RSS

Svenska favoriter!

06 Jun

Eftersom det är nationaldagen idag så ska jag ta upp mina topp 5 favoritböcker/serier från svenska författare. Tragiskt nog så läser alldeles för få svenska böcker så mitt urval är ganska begränsat. Men här är böckerna som jag kan komma på.

5. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren

Bröderna Lejonhjärta

Det var säkert över 15 år sen jag läste den här boken men vad jag minns så tyckte jag väldigt mycket om den. Mindes i alla fall att jag grät rätt mycket 🙂

4. Välkommen hem av Johanna Lindbäck

Välkommen hem

Min första bok av Lindbäck och även min favoritbok av henne. Roliga och mysiga karaktärer!

3. Ondskan av Jan Guillou

Ondskan

Läste den här i svenskan på gymnasiet och älskade den. Tyckte verkligen om att Erik var så stark trots att han ständigt mobbades. Filmversionen av boken förstörde totalt min bild av karaktärerna 😦

2. Milleniumtrilogin av Stieg Larsson

Millenium trilogin

Kanske Sveriges mest kända bokserie på senare tid. Trodde verkligen inte att dessa böcker skulle fall mig i smaken men efter cirka 300 sidor i första boken var jag helt fast.

1. Engelsforstrilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Engelfors

Min absoluta favorit när det kommer till svenska serier. England har Hogwarts, vi har Engelsfors. Längtar otroligt efter den sista boken i serien!

Vilka är dina svenska favoriter?

 
7 Comments

Posted by on June 6, 2013 in Listor och enkäter

 

7 responses to “Svenska favoriter!

  1. Lisa

    June 6, 2013 at 16:56

    Min absoluta favoritbok från en svensk författare måste vara Krigarhjärta av Henrik Larsson! Jag absolut älskar den boken!! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 8, 2013 at 08:40

      Den måste jag verkligen kolla upp, har hört så mycket gott om den.

       
  2. RoM

    June 6, 2013 at 20:27

    Oj vad svårt. Gillar iofs Mio min Mio. Kul tema :-).

     
  3. Man

    June 6, 2013 at 22:17

    Hur gammal jag än är så tycks jag aldrig växa ifrån Miranda-serien av Kerstin Sundh samt Findus och Pettson-böckerna av Sven Nordqvist. Så är det. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 8, 2013 at 08:41

      Ja just ja, Miranda-böckerna! Jag minns att jag läste dem när jag gick i lågstadiet. Det är den som en fattig(?) tjej som blir konstnär va? Hade för mig att det var någon kärlekstriangel också.

       
  4. Aston - Läslampan

    June 7, 2013 at 10:33

    Har taggat dig att göra 5 books to movie tag
    http://laslampan.blogspot.se/2013/06/5-books-to-movies-tag.html

     
  5. Olivia

    June 8, 2013 at 02:00

    Älskar dem!!

     

Leave a Reply

 
