RSS

Slutet på tidsresan

07 Sep

Allting gott har ett slut, även tidsresor. 

SmargdgrönTitel: Smaragdgrön (original Smaragdgrün)
Författare: Kerstin Gier
Serie: Serie: Edelstein Trilogie #3
Sidantal: 480
Utgivningsår: 2013 (original 2010)

Obs! Spoilers för tidigare delar kan förekomma.

Handling:

Gwendolyn är förkrossad över Gideons svek. Trots att hon vet att han bara har lekt med hennes känslor så kan hon inte låta bli att bete sig som en idiot varje gång han är i närheten. Och med tanke på att de jämt samarbetar så händer det ofta. Inte nog med det så vet hon fortfarande inte varför hennes morfar har lämnat ifrån sig koordinater som leder till huset de bor i. Och vad är det egentligen Lucy och Paul håller på med? Är grevens avsikter goda eller är de själviska? Frågorna är många och svaren obefintliga. På jakt efter sanningen reser Gwendolyn tillbaka i tiden för att fråga ut de personer som vet… hon hoppas bara att Väktarna inte kommer på henne.

Tycke:
Ädelstenstrilogin är min absoluta favorit när det kommer till serier som handlar om tidsresor. Gwendolyn är en sån härlig karaktär att man inte kan låta bli att ryckas med in i handlingen. Jag är både glad och ledsen över att serien nu är utläst.

Boken börjar direkt där föregångaren lämnade och eftersom jag läste Safirblå för några månader sen så har jag allting i relativt färskt minne. Jag kan nog tänka mig att det kan vara svårt att komma in i boken ifall man inte kommer ihåg så mycket av vad som har hänt i de tidigare böckerna. Gier ödslar inte mycket tid på att förklara utan kör på direkt vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Karaktärsmässigt så fortsätter Gwendolyn och Xemerius att vara favoriterna. Det är helt omöjligt att inte tycka om dem! Sen tycker jag verkligen om vänskapen mellan Gwendolyn och Leslie, de känns som bästisar till 100%. Har läst så många ungdomsböcker där huvudrollen sägs ha en bästis men allt de gör är att vara sur på varandra. Här delar Gwen och Leslie på allt och litar på varandra, precis så som vänskap ska vara.

Helt ärligt talat så tyckte jag att handlingen var ganska seg i mitten. Det hände inte så mycket och det var störande hur Gwendolyn hela tiden tänkte på förhållandet med Gideon. De sista 150 sidorna var dock hiskeligt spännande och vägde upp för den långsamma takten i mitten. Själva tidsresandet är väl inte det mest logiska men i och med att stämningen är mysig och humoristisk så analyserade man inte så mycket utan godkände det som påstods.

På det hela taget har Ädelstenstrilogin varit en mycket underhållande bokserie och jag är definitivt nyfiken på andra av Giers böcker. Håller tummarna för att fler ska översättas till svenska eller engelska.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Misstänkte från bok två att Gwendolyn är Lucys och Pauls dotter och fick dessutom misstanken bekräftad innan jag läste den här boken. Lite synd att bli spoilad men den här tvisten var iofs rätt tydlig redan i Safirblå.
  • Hade gärna haft mer epilog. Nu slutade det så snabbt tycker jag. Tyckte även att det var fiffigt att Gideon drack odödlighetspulvret. Men även riskabelt för de visste ju faktiskt inte med 100% säkerhet att han skulle bli odödlig.
  • Saknar förklaringar till varför Gwen är odödlig. Sen är jag inte helt med på hur mycket man får ändra i det förflutna. De lyckades tillsammans rädda James från att bli ett spöke. Blev ganska förvirrad av alla tidsresor. Var ganska svårt att hålla reda på vad för saker som redan har hänt och i vilken ordning de “egentligen” hände. Men som sagt så gjorde det inte så mycket eftersom bokens ton inte är allvarlig.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Lika mellan Gwendolyn och Xemerius
Bästa scen eller del: Scenerna med morfar, så himla roliga och mysiga. Älskar den delen där han blir så nervös för Gwens skull.
Minnesvärt citat:
(Gideon) “Varför faller alltid tjejer för killar som behandlar dem som skit? Sjysta killar är tydligen inte ens hälften så intressanta. Ibland är det faktiskt lite svårt att känna respekt för tjejer.”

Rekommenderar för:
Vill ni ha humor, härliga karaktärer och veta svaret till mysteriet så rekommenderar jag att ni plocka upp boken på direkten.

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte första boken så är den här inte något för dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Rubinröd
2. Safirblå
3. Smaragdgrön

Andra versioner av omslaget

Smargdgrön alt1Smargdgrön alt2Smargdgrön alt3

 

Tags: , , ,

11 responses to “Slutet på tidsresan

  1. Jennifer

    September 8, 2013 at 00:28

    Åh vad jag vill läsa den här serien, den verkar superbra!🙂

     
  2. Amanda (Pandan)

    September 8, 2013 at 10:48

    Jag tyckte twisten Lucy-Paul-Gwendolyn blev ganska tydligt hintad redan i Rubinröd, var jag den enda som tyckte det? På något sätt fick jag för mig att det var bekräftat redan i den boken i alla fall^^ Och lite rörigt tyckte jag också det blev, men boken var bra nog att det inte skulle störa!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 8, 2013 at 13:55

      Jag märkte inte av “tvisten” förrän i andra boken. Haha, jag försökte rita upp ett tidsschema över händelserna men det blev alldeles för krångligt samt vissa av sakerna hände ju i de tidigare böckerna så jag hade ingen koll :p

       
  3. Kajsa

    September 10, 2013 at 15:44

    En liten fundering bara, borde inte mr Bernhard bli typ… Gwendolyns syskonbarn? Tyckte det var lite gullligt mitt i all förvirring😛

     
    • Kajsa

      September 10, 2013 at 15:46

      Eller bror beroende på hur gammal han nu är? :p

       
    • Anna - Boktycke

      September 10, 2013 at 19:13

      SPOILER
      [Ehh, va? Hade Lucy och Paul fler barn än Gwendolyn?]

       
      • Kajsa

        September 10, 2013 at 20:36

        I epilogen står: “Vad tror du, hur kommer Gwendolyn att reagera när hon får höra att hon ska få ett litet syskon?”

         
      • Anna - Boktycke

        September 10, 2013 at 21:31

        Ah just det ja, men nämndes det vem det barnet är? Måste ha missat det totalt isf.

         
      • Anna - Boktycke

        September 10, 2013 at 21:39

        Läste förresten om epilogen nu och fattade🙂
        SPOILER
        Men då är väl Bernhard hennes lillebror skulle jag säga för han föddes runt 1920-talet. Haha, gud vad sjukt! Bra att du nämnde det för så förvirrad som jag var så hade jag missat det totalt!

         
  4. stina liffner

    February 22, 2014 at 19:18

    SOPLIERS
    Tror att Berhard är Gwednolys brosbarn läste det någonstan. För annars skulle ju han vara runt 91 år

     
    • Anna - Boktycke

      February 22, 2014 at 21:54

      Jo, nån släkting lär han ju vara, fast han beskrivs ju som gammal, så det skulle faktiskt inte förvåna mig om han var 91 år gammal :p Men ja, man borde nästan maila Kerstin Gier så att man får reda på svaret.

       

Leave a Reply

 
