RSS

Ett gäng lajvare i skogen…

18 Jun

… kan bli måltavlan för en gammal förbannelse. 

SaeculumTitel: Saeculum
Författare: Ursula Poznanski
Sidantal: 443
Utgivningsår: 2013 (original 2011)

Handling:

Bastian är en 20-årig ambitiös läkarstudent och vet knappt vad fritid är för något. In i hans liv kommer snygga och flörtiga Sandra som övertala honom att följa med på ett lajv-event som ska vara i fem dagar. Att leva som på 1400-talat låter inte särskilt lockande men Bastian blir övertalad och följer med gänget. Framme i skogen börjar allting bra och Bastian njuter av friden och den vackra naturen. Men det dröjer inte länge förrän första problemet inträffar, en av medlemmarna försvinner spårlöst! Först var de inte särskilt oroliga men när till och med spelledarna blandar sig in i letandet förstår alla att det är på allvar. Inte heller bättre blir det när en till person försvinner. Har de verkligen bara gått vilse, eller har de väckt en uråldrig förbannelse till liv?

Tycke:
Saeculum är min andra bok av Ursula Poznanski och är enligt mig ännu bättre än Erebos. Istället för datorspel är det nu ett lajv som går fel och mystiska händelser drabbar ungdomarna i skogen. Jag gillar verkligen ovissheten om vad som håller på att hända. Är det någon som rövar bort personerna en efter en eller är det förbannelsen som dödar dem? Boken är så himla spännande så jag läste ut den i en enda sittning. Tur att jag började läsa den på en ledig dag.

Karaktärsmässigt så fastnade jag inte så mycket för huvudkaraktären Bastian. Han ska föreställa en 20-årig duktig läkarstudent och det enda han gör är att plugga. Jag tyckte dock varken att hans tankar kretsade särskilt mycket om medicin eller att hans medicinska kunskaper hade så stor påverkan på handlingen. Det tycker jag är synd för jag gillar ju att kunna beundra huvudkaraktären i bok, jag gillar Bastians berättarröst men som karaktär är han ganska medelmåttig. Vem jag däremot gillar är Paul! Tycker verkligen om hans ledarförmåga och karisma.

Andra halvan av boken är riktigt riktigt spännande och ibland var stämningen så hemsk att jag fick en klump i magen. Tycker verkligen att författaren har gjort ett bra jobb med att gestalta gruppens psykologi och hur störda vissa människor kan bli när de känner sig hotade av andra. Jag vet inte om människor skulle bete sig så här i verkligheten men under tiden som jag läste så kändes det väldigt trovärdigt. Slutet kändes lite konstigt men i överlag är det en väldigt bra och spännande bok.

Man kan väl inte säga att jag blev så sugen på att testa på lajv efter att ha läst den här boken. Usch, tänk att springa runt i skogen i flera dagar och att man inte ens får ha glasögonen med sig. Det behöver inte ens vara en mördare i skogen, jag skulle ha trampat fel och dött i vilket fall. Det är väl tur att Bastian inte har lika dålig syn som jag. Näh, inget lajvande för mig tack. Promenader i skogen funkar, men inte att leva där i en medeltida miljö flera dagar i sträck.

Jag vet att författaren har gett ut en deckarserie och jag hoppas innerligt på att den också kommer att översättas till svenska. Jag är visserligen inte jätteförtjust i deckare men just Ursulas böcker tror jag att jag kommer att gilla!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Hahah, trodde först att Paul var bög och var kär i Bastien hihi. Synd att det inte var så. Mycket imponerande att han lyckades iscensätta allting och att alla gick i hans fälla.
  • Jag trodde faktiskt att det var en förbannelse tills det avslöjades att Paul och Bastien var brödrar. Blev så överraskad att jag liksom kom av mig i läsinlevelsen och deckarinstinkterna vaknade till liv. Det var ju alldeles för stort sammanträffande att de var brödar. Fast då trodde jag att det var Sandra som var den skyldiga och tänkte att hon ville hämnas å Pauls vägnar. Men sen när Paul förlorade striden började jag misstänka honom också.  
  • Slutet var lite torftigt tyckte jag. I slutändan så kom Paul undan med allting och Bastien gjorde inget. Jag hoppades nästan på att Iris skulle ha tagit med mobilen och spelat in samtalet i grottan.

 

Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +1
Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär: Paul
Bästa scen eller del: Spoiler [När de blev instängda i grottan]

Rekommenderar för:
Vill ni ha spänning, spänning och spänning så har ni hittat rätt.

Rekommenderar inte för:
Är du lättskrämd och rädd för obehagliga böcker så är den här inte den bästa boken för dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker jag har recenserat av författaren
Erebos

 

Tags: ,

5 responses to “Ett gäng lajvare i skogen…

  1. Fia Filur

    June 18, 2013 at 22:14

    Jag tycker början var lite seg, men sen blev det riktigt spännande. Visste inte riktigt vad jag skulle tro🙂 Kul koncept, men själv blev jag verkligen inte sugen på att testa nåt liknande. Springa runt i skogen utan glasögon, utan dusch och toalett, inget för mig!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 19, 2013 at 08:36

      Näh, jag kan nog testa på i 4 timmar (om jag får ha linser på mig), men sen lär det nog räcka för en livstid framåt :p

       
  2. Rebecca G

    June 19, 2013 at 00:43

    Oj, oj. Har ju läst Erebos och gillat den så det här låter ju bra och spännande🙂

     
  3. Melina

    June 19, 2013 at 15:23

    Vad kul att du gillade Saeculum så mycket. Vi kommer ge ut fler böcker av Poznanski. Inte deckarna som jag tror du tänker på eftersom de är vuxenböcker, men vi kommer släppa en dystopisk thriller nästa höst. Det är första boken i en triologi, ett framtidsäventyr…
    //Melina på Bokförlaget Opal (förhandsinformation kommer läggas upp på facebook.com/bokstorm)

     
    • Anna - Boktycke

      June 27, 2013 at 08:17

      Åh vad kul! Visste inte att att Poznanski hade skrivit en dystopisk thriller. Låter mycket spännande!

       

Leave a Reply

 
