RSS

Kraften hos sex

22 Jun

Och med ”sex” så menar jag siffran.

The Power of SixTitel: The Power of Six
Författare: Pittacus Lore
Serie: Lorien Legacies #2
Sidantal: 406
Utgivningsår: 2011

Obs, spoilers för tidigare böcker kan förekomma i handlingen.

Handling:

John, eller Four som han även kallas är tillsammans med bästisen Sam och tuffa Six, jagade över hela landet. Människorna tror att de är terrorister och de onda mogadoriarna gör allt för att hitta dem. Utan Henri som kan vägleda dem vet de inte vart de ska ta vägen. Samtidigt i Spanien lever Marina ett tråkigt och strängt liv i ett kloster. Hon och hennes beskyddare har gömt sig bland människorna i flera år men medan Marinas desperation växer för var dag som går så verkar hennes beskyddare glömma bort allt mer och mer om deras riktiga identitet. Marina är nummer 7, och hon följer nyheterna om John i tro om att han är som henne. Tiden är knapp, fienderna närmar sig och de utvalda ungdomarna måste lära sig att hantera sina krafter innan det är för sent.

Tycke:
När jag läste I Am Number Four för nästan ett år sen så var jag inte helt såld. Tyckte att handlingen var förutsägbar samt att karaktärerna var stereotypiska. Därför hade jag inte så höga förväntningar när jag plockade upp fortsättningen och ojoj, vilken överraskning jag fick.

Andra boken börjar direkt där den första slutade, Four, Sam och Six är på flykt och efterlysta i hela landet. Tycker så synd om dem, de har en omöjlig uppgift framför sig, ingen vuxen som kan hjälpa dem och de får aldrig vila utan måste alltid vara på väg till nästa ställe för att inte bli upptäckta. Detsamma gäller nykomlingen Marina i Spanien, hennes beskyddare vill inte hjälpa henne och hon måste klara sig på egen hand. Dock så behöver hon inte fly, i alla fall inte till en början.

Karaktärsmässigt så gillar jag Six mer och mer. I första boken så lärde man inte känna henne så väl men hon är riktigt badass och kan verkligen ta vara på sig själv. Sam växte också mycket i mina ögon och jag tycker att det är så starkt av honom att lämna sin familj och sitt gamla liv för att slåss för jordens överlevnad trots att han inte har några övernaturliga krafter. John däremot tyckte jag blev lite sämre för han betedde sig själviskt flera gånger.

Spänningen är konstant och jag gillar verkligen de nya karaktärerna. Är så himla nyfiken på hur resten av Lorien-ungarna är. Takten är snabb och jag gillar flera av vändningarna som berättelsen tog. 400 sidor kanske låter mycket men det är relativt stor text så det gick väldigt snabbt att läsa ändå.

Det enda negativa jag har att säga om boken är kärleksdramat. Snälla, låt det inte bli en jobbig kärlekstriangel mellan Sam, Six och Four. Boken är redan tillräckligt spännande och kärleksdrama skulle bara förstöra det hela. Dessutom så gillar jag vänskapen mellan Sam och Four och kommer att bli väldigt besviken ifall den förstörs på grund av en tjej.

Kort sagt, The Power of Six är en uppföljare som överraskade mig. Om ni har läst första boken och tyckte att den var sådär så tycker jag ändå att ni borde ge fortsättningen en chans för den är så mycket bättre. Har även tredje boken hemma och den lär jag väl sätta igång med inom snar framtid.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Meh, så himla dålig Sarah har blivit! Jag gillade ju henne i första boken så jag blev förvånad när hon tjallade på John. Hon vet ju att John håller på att slåss mot utomjordingar som vill förstöra jorden men hon bara ”Folk vill inte vara kompis med mig längre, kan inte du bli fasttagen av polisen så att de slutar snacka skit om mig?”. Hur självisk är inte det?! Näh, hon sjönk riktigt mycket i den här boken!

 

Spänning: +1
Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Six
Bästa scen eller del: Spoiler [När Six mötte upp Marina och Ella]
Minnesvärt citat:
(Six) “I don’t know; I still like the name Six. Maren Elizabeth was when I was a different person, and right now Six just feels right. It can be short for something if someone asks.”
Sam looks over. “For what? Sixty?”

Rekommenderar för:
Vill du ha spänning och läsa om jagade ungdomar med superkrafter så har du hittat rätt.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha djupa karaktärer och passionerad kärlek så bör du leta vidare.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. I Am Number Four
2. The Power of Six
3. The Rise of Nine
4. The Fall of Five

 

3 responses to “Kraften hos sex

  1. Fia Filur

    June 23, 2013 at 15:18

    Nu blev jag lite sugen på att läsa den här. Jag tyckte att första boken var sådär, den kändes mer som ett filmmanus än en bok, och jag tyckte den fungerade bäst tillsammans med filmen. Har du nån aning om det kommer fler filmer?

     
    • Anna - Boktycke

      June 23, 2013 at 21:38

      Ingen aning, men den blev väl inte så poppis? Tror inte att det kommer en fortsättning.

       
  2. Författardrömmar

    June 28, 2013 at 21:45

    Har bara sett filmen I am number Four, men är lite nyfiken på böckerna så jag får nog läsa dem nån gång🙂

     

Leave a Reply

 
