RSS

Hur man känner igen en steampunkbok

06 Jul

För att kunna känna igen en steampunkbok så måste vi oss först ställa oss frågan: Vad är steampunk?

Enligt Wikipedia så är det “en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, men före andra industriella revolutionen.”

Som med alla andra genre så varierar definitionen från person till person och det finns egentligen inget rätt eller fel. För mig så syftar steampunk på själva miljön och bakgrunden, sen om handlingen fokuserar på kärlek eller på krig spelar ingen roll. Till det här temat så har jag sammanlagt läst 9 böcker och märkt av flera gemensamma nämnare just när det kommer till steampunkbiten. Här kommer en lista på de element som är vanligt förekommande och typiska för steampunkböcker.

Viktoriansk miljö och samhällsstruktur
Med viktoriansk miljö så syftar jag på det samhällsstruktur som fanns i Storbritannien från ca 1800-talet till 1900-talet. Ära och heder är ytterst viktigt och samhällsklyftan mellan rika och fattiga är stor. Kvinnorna ska bara sitta hemma och vara vackra medan männen ska jobba och försörja familjen. Frånsett att jag inte gillar kvinnosynen så älskar jag den här miljön. Alla mysiga testunder, alla romantiska uppvaktningar och alla fina klänningar. Det är säkert inte alls lika kul som jag föreställer mig men om jag skulle kunna göra en tidsresa så skulle jag vilja åka tillbaka till den viktorianska miljön och insupa kulturen.

Steampunk victorianBild tagen från nätet.

London eller Storbritannien
Om handlingen utspelar sig i London eller åtminstone i någon del av Storbritannien så är det också ett tecken på att det är en steampunkbok.

Drottning Victoria
Med tanke på att många steampunkböcker utspelar sig under den viktorianska eran så är det inte helt omöjligt att självaste drottning Victoria är en av karaktärerna i boken.

Aether om det finns magi
Jag vet egentligen inte om det här är något typiskt för steampunk med övernaturligt tema men i nästan hälften av de böcker jag läste så förekom ordet aether på ett eller annat sätt, oftast som benämning på den dimensionen där magi och själar existerar. Ordet aether kommer ursprungligen från grekiskan och syftar på platsen/essensen där gudarna bodde. Jag har stött på det ordet även i andra böcker som inte är steampunk men tycker att det är ett ganska stort sammanträffande att fem steampunkböcker av nio använder sig av just det ordet.

Tekniken
Teknik och mekanik är en stor del av steampunk. Glöm surfplattor, mobiltelefoner och internet. Här är det coola uppfinningar så som luftskepp och elektroniska husdjur eller robotar. Även om handlingen rent tidsmässigt utspelar sig innan vår tid så känns ibland deras uppfinningar mycket mer avancerade. Jag skulle t.ex. inte tacka nej till en liten gullig robothund som även kan användas som förvaringslåda.

steampunk animalBild tagen från nätet.

Armé av robotar
Hur ska man förslava mänskligheten? Jo, med en armé av robotar. Det är inte ovanligt att antagonisten i en steampunk använder just en robotarmé för att uppnå sina onda mål. Däremot så har jag hittills inte läst någon bok där den goda sidan mejar ner den onda med hjälp av robotar.

Cyborg
Cyborg kan låta väldigt framtids-sci-fi men det förekommer även i steampunkböcker. T.ex så är det inte ovanligt att människor har ett konstgjort öga eller en mekanisk arm.

steampunk cyborgBild tagen från nätet.

Det var de mest vanligt förekommande fenomenen i steampunkböckerna jag har läst. Har ni några synpunkter på detta eller kan komma på fler saker som brukar dyka upp i steampunkböcker så lämna gärna en kommentar!

 
4 Comments

Posted by on July 6, 2013 in En studie i

 

4 responses to “Hur man känner igen en steampunkbok

  1. juliaD

    July 6, 2013 at 16:22

    Hej Anna
    Undrar när man läser teman är det så att man är klar med sitt tema när man läst alla böcker man satt ut man ska läsa eller har man en viss tid på sig?

     
    • Anna - Boktycke

      July 6, 2013 at 22:56

      Det bestämmer man själv. Personligen så kör jag ett visst antal böcker, men jag har sett andra som kör efter en tidsgräns också, t.ex. en månad.

       
  2. Anna - Bokbabblaren

    July 6, 2013 at 16:40

    Åh, det låter verkligen som en genre jag ska prova på! Har tänkt på det men inte kommit till skott. Har du nåt tips på en bra första bok när man är ny inom genren?🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 7, 2013 at 11:34

      Tycker absolut att du ska prova på! En steampunkbok som jag tror kan vara väldigt bra att börja med är Leviathan av Scott Westerfeld. I den finns det väldigt mycket steampunk-element samt att handlingen är riktigt intressant också!

       

Leave a Reply

 
