RSS

Nytt i hyllan – Böcker som blir grafiska romaner!

22 Sep

Ehem, grafiska romaner kan väl ändå inte räknas med i lånförbud? Det är ju knappt något text i dem… eheh.

Nåja, hade tid att slå ihjäl på stan under veckan så vad passar du bättre än att besöka biblioteket. Som vanligt ville jag bara dit för att kika på utbudet men när jag kollade på vilka serieböcker de hade så blev jag helt fast. Hittade grafiska romaner av böcker som jag inte ens trodde fanns! Blev så nyfiken på dem så jag var bara tvungen att låna hem dem.

Nytt i hyllan - Grafiska romaner

Ursäkta den dåliga bildkvalitén men jag orkade inte ta fram systemkameran. Måste verkligen köpa ett usb-kortläsare! Blir värsta projektet varje gång jag ska föra över filer från kameran till datorn. Ifall ni inte ser vilka böcker det är så är de:

Uglies: Cutters (Uglies: Graphic Novel #2) av Scott Westerfeld, Devin Grayson & Steven Cummings
Men duhh, visste ju inte att det är en uppföljare så jag kan ju inte läsa den här förrän jag har läst första boken. Det här är ju någon sorts kampanjon eller spinoff-serie så det räcker ju inte med att jag har läst originalserien. Kommer med stor sannolikhet att lämna tillbaka den här oläst och tar den en annan gång när första grafiska romanen också finns inne.
Originalbok eller serie: Uglies av Scott Westerfeld 

Beautiful Creatures: The Graphic Novel (Caster Chronicles #1) av Kami Garcia, Margaret Stohl & Cassandra Jean
Är väldigt glad över att jag hittade den här för jag har andra boken hemma och har glömt bort rätt mycket av vad som hände i första boken. En grafisk roman är ju ett perfekt sätt att friska upp minnet på. Får hoppas att den inte skiljer sig så mycket från originalboken.
Originalbok eller serie: Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl 

The Recruit: The Graphic Novel av Robert Muchamore & John Aggs
Eh… ska killen på framsidan föreställa en 11-åring? Ser snarare ut som en 20-årig gangster. Boken Rekryten är faktiskt den allra första recensionen som lades ut på Boktycke så vill ni se hur kass jag var på att skriva recensioner för 2,5 år sen så kan ni klicka er på länken nedan🙂
Originalbok eller serie: Rekryten aRobert Muchamore

The Amulet of Samarkand (The Bartimaeus Trilogy: Graphic Novel #1) av Jonathan Stroud, Andrew Donkin & Nicolas Chapuis
Visste inte att den här serien fanns som grafiska romaner också. Samma sak här, killen på omslaget ser INTE ut att vara en 11-åring. Kan ju hoppas på att handlingen är lika bra som i originalboken.
Originalbok eller serie: Amuletten från Samarkand av Jonathan Stroud

Vad tycker ni om grafiska romaner som är baserade på “riktiga” böcker? Vilka har ni läst och vad tyckte ni om dem?

 
4 Comments

Posted by on September 22, 2013 in Nytt i hyllan

 

4 responses to “Nytt i hyllan – Böcker som blir grafiska romaner!

  1. Viggo

    September 22, 2013 at 15:57

    Jag läste The Sea of Monsters: The Graphic Novel (baserad på Rick Riordans bok, alltså). Den var … helt okej. Karaktärerna och miljöerna såg inte riktigt ut som jag tänkt mig, och de hade ändrat och föenklat storyn lite grand. Men när jag läste om den så tyckte jag att den var rätt så bra, och den är otroligt snygg!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 22, 2013 at 20:35

      Ah, har sett bilder från den grafiska novellen. Tycker att alla såg så eh… vuxna ut? Stämde inte riktigt med hur jag hade föreställt mig dem heller.

       
  2. Mia Hansén

    September 24, 2013 at 22:30

    uttrycket OMG har aldrig passat bättre! måste få tag på beautiful creatures nu nu nu🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 25, 2013 at 10:33

      Den är rätt nice, tecknarstilen är lite för skissig ibland men annars följde den boken väldigt bra. Perfekt om man vill fräscha upp minnet innan man ger sig på den andra boken🙂

       

Leave a Reply

 
