RSS

Topp 5 par som bäst klarar av ett hungerspel

18 Sep

Det här är faktiskt något jag jämt brukar tänka på. Så fort jag stöter på två starka huvudroller i böcker så funderar jag direkt om de skulle ha klarat sig bra i ett hungerspel. Hehe, borde kanske börja skriva fanfiction? Hursomhelst, tänker dela med mig de fem fiktiva paren som jag för tillfället tycker ha störst chans att klara av ett hungerspel. Jag har begränsat mig till karaktärer som inte kan använda magi eller har övernaturliga förmågor för annars skulle det ha varit för ojämt.

Divergent

5. Tris och Four
Båda är starka men ingen av dem är kallblodiga mördare. Dessutom så vet jag inte heller hur bra Tris är på slåss, det är ju faktiskt ganska nyligen hon började lära sig kampsporter. Jag tror dock att båda är så modiga och envisa att de kan hålla ut i ett hungerspel.
Bok/serie: Divergent av Veronica Roth

Hunger Games

4. Katniss och Gale 
(Innehåller spoilers för er som inte har läst första boken!) Om Gales namn hade blivit dragen istället för Peetas så kan jag tänka mig att Katniss skulle ha haft det lättare att vinna hungerspelen. Jag tror dock att det skulle ha slutat annorlunda. I den riktiga berättelsen så kunde Katniss tänka sig att äta de giftiga bären med Peeta för att hon visste att Gale skulle ta hand om hennes lillasyster ifall hon gick bort. Hade hon och Gale varit tvungna att döda varandra i slutet så tror jag att en av dem skulle ha offrat sig själv och låtit den andra vinna. Eller vad tror ni?
Bok/serie: The Hunger Games av Suzanne Collins

Legend

3. Day och June
Day kan utöva parkour mellan träden och June kan döda de som kommer i hennes väg. June är en tränad elitsoldat så jag tror nog att hon har det som krävs att ta en annans liv. Med Day är jag lite osäker men om hans familj hade stått på spel så tror jag att han hade gjort allt för att rädda dem.
Bok/serie: Legend av Marie Lu

vampire-academyMindre

2. Rose och Dimitri
Räknas detta som fusk eftersom de är halvvampyrer bägge två? Nåja, de har dock inga magiska krafter så jag tycker att det funkar ändå. Båda är ju vana vid att döda livsfarliga strigoi så ett gäng tonåringar lär ju inte vara något problem. Jag misstänker dock att de kommer att vägra döda oskyldiga barn och väljer säkert att skydda dem istället för att döda dem. Skulle inte heller förvåna mig om de hittar ett sätt att rädda alla och dödar alla som stödjer hungerspelen.
Bok/serie: Vampire Academy av Richelle Mead

Enclave

1. Fade och Deuce
Deuce är så iskall som man kan bli och Fade är tillräckligt bitter och förstörd för att göra det som krävs för att överleva. Båda är experter på att döda hemska zombier så andra “normala” människor har ingen chans mot dem. Dessutom är de vana vid att slåss på trånga ställen så skogen skulle passa dem väldigt bra. Därför tror jag att de skulle ha klarat av ett hungerspel bäst av alla.
Bok/serie: Enclave av Ann Aguirre

______________________________________________________________________________

Bubblare

Enders spel

Ender + valfri person
Förklaringen till varför Ender inte är med på listan är för att han är för att han är bara 10 år och inte ens kvalificerad för ett hungerspel. Med hans överlägsna intelligens och kampsportskunskaper så tror jag att han lätt kan kicka ass fast han är ett litet barn. Jag tror dock inte att han är tillräckligt grym för att döda andra men jag tvivlar inte på att han kan vara hänsynslös i försvarssyfte, speciellt om han har någon han vill beskydda.
Bok/serie: Enders Spel av Orson Scott Card

Giftet

Yelena och Valek
Enda anledningen till varför de inte är nummer ett på listan är för att Yelena [faktiskt lär sig magi i andra boken]. Men helt ärligt talat så kan Valek säkert döda alla andra inom loppet av en halv dag eller något. Blir nog inget särskilt spännande spel för han är så överlägset smart och starkare än alla.
Bok/serie: Study-serien av Maria V. Snyder


Vilket par tror ni skulle klara sig bäst i ett hungerspel?

 
8 Comments

Posted by on September 18, 2013 in Listor och enkäter, Topp 5

 

8 responses to “Topp 5 par som bäst klarar av ett hungerspel

  1. frida

    September 18, 2013 at 20:42

    Jag måste hålla med mig när det gäller Fade & Deuce. De hade nog klarat sig utmärkt, särskilt om de håller ihop och jobbar som ett team🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 18, 2013 at 21:42

      Ja, tänker mest på den 74:e omgången av hungerspelen där man jobbar i team. Därför jag valde par ^^

       
  2. Anna

    September 18, 2013 at 22:48

    Jag har taggat dig i en sån här utmaningstagg-grej på min blogg! ^^,

     
    • Anna - Boktycke

      September 19, 2013 at 13:56

      Tack för taggen, ska försöka hinna med den🙂

       
  3. Rebecca G

    September 23, 2013 at 21:06

    Haha, vilken rolig kategori🙂

     
  4. Sofia

    September 26, 2013 at 11:58

    Jag håller med angående Gale och Katniss. Hade varit intressant att veta hur de hade gjort i slutet av spelen om hans namn blivit draget! Jag tror inte att de hade kunnat döda varandra, men någon av dem hade förmodligen offrat sig.

     
    • Anna - Boktycke

      September 26, 2013 at 19:57

      Ah eller hur. Så annorlunda historien skulle ha blivit då!

       

Leave a Reply

 
