RSS

Onyx är en farlig sten

10 Sep

… i alla fall om man inte har mänskliga gener.

OnyxTitel: Onyx
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #2
Sidantal: 366
Utgivningsår: 2012

Obs, spoilers för tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Sedan Daemon räddade Katy går det inte längre att förneka attraktionen mellan dem. Katy som är säker på att deras känslor för varandra bara är biverkningar av deras band försöker göra allt i sin makt för att inte falla hårt för Daemon, men det är minsann inte lätt när han är så het. När den nya trevliga killen Blake börjar på skolan ser Katy en chans att komma bort från sina känslor och de blir snabbt vänner. Men snart är kärleken det minsta av Katys problem, hon har börjat utveckla egna krafter. Och om hon inte lär sig att kontrollera dem väldigt snart så är hon en fara för både sig själv och andra.

Tycke:
Andra boken i en serie har en tendens att vara en transportsträcka men så är inte fallet med Onyx. Här hände det saker och även om spänningen inte allt var på topp så vägde Katys roliga berättarröst upp det. Älskar verkligen dialogerna mellan henne och Daemon, så kaxiga och humoristiska. Kemin mellan dem är väldigt bra beskrivet och fastän jag inte riktigt gillar aggressiva badboys så är det omöjligt att inte tycka om Daemon.

Vad jag absolut älskar med Katy är att hon är en bokbloggare. Åh, så mycket som man känner igen i hennes tankar. Tycker även att det är smart av författaren att inte bara namedropar olika böcker utan här får man bara ledtrådar så får man gissa sig fram till vilken bok det är Katy tänker på. Jag tror i alla fall att hon läser Soul Screamers-serien (en swoonig kille som heter Tod) och Shattered Souls (omslaget med en klänning som blir till blommor samt att den handlar om reinkarnationer). Jag lyckades aldrig lista ut vilken den sista boken är. Vilken bok har en blond kille på omslaget och handlar om fallna änglar? Någon som vet? Katy har mycket bra boksmak hihi.

När det kommer till handlingen så var väl vissa saker lite väl lätta att förutspå (speciellt när det redan hintades om det i baksidestexten) medan andra saker överraskade mig. Det som jag tyckte var mest negativt var att Katy ska hålla på och förneka sina känslor till Daemon samt att hon höll saker och ting hemliga för honom. Samtidigt som jag kan förstå att hon gärna vill vara säker på sin sak innan hon berättar för varandra så tycker jag ändå att hon betedde sig korkat. Sen var väl den lilla kärlekstriangeln inte heller någon favorit. Men förutom dessa saker tycker jag att boken är väldigt bra.

Onyx är inte lika bra som Obsidian men inte långt därifrån. Jag har redan tredje boken hemma men ska vänta lite innan jag kastar mig över den. Annars får man lite för mycket av det goda och det slutar säkert med att jag blir besviken istället. Men Lux är absolut en serie som växer i mina ögon.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh, så himla typiskt att både Blake och Will är ”onda”. Det är ju ett sådant välanvänt knep att jag hoppades på att Armentrout inte skulle falla i det spåret. Men jaja, boken är bra i vilket fall.
  • Spännande att brorsan är tillbaka. Är så nyfiken på vad det är som har hänt med honom och Bethany.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Katy
Bästa scen eller del: Spoiler [När Blake slogs mot Dee och Adam]
Minnesvärt citat: “Dogeared pages were Antichrist of book lovers everywhere.”

Rekommenderar för:
Vill ni ha övernaturliga krafter, härliga karaktärer och kärlek så har du hittat rätt.

Rekommenderar inte för:
Har du tröttnat på paranormal romance så passar den här boken inte dig.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Obsidian
2. Onyx
3. Opal
4. Origin
5. Opposition

Extraböcker:
0.5. Shadows

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
