RSS

Att ha en låt dedikerad till sig

07 Aug

… betyder inte alltid att man själv älskar den låten.

This LullabyTitel: This Lullaby (svenska Blunda och hoppa)
Författare: Sarah Dessen
Sidantal: 422
Utgivningsår: 2002

Handling:

Det är inte många som har en låt dedikerad till sig själv, speciellt inte om låten är en superhit. Remy har en sådan men hon hatar låten This Lullaby som är skriven av hennes biologiska pappa efter att han hade övergett mamman då Remy fortfarande var ett foster. Nu när mamman gifter sig för femte gången så tror inte Remy på kärleken. Genom hela gymnasiet har hon bytt killar som andra byter kläder och hon längtar efter att sommaren ska ta slut så att hon kan flytta iväg och börja plugga i högskolan. Men den sista sommaren i stan är speciell, Remy lär känna sångaren Dexter som inte är som någon annan kille hon har haft innan. Kommer Remy att öppna upp sitt hjärta för honom? Eller kommer hon att krossa hans?

Tycke:
This Lullaby gavs ut 2002 och det märks verkligen att det är en av Dessen äldre böcker. Nu har jag inte läst alla hennes böcker men vad jag har märkt så är hennes huvudroller mycket mörkare förr. Remy dricker, röker, byter pojkvän och är allmänt väldigt bitter. Hon är väldigt pessimistisk vilket i mina ögon är en väldigt dålig egenskap. Även om hennes berättarröst är bra så gillar jag inte henne som karaktär.

Bikaraktärerna gillar jag däremot väldigt mycket. Så härlig Dexter är! Han lever verkligen i nuet och har en positiv syn på livet. Det skadar inte heller att han är en bra sångare och är snygg. Helt ärligt talat så tycker jag inte att Remy förtjänar honom. Av Remys kompisar så är Lissa min favorit, hon är så himla gullig. Förutom dem så gillar jag även mamman och brorsan. På det hela taget så tycker jag att bikaraktärerna är väldigt bra.

Handlingsmässigt gick boken bara ut på att Remy ska få tillbaka förtroendet för kärleken. Det händer inte särskilt mycket men på något sätt så fungerar det ändå. Karaktärerna är så pass starka och älskvärda att man som läsare aldrig hade tråkigt.

Slutordet är att det här är en mysig bok om en cynisk flicka som möter kärleken. Det är inte en av Dessens bästa böcker men den är läsvärd. Boken gavs för ett par månader sen ut på svenska med titeln Blunda och hoppa.

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Dexter
Bästa scen eller del: The Potato Song
Minnesvärt citat: “Love is needing someone. Love is putting up with someone’s bad qualities because they somehow complete you.”

Rekommenderar för:
För alla Dessen-fans, och även ni som vill läsa ungdomsböcker med musik och kärlek.

Rekommenderar inte för:
Ifall du inte tycker om bittra huvudroller så är det här ingen bok för dig.

 

B6.5Betyg: 6,5/10

Andra böcker av författaren som jag har recenserat
Along for the Ride (sv. Mycket mer än så)
The Truth About Forever (sv. Mitt perfekta liv)
Just Listen
What Happened to Goodbye (sv. Du glömde säga hejdå)
Keeping the Moon (alt. Last Chance)
Dreamland
Lock and Key

Andra versioner av omslaget

This Lullaby alt29780142501559_ThisLullaby_CV.inddBlunda och hoppa av Sarah Dessen

 

Tags: , ,

3 responses to “Att ha en låt dedikerad till sig

  1. Fia Filur

    August 7, 2013 at 21:46

    Jag gillade att den här boken var lite mer olik de andra böckerna jag läst av Dessen, men trots att Remy var mer destruktiv än de vanliga perfekta tjejerna som brukar ha huvudrollen, så tycker jag att hon innerst inne var ganska lik de andra i alla fall eftersom hon städade, pluggade, var pedantisk i sin bil och planerade mammans bröllop in i minsta detalj. Varför gjorde hon det förresten, skötte allt åt mamman? Har redan glömt det. Så cynisk som hon var när det kom till bröllop så fattar jag inte att hon orkade med att fixa allt.

     
    • Anna - Boktycke

      August 8, 2013 at 11:23

      Hon älskade väl sin mamma tillräckligt mycket för att göra all planering åt henne förmodar jag. Jag tycker att alla Dessens karaktärer är lika i grund och botten. Det är alltid familjeproblem och sen kommer en kille med egna taskig bakgrund in i bilden och de blir kära i varandra. Men det verkar ju vara ett säljande koncept. Har förresten köpt hem hennes senaste, hoppas på att den är bättre.

       
      • Fia Filur

        August 8, 2013 at 16:27

        Jo, känns som att alla karaktärer kommer ur samma mall, men av de böckerna jag läst tycker jag Remy var den minst genomarbetade. Hade gärna läst mer om de andra tjejerna istället faktiskt🙂 Fast killkaraktärerna är ofta väldigt mysiga🙂

         

Leave a Reply

 
