RSS

Rapport från bokmässan + bilder

29 Sep

Kl. 06:00 på lördagen gick jag upp för att hinna med tåget till bokmässan. Efter att åkt i nästan 3 timmar gjorde tåget ett extrauppehåll vid Lisebergsstation och därifrån gick jag till Svenska mässan och mötte upp Fia. Genom en annan Anna (författare till Fallen Tid) så har vi fixat förköpta biljetter så vi slapp stå i den superlånga kön som slingrade sig runt byggnaden.

Första författarna jag kände igen är Johnna Lindbäck och Lisa Bjärbo. Johanna sa till och med att hon hade läst min blogg wohooo! Alltså, hon har världens mest behagliga röst att lyssna på. Så lugn och tydlig, skulle passa perfekt till ljudböcker.

Johanna och Lisa

Efter att ha gått omkring en stund bland montrarna kom vi fram till Bonnier Carlsens monter för att lyssna på författarprat.

Fantasy för alla åldrarFantasy för alla åldrar med Jo Salmson, Janina Kastevik och Kristoffer Leandoer 

Jag hade ett recensionsexemplar att hämta upp så vi letade upp X-Publishings monter. Senare fortsatte jag och Fia att vandra runt bland montrarna och hörde då att någon ropade efter mig. Det var Emme och Zozzo från Bokzoem som jag hade träffat på förra bokbloggsträffen i Lund. Så glad jag blev! Fick även träffa Johanna från Boktjejen. Lunchen avverkades på McDonalds och när vi skulle gå såg jag fyra andra bokbloggare. Nämligen Anna (Bookshelf), Ebba (vitgulstrumpa), Emelie (drizzleandhurricanes) och Frida (Booklovin). Hann bara snacka lite med dem men det var väldigt trevligt.

Jag och Fia försökte spela in ett videoklipp men när jag satte upp stativet insåg jag att jag hade gjort världens tabbe – jag hade glömt fästet mellan kameran och stativet hemma! Så jag gick alltså och släpade runt på stativet hela dan utan att kunna använda den buhhhh. Vi försökte spela in genom att hålla i kameran men det blev ganska skakigt. Spelade egentligen in rätt så många videoklipp från bokmässan men vi får se när jag orkar klippa ihop dem.

Tillbaka på mässan blev det mer författarprat.

Världens farligaste djurVärldens farligaste djur – människan med Magnus Nordin och Maria Nygren

Från blogg till bokFrån blogg till bok med Johanna Lindbäck, Janina Kastevik och Amanda Hellberg

Kl. 14:00 var det dags för den inofficiella bokbloggsträffen. Ihh, så kul att se så många härliga bokbloggare samlade på samma ställe! Jag skulle dock tillbaka och lyssna på författarprat så jag hann bara vara där i kanske 5 min vilket var alldeles för lite. Hann ju knappt prata med någon alls😦  Är så avundsjuk på alla som fick gå på den officiella ungdomsbokbloggsträffen. Hann i alla fall knäppa ett par foton innan jag gick.

5Bokloggsträff
6Bokloggsträff

7Bokloggsträff

Kände igen rätt många ansikten från foton och bokvideor men det är ändå rätt många jag inte har någon koll på. Önskar verkligen att jag hade haft mer tid att att prata med dem.

Efteråt är det dags för ännu mer författarprat. Glömde tyvärr ta foto men det var Har du författardrömmar? med Amanda Hellberg, Janina Kastevik och förläggaren Karin Lemon. Synd att man inte hann ställa några frågor men jag fick i alla fall ett bra tips, när man skickar in manus så ska man se till att spaltbredden är max 11 cm!

Efter pratet hörde jag någon säga mitt namn. Och den här gången är det Man från bokskadad! Ihhh, så kul! Jag och Fia fick också träffa en annan aspirerande författare som vi har haft kontakt med via bloggar, Charlotte från Skribentskan. Vi hängde ett tag och gick på ännu ett författarprat tillsammans.

Den digitala framtidenDen digitala framtiden med Simona Ahrnstedt och Petter Lidbeck

En underhållande men ganska flummig diskussion om bland annat e-bokens framtid. Det konstiga är ju att ingen av författarna har någonsin har läst en e-bok haha. Men båda var skojiga så det var i alla fall kul att lyssna på dem.

Fia och CharlotteFramtidens bästsäljare: Fia och Charlotte

MässanBokmässan på eftermiddagen, fortfarande MYCKET folk

Mässan avslutades med ett sista författarprat.

