RSS

När änglarna anfaller jorden

14 Sep

Vem har sagt att änglar är snälla varelser?

angelfallTitel: Angelfall
Författare: Susan Ee
Serie: Penryn & the End of Days #1
Sidantal: 254
Utgivningsår: 2011

Handling:
Det har gått sex veckor sedan änglarna kom till jorden och gjorde den till en apokalyptisk värld. För 17-åriga Penryn handlar livet numera bara om överlevnad, och med en galen mamma och en handikappad lillasyster, Paige, är det en utmaning att bara hitta mat för dagen. Men när Paige blir bortrövad av en ängel tvingas Penryn samarbeta med en annan ängel för att få sin syster tillbaka. Raffe har fått sina vingar avslitna och i utbyte mot hans liv lovar han att leda Penryn till änglarnas näste.

I en förstörd värld där änglarna är vackra och grymma lär sig snart Penryn att detta bara är början på mardrömmen.

Tycke:
Efter att ha sett tiotals superpositiva recensioner på den här boken var jag såklart nyfiken. Blev så himla glad när jag vann den i Cecilias tävling, yay!

Angelfall är en övernaturlig dystopi och jag fullständigt älskar den mörka stämningen. Författaren drar sig verkligen inte för att beskriva en del obehagliga saker och flera gånger hade jag en klump i magen för det var så hemskt. Jag totaltälskar också faktumet att änglar inte framstod som goda varelser och den inblicken man fick in i deras samhälle är riktigt lockande. Ahh, vill verkligen ha mer!

Penryn är en tjej som kan ta hand om sig själv och författaren har verkligen fått till hennes bakgrund bra. Mammas galenhet, Paigas hjälplöshet och Penryns beskyddarinstinkter, allt är så bra sammanvävt och trovärdigt. Raffe fick jag ingen riktigt grep om men jag hoppas att han kommer att växa i mina ögon i nästa bok.

Handlingen går snabbt framåt och även om det är en relativ kort bok så hann den ändå hända mycket. Om jag ska säga något negativt med boken är det väl att jag inte riktigt trodde på relationen mellan Penryn och Raffe. Man visste aldrig riktigt vad de betydde för varandra och det är kanske är meningen. Och som sagt så skulle jag inte ha något emot att få veta mer om Raffe.

Sammanfattat så är det en väldigt bra bok och jag ser mycket fram emot att läsa fortsättningen. Efter alla paranormal romance med änglar är det verkligen skönt att läsa en dystopi där änglarna står för kaos och förtryck. Rekommenderas!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, slutet när Paige blev ett monster. Det hade jag verkligen inte räknat med. Stackars, stackars Paige.  
  • Tycker att det är lite skumt att man bara kan sy tillbaka vingar så där. Fladdermusvingar borde väl vara tyngre än fjädervingar också väl?

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Handling: +1
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Penryn
Bästa scen eller del: Gyttjebrottningen, haha, Penryns tankar var så roliga.
Minnesvärt citat:
(Raffe) “Angels are violent creatures.”
(Penryn) “So I noticed. I used to think they were all sweet and kind.”
(Raffe) “Why would you think that? Even in your Bible, we’re harbingers of doom, willing and able to destroy entire cities. Just because we sometimes warned one or two of you beforehand doesn’t make us altruistic.”

Andra verk som jag kom att tänka på:
Angel Sanctuary av Yuki Kaori – Änglar som inte alltid är så goda.
The Demon Trappers av Jana Oliver – Också en postapokalyptisk dystopi med övernaturliga varelser.

Rekommenderar för:
Om du letar efter en mörk och övernaturlig dystopi så har du hittat rätt!

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om obehagliga scener och vill ha romantik så kan du leta vidare.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Angelfall
2. World After
3. Titel ej bestämd

 

Tags: , ,

7 responses to “När änglarna anfaller jorden

  1. Elina

    September 14, 2013 at 15:25

    Den låter så spännande! Vill läsa 🙂

     
  2. MsMemberger

    September 14, 2013 at 15:30

    Ohh, var på SF-Bokhandeln tidigare idag och letade efter just den, men blev en hög med andra istället som fick följa med mig hem.
    Attans, nu blir jag ännu mer sugen på att läsa, änglar är alltid intressant, och det är ju alltid lite intressant att ta del av en historia där de inte är de traditionellt “goda”.

    Får nog lägga till den lite högre upp att-införskaffa-snart listan 😀

     
  3. Cecilia A

    September 14, 2013 at 16:07

    Vad kul att du gillade den så mycket! Trodde redan från början att den skulle falla dig i smaken, men kunde ju inte helt 100 på det. 😛

     
  4. Saga

    September 15, 2013 at 13:32

    Hej! Kan inte du göra ett till inlägg om kommande svenska översättningar?? Jag gillarverkligen dem inläggen de är superbra!

     
    • Anna - Boktycke

      September 15, 2013 at 15:39

      Hej! Vad kul att höra att du gillar de inläggen. Just nu har det inte kommit så mycket information om nya översättningar men när jag har samlat ihop tillräckligt mycket så kommer jag att lägga upp ett inlägg 🙂

       
  5. Lucy

    September 16, 2013 at 17:56

    Köpte den här boken här om dagen, gah vad sugen jag blev på den nu!!

     
    • Anna - Boktycke

      September 16, 2013 at 20:12

      Hoppas att du också kommer att gilla den! 🙂

       

Leave a Reply

 
