RSS

När man dödar den man rör vid…

19 Jun

… kan det vara svårt att få ett fungerande förhållande.

Rädda mig inteTitel: Rädda mig inte! (original Unravel me)
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #2
Sidantal: 399
Utgivningsår: 2013

Obs, spoilers för tidigare böcker kan förekomma.

Handling:

Juliette är nu fri från Warner och Återetablissemanget. Hon och Adam har fått fristad i rebellgruppen Omega Point och allt borde vara bra, men det är det inte. För det första är folket på basen rädda för Juliette vilket gör att hon skyggar undan och håller för sig själv. För det andra så får hon knappt träffa Adam och de få gångerna de möts så märker hon att Adam plågas av något som han inte vill berätta. Snart ställs Juliette inför ett ultimatum, hon måste lära sig att samarbeta och lita på andra. Men hur ska hon göra det när hon inte ens kan lita på sig själv? Samtidigt så har hon fortfarande känslor för Warner, den vackra och iskalla men otroligt fascinerande ledaren för sektorn där Juliette en gång hölls fången.

Tycke:
När jag läste Rör mig inte! förra året blev jag glatt överraskad av språket och av antagonisten Warner som snabbt blev en av mina favoritkaraktärer. Nu har jag läst andra boken i serien och Tahereh Mafi och fortsätter att imponera!

Jag blev faktiskt lite förvånad i början över hur deppig och ensam Juliette var igen. För i slutet av förra boken så kändes hon så stark och hade vunnit tillbaka mycket av sitt självförtroende. Detta förklarades dock väldigt snabbt och jag köpte förklaringen med att glädjen har lagt sig och Juliette känner sig nästan lika främmande hos rebellerna som hon gjorde hos Återetablissemanget. I vanliga fall så tycker jag att deprimerade karaktärer är irriterande men Juliettes berättarröst är så himla bra att jag såg allt från hennes ögon och istället störde mig på de andra personerna som inte förstod henne.

När det kommer till karaktärer så har Kenji växt enormt mycket i mina ögon. Hans sarkasm och ledarförmåga är riktigt härligt. Det fanns ett par tillfällen då hans skämtande blev lite för mycket men i överlag så fick scenerna med honom alltid mig att le. Favoritkaraktären fortsätter att vara Warner och efter att ha läst den här boken så gillar jag honom ännu mer! Gahhh, hade jag varit Juliette skulle jag inte ha tvekat en enda sekund med att välja Warner framför Adam. Jag tycker verkligen om relationen mellan Warner och Juliette, det är ju hundra gånger mer kemi mellan dem än vad det är mellan Juliette och Adam.

Språket, eller egentligen Juliettes berättarröst är lika fantastisk som förra boken. Som läsare så känner man verkligen att man är i Juliettes tankar. Boken slutade även väldigt spännande och nu är det en riktigt plågande väntan på att sista boken ska komma ut på svenska.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • What? Warner och Adam är halvbrödrar? Meh, kom igen, hur krystat är inte det? Och hur fick farsan tid med att ha en älskarinna? Han är ju banne mig en av de mäktigaste ledarna, känns helt omöjligt att han ska ha tid att leda landet, träna upp Warner och dessutom besöka Adams mamma med jämna mellanrum.  

 

Warner: +1
Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Warner
Bästa scen eller del: Alla scener med Warner.

Rekommenderar för:
Om du letar efter en bok med intressant berättarröst samt en riktigt bra antagonist så har du hittat rätt!

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte kärlekstriangel samt deppiga huvudroller så bör du helst kolla efter en annan bok.  

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Rör mig inte! (original Shatter Me)
2. Rädda mig inte! (original Unravel me)
3. Titel ej bestämd

Extraböcker:
1.5. Falla sönder (original Destroy me)
2.5. Titel ej bestämd

Andra versioner av omslaget

Unravel Me (Shatter Me #2) av Tahereh Mafi

 

Tags: , , ,

5 responses to “När man dödar den man rör vid…

  1. Fia Filur

    June 19, 2013 at 19:36

    Åh, ska börja läsa denna snart, ska bara läsa Falla sönder först.

     
  2. författardrömmar

    June 19, 2013 at 23:27

    Längtar efter att läsa den här boken🙂

     
  3. Nina

    June 20, 2013 at 12:10

    Har lånat den här och ska äntligen läsa den snart. Tycker mycket om första boken så det blir kul att äntligen läsa fortsättningen.

     
  4. klara

    June 20, 2013 at 14:45

    Åh! Måste läsa den här serien snart! Alla böckerna verkar jättebra!

     
  5. neko

    June 23, 2013 at 15:25

    Jag längtar efter denna i pocket format, hoppas den kommer snart >.<

     

Leave a Reply

 
