013 at 23:29

    Ska du läsa trean på engelska? den har ju redan kommit ut 😀

     
    • Anna - Boktycke

      June 2, 2013 at 22:38

      Den svenska översättningen kommer ju ut rätt snart så jag väntar på den har jag tänkt ^^

       

Leave a Reply

 
