RSS

Topp 5 bästa bromance i böcker!

04 Sep

Dags för bloggens tredje Topp 5 – inlägg. Denna gång blir det Topp 5 bästa bromance i böcker! Vad är bromance kanske ni undrar? Jo, enkelt förklarat är det en nära men icke-sexuell relation mellan två eller flera killar. Här är de bästa bromancen jag har stött på i bokväg.

The Iron Legends

5. Ash och Puck
De är kärleksrivaler, dödsfiender och kamrater på liv och död. Puck är den skojfriska sommarälven medan Ash är den iskalla vinterprinsen. De är varandras motsatser och driver ofta varandra till vansinne. Av någon anledning så kan de inte lämna varandra i fred och tvingas ofta att färdas tillsammans i ett gemensamt uppdrag. Här har vi ett exempel på att fiender faktiskt kan bli vänner… och sedan blir till fiender igen :p
Bok/serie:The Iron Fey och The Iron Fey: Call of the Forgotten av Julie Kagawa

1. Lockdown

4. Alex och Donovan
De träffas under tragiska och mörka förhållanden och Donovan är ljuset som lyser upp Alexs vardag, brodern som han aldrig har haft. Det är tack vare varandra som de inte blev galna av hemskheterna. Jag tycker att det är så hjärtskärande vackert att Alex jämt tänker på Donovan under hela seriens gång trots det som händer. Zee borde väl egentligen vara med här också men jag tycker att Alexs och Donovans vänskap är något speciellt.
Bok/serie: Escape from the Furnace av Alexander Gordon Smith

Under din hud

3. Irial och Niall
Deras relation är så komplicerad att jag inte ens tänker försöka förklara. De har varit allt mellan fiender till tjärnare/herre. De både föraktar och älskar varandra på samma gång. Nåja, det blir väl lätt så när man lever i par tusen år. Jag är faktiskt lite osäker om deras relation har varit sexuell någon gång (var så längesen jag läste böckerna), tror inte det i alla fall.
Bok/serie: Wicked Lovely av Melissa Marr

Cassandra Clare - Clockwork Angel

2. Jem och Will
Parabatai och kamrater på liv och död. Deras vänskap är så stark att inte ens när båda blir förälskad i samma flicka förändras kamratskapen. Om inget annat så blev den ännu starkare. Det är något magiskt i hur de unga killarna växer upp tillsammans och blir de viktigaste personerna för varandra.
Bok/serie: The Infernal Devices av Cassandra Clare

The Raven Boys

1. Gansey och Adam
Relationen mellan Gansey och Adam är både stark och bräcklig på samma gång. Den känns mänsklig och den känns äkta. Ingen av dem är perfekta och även om båda bara menar väl så sårar de varandras stolthet. Gansey försöker bara hjälpa till men inser inte att han ibland går över gränsen. Adam vill inte ha hjälp trots att han innerst inne vet om att han bara plågar sig själv. Båda har egenskaper som den andra avskyr och beundrar. Att vänskapen mellan dem är lika stark som den är skör gör dem till mitt favoritbromance-par.
Bok/serie: The Raven Cycle av Maggie Stiefvater


Vilken bromance är din favorit?

 
3 Comments

Posted by on September 4, 2013 in Listor och enkäter, Topp 5

 

3 responses to “Topp 5 bästa bromance i böcker!

  1. Helena

    September 5, 2013 at 14:21

    Ohh, kul tema! Jag tycker definitivt Gon och Killua i Hunter X Hunter är mina bromancefavoriter, men de är ju inte bokfigurer iofs. I bokvärlden vet jag inte vilka jag gillar… Har läst för få böcker med bra bromance i. Tycker faktiskt att bromance är mycket roligare och intressantare än romance^^

     
    • Anna - Boktycke

      September 5, 2013 at 14:41

      Ahh Gon och Killua är en av favoriterna när det gäller manga/anime. Högst på listan är förmodligen Kira och Athrun från Gundam Seed. Tycker att den är så himla bra gestaltad. Sen gillar jag även Lelouch och Setsuna från Code Geass men den är lite för mörk, gillar att de vill båda uppnå samma mål men gör det på varsitt sätt. Nabari no Ou har bra bromance också 😀

       
  2. Rebecca

    September 8, 2013 at 17:28

    Håller definitivt med när det gäller Jem & Will, deras vänskap är verkligen stark och det var dem två som berörde mig mest under Clockwork Princess.
    Alex och Donovan tillhör också mina favoriter. Fy så mycket som jag grät i tvåan :p

     

Leave a Reply

 
