RSS

När man slåss om en prins med 5 andra tjejer

02 Jun

… så kan man räkna med drama på hög nivå.

The EliteTitel: The Elite
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #2
Sidantal: 323
Utgivningsår: 2013

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:

Nu när det bara är sex flickor kvar är tävlingen mer intensivt än någonsin. America är kluven, hon har fortfarande känslor för sin gamla pojkvän Aspen som numera är hennes vakt samtidigt som hon gillar Maxon. Tanken på att bli drottning skrämmer henne så därför säger hon kärleksfulla ord till prinsen samtidigt som hon i hemlighet träffar Aspen och utbyter både kramar och kyssar. Under tiden anfaller rebellerna palatset och inget vet fortfarande vad de är ute efter. För America blir tävlingen allt mer krävande. Hon slits mellan sina känslor för de bägge pojkarna och kan inte bestämma sig. Men kanske har hon velat för länge, för de andra tjejerna i tävlingen är också vackra och talangfulla, kanske kommer någon annan att vinna Maxons hjärta…

Tycke:
The Selection är en av de mest underhållande böckerna jag läste förra året och när fortsättningen The Elite släpptes så var jag inte sen med att skaffa hem den. Kan innehållet mäta sig med det vackra omslaget? Hmm, det är en bra fråga.

Precis som sin föregångare så fann jag The Elite fantastiskt underhållande och innan jag visste ordet av var boken utläst och jag ville ha mer. Samtidigt så kunde inte den kritiska delen av min hjärna slappna av för det var så mycket som inte kändes trovärdigt i boken. Bara det att rebellerna anfaller palatset en gång i veckan och ingen fattar varför är ju helt befängt. Hur dålig säkerhet har den kungliga familjen egentligen? Det finns flera sådana saker men mer om dem i spoilersektionen.

När det gäller karaktärerna så tyckte jag tyvärr att alla sjönk, även Maxon som var min favorit i förra boken. America höll på att driva mig till vansinne med sitt kärleksvelande. Fattar verkligen inte varför hon ens överväger tanken på att bli ihop med Aspen efter vad han har gjort mot henne (och fortfarande gör). Maxon visar sig inte vara den romantiska och ädla prinsen som jag hade trott men det positiva är att han kändes mer mänsklig. Aspen avskyr jag fullständigt, han är bara så självisk och dum. Han säger hela tiden att han älskar America och visst kan jag förstå att han gjorde slut med henne i första boken för att han inte ville att hon skulle gifta sig under sitt kast. Men jag förstår verkligen inte varför han riskerar hennes liv genom att inleda en förbjuden relation med henne nu när hon är i palatset. Om han nu älskar henne så mycket så borde han väl lyckönska henne med prinsen som hon faktiskt verkar gilla?

Puh, nu har jag fått ur mig det. Jag tycker som sagt att The Elite är en väldigt underhållande bok och jag ser mycket fram emot att läsa den avslutande delen The One. Om man kan låta bli att vara kritisk så är den här boken helt perfekt. Om det inte hade varit så mycket kärleksvelande och så många logiska luckor skulle den med säkerhet ha blivit en ny favorit.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • OMG, Aspen (och alla andra) är så tröga. Rebellerna bryter sig in i palatset och snor böcker. Och Aspen tror att de tar med sig böcker bara för att det är så kallt i norr och de behöver sidorna till brasorna. Öhhhh, tror du verkligen att man går och riskerar sitt eget liv och dödar andra för att få tag på lite bränsle när det finns en hel skog som de kan samla grenar och ved från. Gah, fattar inte hur dumma i huvudet de kan vara.  
  • En annan sak som jag störde mig på när det gäller Aspen och även America är att de fortsatte att träffas och kyssas även efter att de hade sett vad som hände med Marlee och hennes pojkvän. Speciellt Aspen som säger att han älskar America, varför riskerar han hela tiden hennes liv?
  • För mig så kändes det inte särskilt troligt att ondingen Gregory Illéa skrev ner alla sina onda planer i en dagbok(!) och skröt om dem. Ehh, om jag nu är så smart att jag kan manipulera ett helt land så tror jag att jag skulle ha vetat bättre än att avslöja alla mina planer en dagbok.

Spänning: +0,5
Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Underhållning: +0,5
Trovärdighet/Kärleksvelande: -1

Mest intressanta karaktär: Hmm, blir väl ändå Maxon.
Bästa scen eller del: Balen
Minnesvärt citat: Love is beautiful fear.

Rekommenderar för:
Ni som gillar The Selection och vill läsa vidare.  

Rekommenderar inte för:
Ni som inte vill ha ett ganska meningslöst kärlekstriangel och massa kärleksvelande.

B7Betyg: 7/10

Andra delar i serien:
1.The Selection
2. The Elite
3. The One

 

Tags: , ,

3 responses to “När man slåss om en prins med 5 andra tjejer

  1. Rebecka

    June 2, 2013 at 21:26

    Vill verkligen läsa den här! Ska köpa den i nästa beställning!🙂

     
  2. Ica

    June 4, 2013 at 20:47

    SPOILER
    Jag håller inte med ang. böckerna. Tänk Hitler. Så länge de skrevs i dagboksform var de inte “onda planer” utan bara en enskild individs tankar. När han fick ett ordentligt tag om hela landet fick hans idéer en bekräftelse.

    I övrigt är du spot on! Precis som jag kände. Jag visste inte att nästa titel avslöjats, waaah, den här seriens böcker är seriöst bra namngivna!!

     
    • Anna - Boktycke

      June 4, 2013 at 21:32

      Spoiler

      Jag reagerade inte på dagböckerna på grund av att de innehöll “onda” planer. Jag reagerade för att jag tycker att det känns fruktansvärt dumt att man skriver ner alla sina planer om hur man manipulerar ett helt land, vare sig det är av goda eller onda anledningar. Hur försiktig man är så finns det ändå risk för att boken kan bli stulen eller komma i orätta händer. Gregory Illéa var ju ingen vanlig svensson heller utan vad jag förstått en högt uppsatt politiker då han skrev dagboken. Det är litegrann som att Reinfeldt skulle skriva dagliga anteckningar om hur han mjölkar ur befolkningen så att han och hans familj kan fortsätta leva i lyx och överflöd. Men visst kan förekomma (dagböcker med onda planer alltså) och en teori som jag har är att Gregory skrev dagboken för att överlämna den till sina efterträdare så att de kunde fortsätta förtrycka folket. Den nuvarande kungen känner ju uppenbarligen till den riktiga historien och gör inget åt orättvisan.

      Titeln till sista boken släpptes för ett tag sen. Gillar också namngivningen på dem! Fast jag undrar hur spoiler-aktiga de är :p

       

Leave a Reply

 
