RSS

När varje andetag kan döda en…

28 Sep

… kommer nya modetrenden att vara masker.

Masque of the Red DeathTitel: Masque of the Red Death
Författare: Bethany Griffin
Serie: Masque of the Red Death #1
Sidantal: 319
Utgivningsår: 2012

Handling:
Araby Worth är på utsidan den vackra och rika flickan som spenderar dagarna med att välja klänningar och nätterna med att dansa med olika killar på nattklubben. Som dotter till forskaren som tog fram maskarna som skyddar människorna från en säker död lever hon ett rikt liv. Men Araby är allt annat än lycklig, hon kan inte sluta sörja sin bror och varje dag känns som en dröm där hon är en viljelös docka. När hon möter farliga Elliott som behöver hennes hjälp och fattiga Will som värmer hennes hjärta känner hon äntligen att hon vaknar till liv. I ett sjukdomsdrabbat samhälle går inte ens de rika säkra. Hur kommer Arabys val och öde att påverka stadens framtid?

Tycke:
Den här boken har jag varit nyfiken på bra länge och jag blev överlycklig när jag hittade den i biblioteket. Tyvärr så visar det sig att den inte alls är så som jag har föreställt mig.

Masque of the Read Death sägs vara inspirerad av en novell med samma namn av Edgar Allan Poe men då jag inte har läst novellen vet jag inte hur stora likheterna är. Konceptet med ett steampunkigt och dystopiskt samhälle där bara de rika har råd med de skyddande maskerna tycker jag är riktigt intressant. Jag gillar även hur författaren har skildrat klyftan mellan de rika och de fattiga. De fattiga försöker överleva medan de rika försöker glömma bort att de inte är odödliga. Stämningen är bra beskriven och som läsare kände man desperationen som genomsyrade alla karaktärer.

Vad som förstörde berättelsen för mig är Araby och hennes handlingar. Hon har verkligen noll vilja. Det känns som att hon bara gör vad andra säger åt henne att göra utan att ifrågasätta deras motiv. Hon går till och med och utsätter sin familj för fara för praktiskt taget en främlings skull. Visst förstår jag att hon är deprimerad och känner att hon inte har så mycket att leva för, men hon är verkligen ingen karaktär jag kan sympatiserar med.

Sedan förstår jag inte riktigt logiken i att de tar av sig maskerna inomhus. Hallå! Viruset är luftburet! Det är inte så att luften inomhus är helt avskild från luften utomhus. Nej, här går de ju till och med och öppnar fönstret. Förstår verkligen inte om karaktärerna är helt korkade eller om det är jag som har missförstått hur viruset smittas.

Det tredje som inte föll mig i smaken är kärlekstriangel. Den är i och för sig inte så farlig men relationerna gick fram alldeles för fort. Eftersom jag aldrig fastnade för Araby så tycker jag bara att det var knasigt hur killarna föll så snabbt för henne.

På det hela taget en bok som inte passade mig så bra. Jag vet att många andra älskar den här boken men personligen så föll jag aldrig för huvudrollen vilket drog ner hela intrycket. Jag kommer nog dessvärre inte att läsa fortsättningen eftersom det finns så många andra intressantare böcker, men jag kan mycket väl tänka mig att läsa andra böcker av författaren.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Blev förvånad över att Malcontent är Elliotts pappa! Men Elliott vet väl inte om det? Förstår inte varför Araby inte berättade det för honom för det är ju en stor upptäckt!
  • Var rätt spännande också när de upptäckte att prinsen hade hållit Arabys mamma fången.
  • Varför i hela friden läser inte Araby pappans journal när fast hon har haft den hur länge som helst?!! Känns som att där kan det stå hela förklaringen till viruset och hon bär bara den med sig. Och inte ens när boken är slut fick man läsa vad som står i den…

 

Ologiska händelser: -0,5
Karaktär (egentligen bara Araby) : -0,5

Mest intressanta karaktär: Elliott
Bästa scen eller del: Spoiler [Hos prinsen]
Minnesvärt citat: “And I’m falling in love with you,” he whispers. “But I would throw you in the water and watch crocodiles tear you to bits, if I thought that doing so would accomplish my goals. Do. Not. Trust. Anyone. Especially me.”

Rekommenderar för:
Vill du läsa en bok med mörk stämning och en karaktär som gör saker utan att veta varför så kanske du gillar den här.

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om kärlekstrianglar och svaga huvudroller så håll dig ifrån den här boken.

B4Betyg: 4/10

Andra böcker i serien:
1. Masque of the Red Death
2. Dance of the Red Death

Extraböcker:
1.5. Glitter & Doom

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
