RSS

Utomjordingar som anfaller i vågor

20 Aug

Kommer de att utplåna mänskligheten eller kommer mänskligheten att utplåna sig själv?

Den femte vågenTitel: Den femte vågen (eng. The 5th Wave)
Författare: Rick Yancey
Serie: The 5th Wave #1
Sidantal: 487
Utgivningsår: 2013

Handling:
På bara ett par månader har livet fullständigt förändrats för Cassie. Innan attackerna var hon bara en vanlig flicka som dagdrömde om skolkamraten Ben. Nu är hon alltid beväpnad, alltid beredd på att fly och alltid beredd på att döda. Med löftet att hitta sin försvunna lillebror tvingar hon sig själv att överleva. Men något annat än hon är ute i skogarna, något som har avsikten att rensa mänskligheten från jorden.

Ben svek sin syster och lider av skuldkänslor. När han tar värvning i armén av ungdomar som tränas upp för att strida tillbaka mot utomjordingarna gör hans beslutsamhet att han snabbt kommer upp i rang. Men vilka är det egentligen han slåss mot? Och kan han, en tonåring, verkligen leda en grupp?

Tycke:
Den femte vågen eller The 5th Wave som den heter på engelska är en väldigt hypad bok. Den har dykt på upp många bokbloggar och betyget är till mestadels väldigt positivt. Jag kan glatt meddela att jag kan sälla mig till gruppen som gillar boken.

Den mörka och stundtals råa stämningen är så medryckande. Man förstår verkligen Cassies och Bens situation och de grymma val de fick göra. Takten i den första halvan av boken är lite långsam eftersom många stycken ägnades åt tillbakablickar. Samtidigt som jag var väldigt nyfiken på vad det är som har hänt så var jag ännu mer intresserad av hur de skulle klara sig nu när det mänskliga samhället är i stort sett utplånad.

Karaktärsmässigt så vann Evan mitt hjärta. På något sätt så kändes han som den mest mänskliga av dem. Cassie var alldeles för bitter och arg för att jag ska gilla henne. Ben var okej och Max var urgullig. På det hela tycker jag att karaktärerna och deras relationer till varandra är bra och jag har höga förhoppningar om att de ska bli ännu bättre i nästa bok. Jag vet att en del ha reagerat på romansen i boken och tyckt att den var alldeles för hastig. För en gångs skull så tycker jag att den faktiskt funkar med tanke på vad Evan har gått igenom.

När boken närmade sig upplösningen blev det riktigt riktigt spännande. Författaren har byggt upp det hela väldigt snyggt och man satt helspänd genom den sista delen. Jag kommer definitivt att plocka upp fortsättningen när den kommer ut.

Sammanfattningsvis en välskriven bok med en postapokalyptisk miljö. Första delen är lite långsam men farten ökas i den senare halvan. Möjligen så kunde den kortas ner med 50 sidor för att bli ännu mer spännande. Nästa bok kommer att släppas på engelska i maj nästa år. Vi får hoppas på att även den kommer att släppas på svenska.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Borde inte utomjordningarna ha lite mer effektivare sätt att utrota mänskligheten på? Med tanke på att deras teknologi verkar vara tusen år mer avancerad än våra så känns det verkligen som att de kan skräddarsy ett virus som dödar alla människor. Och det där med att de vill behålla jorden som den är funkar ju inte heller riktigt ihop med andra vågen då de höjde vattennivån i haven.
  • Jag hoppas verkligen att Cassie kommer att vara med Evan. Även om det var väldigt mycket instalove från Evan sida så tycker jag ändå om deras relation. Snälla, låt det inte bli någon jobbig kärlekstriangel.

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Evan
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: ”Du har ditt löfte och jag har dig.”

Andra verk som jag kom att tänka på:
The Host av Stephanie Meyer – Utomjordingar som invaderat jorden
Battlestar Galactica (tv-serie) – Kanske lite spoileraktigt men jag tänker på [sleeper agents]

Rekommenderar för:
Gillar du att läsa om utomjordingar och postapokalyptiska scenarion så lär du älska den här boken.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha mycket action rakt igenom så kanske den inte faller dig i smaken.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Den femte vågen (eng. The 5th Wave)
2. Det oändliga havet (eng. The Infinite Sea)
3. Titel ej bestämd

 

Tags: , ,

9 responses to “Utomjordingar som anfaller i vågor

  1. Carro

    September 24, 2013 at 15:08

    Jag gillade inte alls Cassie, tyckte att hon kändes lite barnslig. Att gå och tänka på sin tonårsförälskelse när hon knappt kan överleva känns lite felprioriterat😛

     
    • Anna - Boktycke

      September 24, 2013 at 18:23

      Jag störde mig inte så mycket på det otroligt nog :p Men däremot var hon så deppig hela tiden (iofs ganska förståeligt) så det var svårt att gilla henne. Tycker dock att hon är rätt stark som orkar kämpa vidare fastän världen har blivit så som den är.

       
  2. Anna Eriksson

    June 26, 2014 at 18:29

    Nu har jag läst denna och jag gillade Cassie, skrattade högt åt hennes tankeliv emellanåt. Ser fram emot fortsättningen, någon som vet när den kommer?

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2014 at 21:17

      Kul att du också gillade den. Den engelska versionen släpps i augusti och den svenska översättningen släpps i oktober. Skönt att men inte behöver vänta så länge!

       
  3. Emilia

    November 13, 2014 at 21:28

    Var det inte så att Evan dog. Eller minns jag fel?
    Själv håller jag på Ben och Cassie haha :c

     
    • Anna - Boktycke

      November 17, 2014 at 14:26

      Eh, måste säga att jag inte kommer ihåg om vad som hände med Evan. Får nog läsa en sammanfattning av första boken innan jag läser fortsättningen.

       
  4. Johanna Lindsten

    November 8, 2015 at 19:18

    Jag har precis läst ut den och längtar så himla mycket till filmen kommer. Trailern har ju släppts och jag vet inte hur många gånger jag sett den🙂

    Vill bara säga att jag älskar din blogg. Jag hittade din sida för ett tag sedan och försöker också börja skriva lite recensioner om böcker jag har läst. Så att man själv kommer ihåg vad man har läst och vad de handlade om osv.

    Det ända är att jag har lite svårt hur man strukturerar upp recensionen, har du något tips?🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 9, 2015 at 14:59

      Tack för din fina kommentar!

      När det gäller tips på hur man strukturerar upp recensioner så rekommenderar jag att man hämtar inspiration från de bloggar man tycker har en bra struktur och gör något eget av det. T.ex. vissa har ingen uppdelning mellan handling och omdöme utan låter det flöda tillsammans. Vissa lyfter bara fram det som var bra med boken, andra lyfter bara fram det som var negativt. Var inte heller rädd för att experimentera, mina första recensioner är väldigt annorlunda från dagens recensioner t.ex.

      Ett annat tips är att skriva omdömet så fort som möjligt efter du har läst boken för annars är det lätt att man glömmer bort vad det är man vill säga. Hinner man inte skriva direkt efter avslutad läsning som jag så är det bra att kladda ner stödord i ett dokument så man ändå har lite koll ifall man skulle få för sig att skriva recensionen ett par veckor senare. T.ex. bra världsbygga, opersonliga karaktärer, oförutsägbar handling etc.

      Hoppas att det är lite hjälp på vägen!

       
      • Johanna Lindsten

        November 9, 2015 at 20:04

        Tack så jättemycket för tipsen!
        / Johanna🙂

         

Leave a Reply

 
