RSS

Med en seriemördare till farsa…

15 Oct

… så är det inte lätt att vara en normal kille.

I Hunt Killers by Barry LygaTitel: I Hunt Killers
Författare: Barry Lyga
Serie: Jasper Dent  #1
Sidantal: 361
Utgivningsår: 2012

Handling:
Jasper Dent är pojken som jämt fantiserar om att döda andra. Fram tills han var 13 år gammal lärde hans pappa honom hur man tog andras liv. Nu när han är 17 år och pappan är fängslad för att ha torterat och mördat 123 människor så är Jasper rädd för att instinkterna kommer att ta över och han kommer att bli ett kallblodigt monster som sin pappa. När en serie av nya mord drabbar deras lilla stad stegras paniken upp. Jasper bestämmer sig för att hjälpa polisen… men kommer han att kunna ta fast mördaren innan närheten till de brutala morden väcker blodlusten inuti honom?

 

Tycke:
Jag har alltid varit fascinerad av seriemördare och I Hunt Killers kom som en överraskning.  Har inte sett så många recensioner på den här boken och jag är verkligen glad över att jag plockade upp den!

Jasper Dent är en oerhört intressant karaktär. Han är manipulativ, charmig och livrädd för att han själv är på väg att bli en mördare. Folk undviker honom på grund av vad han pappa har gjort vilket gör att han är väldigt lojal mot bästisen Howie som stannade kvar hos honom när alla andra flydde. Tycker verkligen om vänskapen mellan dem och att Jasper tatuerar sig för Howies skull. Jag tycker också om att Jasper inte är en ensamvarg utan även ha en flickvän som han tycker om. Beundrar verkligen Connie för hennes mod, för jag vet ärligt talat inte om jag skulle ha vågat bli ihop med en sociopat, speciellt när hans pappa har mördat 123 oskyldiga människor.

Både handlingen och spänningen är riktigt bra och jag kunde knappt lägga ifrån mig boken. Mördarens identitet lyckades jag lista ut strax efter halva boken men innan dess hade jag misstänkt flera stycken så rent mysteriemässigt tycker jag att författaren har lyckats bra. Mycket av den ”fakta” man fick om seriemördare stämde överens med det jag har läst i andra böcker och från tv-serier så handlingen kändes trovärdig.

Sammanfattat så är det en mörk och intressant bok om seriemördare och vilka sjuka saker de är kapabla till att göra. Jasper är stark samtidigt som han är svag och det är lätt att fastna för hans berättarröst. Gillar även sättet som boken slutade på och jag ser mycket fram emot att läsa uppföljaren!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • I början var jag helt säker på att det var polisen Ericsson som var den skyldiga. Men efter talet i aulan började jag misstänka Jeff istället.
  • Jag tänkte inte så mycket på att Connie var afroamerikansk förrän det avslöjades att Jasper blev ihop med henne på grund av hon inte var hans pappas typ. Tycker att det var smart gjort av författaren och det gavs en logiskt anledning till varför Jasper kunde slappna av i Connies sällskap.

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +1

Mest intressanta karaktär: Jasper
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: “This is why I forgive, but I don’t forget. When you forget someone, the forgiveness doesn’t mean anything anymore.”

Andra verk som jag kom att tänka på
I Am Not A Serial Killer av Dan Wells – Unga sociopater som försöker lösa mord.

Rekommenderar för:
Fascineras du också av seriemördare och vill ha en mörkare bok så är den här perfekt!

Rekommenderar inte för:
Är du känslig för blod och obehagliga scener så håll dig borta från den här boken!

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. I Hunt Killers
2. Game
3. Titel ej bestämd

Extraböcker:
0.5. Career Day

 

4 responses to “Med en seriemördare till farsa…

  1. Malin

    October 15, 2013 at 18:50

    Den verkar riktigt intressant, ska nog lägga till den i en av mina listor. Tack för tipset!

     
  2. RoM

    October 18, 2013 at 16:58

    Är också en fan av seriemördare … i bokform alltså!

     
  3. ljufa

    October 27, 2015 at 17:41

    Den här verkar väldigt intressant! Ska kolla upp boken lite närmre. Vet du om den finns översatt till svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      October 27, 2015 at 19:52

      Är rätt säker på att den inte finns översatt till svenska tyvärr :/

       

Leave a Reply

 