11Bubbel och mingelBok & Bubbel med Simona Ahrnstedt och Susanne Boll

Det bjöds på champagne och när jag skulle ta frågade tjejen som delade ut glasen med en snäll och lite ursäktande röst om jag var över 18 år. Vi båda skrattade när jag sa att jag var 27. Haha, jag tar frågan som en komplimang😀

Innan tåget blev det en snabb middag på Subway med Fia. Jag hann med nöd och näppe få den sista platsen i kupén och jag steg ändå på tåget 10 min innan det skulle avgå. Stackars dem som fick stå upp i över en timme innan det äntligen började bli glesare med folk i vagnen. Som ressällskap hade jag Gameboard of the Gods av Richelle Mead.

På det hela taget en superhärlig dag. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har träffat så personer som man “känner till men aldrig setts” tidigare. Det är verkligen helt fantastiskt! Har verkligen fått mersmak och nu längtar jag redan efter nästa bokmässa!

Och förresten, recensionsexemplaret jag hämtade upp:
12Låt vargarna komma

 
16 Comments

Posted by on September 29, 2013 in Blandat

 

16 responses to “Rapport från bokmässan + bilder

  1. Vilma

    September 29, 2013 at 13:47

    Är så avundsjuk på dig! Jag kom inte ens till bokmässan i år:/
    Får hoppas på att jag kan åka nästa år i stället😀

    Det verkar i alla fall som att du hade kul!

     
    • Anna - Boktycke

      September 29, 2013 at 14:49

      Vad synd att du inte kunde gå, det var verkligen jätteskoj på bokmässan. Hoppas att vi båda kan gå nästa år!

       
  2. Anna - Bokordet

    September 29, 2013 at 13:56

    Åh alla verkar ha haft så roligt på bokmässan, önskar att jag någon gång får möjlighet att åka dit.

     
    • Anna - Boktycke

      September 29, 2013 at 14:50

      Rekommenderar den verkligen, speciellt om man kan vara med på den officiella ungdomsbokbloggsträffen för den verkar helt awesome! Kanske ses vi på bokmässan nästa år?🙂

       
  3. Anna

    September 29, 2013 at 14:30

    Åhh, har du möjligtvis lust att skicka bilderna på lla bokbloggare till mig?

     
    • Anna - Boktycke

      September 29, 2013 at 14:50

      Har skickat, säg till ifall du inte fått dem.

       
  4. Frida

    September 29, 2013 at 16:57

    Oj, vad mycket du hann med!😀 Var roligt att träffas, även om det bara var en liten stund.

     
    • Anna - Boktycke

      September 29, 2013 at 20:54

      Ja, verkligen! Vi får köra ett bokbloggarträff i Skåne igen snart tycker jag😀

       
  5. Charlotte C

    September 29, 2013 at 18:23

    Det var jättekul att träffas på mässan och prata lite skrivande och utgivning! Jag går fortfarande i ett slags “Ett bokmässan-dis” och längtar också redan till nästa år! Bara 361 dagar kvar…typ…🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 29, 2013 at 20:56

      Haha, ah, man blir ju så motiverad och inspirerad. Gäller verkligen att få ihop ett manus nu så man kan vara där som författare om ett par år😀

       
  6. Elen [bokpotaten]

    September 29, 2013 at 22:46

    Såg dig på fantasy för alla åldrar-diskussionen, tror det är jag som står precis utanför bild till vänster😉 Du var den ende bloggaren jag kände igen på hela mässan, jag är tydligen lite smått blind när det gäller sånt där.

     
    • Anna - Boktycke

      September 30, 2013 at 18:22

      Åhå, var du också där? Jag brukar annars vara rätt dålig på att känna igen folk men de bokbloggare jag har följt länge har jag rätt bra koll på (iaf om de gör bokvideor och lägger ut bilder på sig själv) :p

       
  7. Man

    September 30, 2013 at 00:02

    Haha, jag tror att jag med fick lite mersmak efter att jag stötte på dig! Jag tror att jag såg Johanna från reading&rambling, men var lite osäker så när jag uppenbarligen kände igen så var det.. overkligt, minst sagt. Jag hoppas verkligen att en ny bokbloggarträff blir av snart!🙂 Det hade varit roligt att stifta större bekantskap med er utan en skärm emellan.

     
    • Anna - Boktycke

      September 30, 2013 at 18:23

      Ja, superkul att äntligen ses. Rätt lustigt att vi aldrig ha träffats tidigare fast vi båda är i Malmö (jag jobbar där iaf). Får verkligen fixa ihop en ny bokbloggsträff snart!

       
  8. Frida

    September 30, 2013 at 05:02

    Det ser extremt härligt ut!😀

     
    • Anna - Boktycke

      September 30, 2013 at 18:23

      Det var det! Synd att du inte kunde vara med! Eller ja, synd och synd, du verkar ha det väldigt bra på andra sidan Atlanten du med :p

       

Leave a Reply

 
