RSS

Kärlek till Eleanor och Park

22 Aug

En bok om romantisk och tragisk kärlek som fångade mitt hjärta.

Eleanor & ParkTitel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Sidantal: 325
Utgivningsår: 2013

Handling:
Första gången Park ser Eleanor tycker han att hon är konstig och pinsam. Men han tycker synd om henne och erbjuder en av platserna i bussätet till henne. Första gången Eleanor ser Park är när han ryter åt henne att sätta sig ner. Sedan den dagen har de varit bussplatsgrannar, helt tysta och sitter så långt ifrån varandra de kan. Men något ändras när Park märker att Eleanor smygläser hans serietidningar. Fortfarande utan ett ord till varandra lånar Park ut sina tidningar till henne. Och sen blir det musik, och sen blir det åsiktsutbyten. Eleanor är den konstigaste flickan Park känner och Park är den mest perfekta killen som Eleanor känner. Både är på något sätt utstötta, men tillsammans kan de vara sig själva.

 

Tycke:
När den här boken gavs ut i början av året var jag inte alls intresserad. Det var inte förrän Maria från Unga Vuxna frågade mig varför jag inte skrev om den i mina Veckans YA-boksläpp som jag fick upp ögonen för den. Så tusen tack Maria för det här suveräna tipset!

Eleanor & Park är en väldigt söt och gripande kärlekshistoria. Två ungdomar vars relation börjar med att de sitter tysta bredvid varandra på bussen. Vad som gör den så bra är att författaren har gjort ett fantastiskt jobb med berättarrösterna samt karaktärerna. Både Eleanor och Park var så trovärdiga och sympatiska att det inte dröjde länge förrän de blev mina bästa vänner.

Jag älskar faktumet att det inte är instalove utan deras förhållande gick från främlingar till kompisar för att slutligen bli ett kärlekspar. Hela idén med att de knappt pratade med varandra i början är så himla romantiskt. Det kanske inte låter så logiskt men det känns fullständigt trovärdigt. Jag förstår Parks känslor när han egentligen vill prata med henne men att det skulle kännas underligt att börja nu när de hade ignorerat varandra så länge redan.

Och på tal om Park, åhh, vilken underbar karaktär. Älskar hans nördighet, älskar hans gentlemannahet och älskar att han inte är rädd för att stå upp för sig själv och Eleanor. Det bästa är att han inte är den där coola typen som struntar i vad folk tycker. Nej, Park tänker på det och vill inte bli utfryst. Men han väljer Eleanor framför sitt rykte vilket höjer honom riktigt mycket i mina ögon. Han slår inte riktigt St. Clair i pojkvänspotential men det är inte långt ifrån. Eleanor är också väldigt lätt att sympatisera med och även om jag ibland tyckte att hennes låga självförtroende var jobbigt så förstår jag henne absolut. Fru Rowell har verkligen fått till fantastiskt levande karaktärer! Det är inte bara huvudrollerna utan deras familjemedlemmar är också väldigt välgjorda.

Författarens språk är också mycket utmärkande. Det är många korta meningar och stundtals snabba växlingar mellan berättarrösterna. I vanliga fall så vill jag helst ha följa samma berättarröst en längre stund men här fungerade det alldeles utmärkt. Texten är humoristiskt, poetiskt men framförallt medryckande.

Jag skulle kunna fortsätta prisa den här boken ett bra tag till men jag nöjer mig här. Vill ni ha en mysig men ändå stundtals mörk bok med underbara karaktärer så ska ni plocka upp Eleanor & Park på direkten!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh, vad jag ville ruska om Eleanor i slutet när hon ignorerade Parks alla försök att kontakta henne. Skärp dig tjejen! Du måste ju ge förhållandet en chans! Vad tror ni att hon skrev i vykortet till honom i slutet? Kan det vara “I miss you” eller “I love you”?
  • Misstänkte faktiskt att det var farsan som hade skrivit orden för de kändes alldeles för grabbiga för att vara Tina. Men däremot så förstår jag inte riktigt varför Tina och Steve var så schyssta mot Eleanor när hon bestämde sig för att rymma hemifrån. Det var väl Tina som hade stoppat in hennes kläder i toaletten?

 

Karaktärer: +1
Berättarröst: 1
Språk: +1
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Park
Bästa scen eller del: Finns så många! Men jag älskar den scenen då Park satte sina hörlurar på Eleanor för första gången.
Minnesvärt citat: “I don’t like you, Park. Sometimes I think I live for you”

Rekommenderar för:
Vill du ha en romantisk och välskriven kärlekshistoria med lite mörka drag så är den här boken perfekt för dig.

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte snabba växlingar mellan berättarröster samt karaktärer med familjeproblem bör du leta vidare.

B8.5Betyg: 8,5/10

 

Tags: ,

10 responses to “Kärlek till Eleanor och Park

  1. Lena

    August 22, 2013 at 18:02

    Jag blir bara mer och mer sugen på att köpa den här, men jag (borde) har köpstopp ända tills vintern.. xD

     
    • Anna - Boktycke

      August 22, 2013 at 21:05

      Ah, samma här, eller iaf tills man inte har så många olästa böcker i hyllan. Men den här är riktigt bra, helt klart en bok som rättfärdigar ett brott mot köpstoppet :p

       
  2. eve - min bok och jag

    August 22, 2013 at 18:50

    Den verkar ju väldigt bra! Omslaget är så mysigt!

    Jag har taggat dig i “Bokiga Bekännelser”! Hoppas att du kommer att svara på den! Mitt inlägg hittar du här http://minbokochjag.blogspot.se/2013/08/eves-bokiga-bekannelser.html

     
    • Anna - Boktycke

      August 22, 2013 at 21:05

      Tack för taggen! Ska se om jag hinner göra den 🙂

       
  3. Maria - unga vuxna

    August 23, 2013 at 18:08

    Varsågod! 😀 Jag är så kär i den här boken, men är totalt icke-svartsjuk när andra också bekänner sin förälskelse.
    OBS! “Fru” Rowell. Rainbow är very much a woman och dessutom sjukt skön att följa på twitter. Om man inte har något emot hennes besatthet av Benedict Cumberbatch vill säga. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      August 23, 2013 at 21:01

      Åhh, hade missat att det var en kvinnlig författare. Undrar hur jag tänkte när jag tyckte att Rainbow var ett mansnamn 🙂 Ska genast rätt till det :p

       
  4. Vilma

    January 31, 2014 at 15:08

    Jag älskade den här boken! Även om slutet var totalt hjärtekrossande…speciellt för mig som gillade Park väldigt mycket! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 1, 2014 at 14:16

      Park är ju hur swoonig som helst. Grät så mycket vid slutet

       
  5. stina liffner

    May 27, 2014 at 19:32

    Kommer det komma en tvåa?

     

Leave a comment