RSS

Böcker jag vill se som filmer eller tv-serier

15 Jun

Har blivit taggad att göra Books to movies-taggen av Läslampan och Rebecca. Nu när jag äntligen har lite tid över så har jag satt ihop min lista. Att välja sina favoritböcker är ju ett enkelt val men problemet är att jag är tveksam om mina favoritböcker skulle göra sig så bra som film. Oftast så är det ju berättarrösten jag fastnar för och det är inte så enkelt att föra över det till den vita duken. Så listan härnedan kommer att bestå av de fem böcker/bokserier som jag tror skulle göra sig väldigt bra som film/teve-serier även om jag personligen inte älskade bokversionen.

5. Unravelling av Elisabeth Norris

Unravelling

Förutom att omslaget redan liknar en filmposter så tror jag att handlingen kan göra sig väldigt bra som film. Det händer saker hela tiden och vem gillar inte sci-fi thrillers?

4. Demon Trappers av Jana Oliver

Älskar den dystopiska världen i den här och vill supergärna se den på film. Dock är böckerna så fruktansvärt sega tycker jag. Istället för att att lägga ner 5-6 timmar på att läsa en bok så ser jag den hellre sammanfattat i en film på 90 min.

3. Razorland av Ann Aguirre

Till skillnad från The Demon Trappers så är dessa böcker så fyllda med action att man knappt hinner andas (iaf första boken). Zombiefilmer är ju väldigt populära nu och jag vill gärna se Deuce och Fade kötta ner zombier.

2. The Morganville Vampires av Rachel Caine

Om både The Vampire Diaries och Sookie Stackhouse (True Blood) kan så kan även The Morganville Vampires. Helt ärligt talat så tycker jag redan att serien känns som en tv-serie. Kom igen tv-bolagen, satsa på Morganville!

1. Lorien Legacies av Pittacus Lore

Jag vet att I am Number Four redan finns som film och när jag först läste boken så tyckte jag inte att den var så märkvärdigt. Men nu har jag läst andra boken och är halvvägs igenom den tredje, åh jösses, vad bra böckerna skulle göra sig som en tv-serie. Ungdomar med magiska förmågor som jagas över hela världen av aliens. Här kan man både få in action och drama i överflöd. De borde verkligen göra den här som en tv-serie och att man från första början följer flera av de utvalda och inte bara Four (han är faktiskt den minst intressanta av hela bunten enligt mig).

Har sett att de flesta redan har gjort taggen så jag låter bli att tagga någon🙂

 
5 Comments

Posted by on June 15, 2013 in Listor och enkäter

 

5 responses to “Böcker jag vill se som filmer eller tv-serier

  1. MsMemberger

    June 16, 2013 at 13:04

    Morganville är definitivt som gjorde för att göras om till tv-serie, håller helt med dig där🙂

    En serier som jag gärna hade sett gjord som serie är Rachel Cains Weather Warden serier, hade varit lite trevlig som omväxling till alla vampyr/ zombie / varulv teman (även om jag älskar det med).

    Nu satte kugghjulen igång med att fundera på vilka bokserier jag skulle vilja se i tv-rutan😉

     
  2. Anna - Boktycke

    June 16, 2013 at 13:11

    Åh, kul att någon mer än jag tycker att Morganville skulle passa perfekt som tv-serie!

    Har inte läst Weather Warden serien även om jag är nyfiken på den. Får nog ta tag i den när jag har läst klart Morganville.

    Men gör ett inlägg om det! Intressant att se vilka böcker andra tycker ska bli filmer🙂

     
    • MsMemberger

      June 16, 2013 at 21:12

      Kunde inte låta bli, så nu blev det ett litet blogginlägg🙂

      (det var svårare än jag trodde, men kul)

       
      • MsMemberger

        June 17, 2013 at 20:33

        Weather Warden har en lite annan ton (givetvis mer inriktad på en vuxen publik), men kul med en helt “ny” värld och att hon faktiskt skriver lite på två sätt.

        blev nu sugen på att ta tag i Morganville böckerna, har inte läst ut serien och kanske ett “lagom” sommar-projekt att läsa om och läsa klart🙂

         
      • Anna - Boktycke

        June 18, 2013 at 08:41

        Sista boken i Morganville kommer ju inte förrän i november, men det kan ju vara bra att fräscha upp minnet och läsa om alla böckerna innan dess🙂

         

Leave a Reply

 
