RSS

En skola för rika elever

02 Oct

…döljer fler hemligheter än vad du kan ana.

Prep School ConfidentialTitel: Prep School Confidential
Författare: Kara Taylor
Serie: Prep School Confidential #1
Sidantal: 304
Utgivningsår: 2013

Handling:
Anne har varit skolans okrönta drottning sedan hon började där. När hon råkar sätta eld på sin skola sker det ofattbara – hon blir utsparkad! Hennes föräldrar ser inget annat val än att skicka henne till en internatskola där blåblodiga och personlighetslösa studenter går och Anne mår illa vid bara tanken. Men när hon väl kommer till sin nya skola upptäcker hon att det inte är så dåligt ändå. Det finns gott om söta killar och hennes nya rumskamrat är den supersmarta Isabella som hon faktiskt kommer bra överens med. Allt går bra tills Isabella hittas mördad och polisen har inga misstänkta. Fast besluten med att lista ut vem det är som har dödat hennes nya vän snokar Anne runt på skolan. Snart upptäcker hon att skolan har många hemligheter… och det finns personer som gör vad som helst för att dölja sanningen.

Tycke:
När jag först skaffade hem boken så hade jag ingen aning om att den skulle vara så underhållande. Trodde att det skulle vara mycket high school-drama men istället fick jag en spännande deckare, toppen!

Anne är verkligen en underbar huvudkaraktär. Hon är målmedveten, självsäker och drar sig inte för att utnyttja andra för att nå sina mål. Hon är inte alls den elaka bimbon som folk tror att hon är utan en smart ung kvinna som gör något åt problemen istället för att ignorera dem. Bara det att hon inte står ut med att Isabellas mördare går lös och skolan försöker mörka ner mordet gör henne till en sympatisk karaktär. Beundrar verkligen hennes mod! Jag skulle aldrig ha vågat göra hälften av de sakerna som hon gjorde för att läsa mysteriet.

Bikaraktärerna fick inte så mycket plats men de som var med gillade jag. Författaren lyckades med konststycket att ge de andra studenterna olika personligheter trots deras begränsade närvaro. Jag tycker även om att det inte är så mycket kärlek utan det är mordgåtan som är i fokus.

Jag älskar att berättelsen utspelar sig på en internatskola och jag tycker att författaren har fått till miljön och stämningen bra. Även om Annes skola i New York och hennes nya i Boston är båda privatskolor för rika ungar så finns det stora skillnader mellan dem. I New York är det mest barn till skådisar och alla där är avslappnade och sköna. I Boston är det barn till senator, statsmän och framgångsrika affärsmän och alla tänker på sitt rykte. Innan jag läste den här boken tänkte jag faktiskt inte på att det kunde skilja sig så mycket i attityden mellan olika privatskolor. Där lärde jag mig något nytt.

Handlingen flyter på bra och det är spännande hela vägen. Det enda negativa jag har att säga är väl att det kändes lite repetitivt efter ett tag. Det kom bara fram nya frågor hela tiden och inga svar förrän i slutet. Annes berättarröst är dock så underhållande att man vill läsa vidare bara för att vara med henne.

Kort sagt, en mycket underhållande bok med en väldigt bra huvudroll. Prep School Confidential överträffade verkligen mina förväntningar och jag kommer garanterat att plocka upp andra delen så fort den kommer ut.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Misstänkte inte alls att vice-rektorn var den skyldige. Jag gissade dock på att det var den hemliga pojkvännen som hade dödat Isabelle, men jag hade som sagt ingen aning om att det var han.
  • Tyckte att det var bra att Anne inte blev ihop med Anthony. Han är ju helt creepy. Jag vet att han är ung och lika gammal som Isabelle, men i boken kändes han som en 30-åring.  
  • Skulle gärna ha sett ännu mer konfrontation mellan Anne och Alexia. Och det som hon sa i videon var ju egentligen inte så jättefarligt, kanske inte så bra reklam för sin farsa mellan ändå inte tillräckligt för att förstöra hans kampanj? Eller vad tycker ni som har läst den?

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Anne
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: It’s not that hard to think like a criminal. But I guess if you want to get technical about it, I am a criminal.

Rekommenderar för:
Gillar ni mysterier och tuffa tjejhuvudroller i high school-miljö så är den här boken helt perfekt för er.

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte mordgåtor och deckare så lär du nog inte gilla denna.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Prep School Confidential
2. Wicked Little Secrets
3. Deadly Little Sins

 

Tags: ,

6 responses to “En skola för rika elever

  1. Cecilia A

    October 2, 2013 at 17:35

    “Beundrar verkligen hennes mord!” – ett stavfel eller spoiler?😛

     
    • Anna - Boktycke

      October 2, 2013 at 18:05

      Haha, bara ett stavfel som tur är🙂 Skulle ha varit konstigt om huvudrollen dog i slutet hehe. Tack för att du påpekade misstaget!

       
  2. Lisa

    October 2, 2013 at 19:01

    Bra recension! Har den här i bokhyllan och ser fram emot att läsa den🙂

     
  3. Frida

    October 2, 2013 at 20:37

    Var inte särskilt nyfiken på den här när den släpptes, men nu blev jag det. Låter faktiskt riktigt bra!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 4, 2013 at 17:56

      Jag är själv överraskad över hur bra den är. Tror att du kommer att tycka om den!

       

Leave a Reply

 
