RSS

Läser ni handlingsdelen i recensionerna?

16 Oct

Tjohej!

Jag försöker effektivisera recensionsskrivandet och funderar därför för att börja använda mig av bokens officiella beskrivning/baksidestext istället för att knappa ihop en egen text om handlingen.

Fördelarna är att jag sparar tid när jag skriver recensioner. Nackdelarna är att baksidestexten brukar ofta berätta alldeles för mycket av bokens innehåll och i flera fall så spoilar den tvister som inte sker förrän efter halva boken. När jag skriver en egen handlingstext är jag väldigt försiktig med att inte spoila något viktigt och har som regel att bara avslöja max den första tredjedelen av bokens handling. En annan nackdel är ju att de officiella beskrivningstexterma kommer oftast att vara på engelska (eftersom jag läser mest engelska böcker) och rent utseendemässigt så tycker jag att det är mindre snyggt att blandar två olika språk.

Med tanke på att det är ni, mina kära läsare, som läser recensionerna jag skriver så undrar jag om ni bryr er om handlingstexten. Läser ni den överhuvudtaget eller går ni rakt in på omdömet?

Handlingsdel

Är väldigt nyfiken på hur ni gör så var vänlig och delta i undersökningen. Resultatet kommer att påverka utformningen på de framtida recensionerna här på Boktycke. Lämna också gärna en kommentar om vad du tycker, om du har någon idé till förbättringar gällande recensionerna eller om inget av valen passar.

Tack för din medverkan!

 
25 Comments

Posted by on October 16, 2013 in Blandat

 

25 responses to “Läser ni handlingsdelen i recensionerna?

  1. Anna

    October 16, 2013 at 17:17

    Oftast läser jag tyvärr inte handlingen (och jag är säker på att ingen läser mina egenskrivna heller tyvärr), men ibland händer det att jag gör det och då kan det vara kul med en egenskriven!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 16, 2013 at 17:40

      Ja, det är det jag känner litegrann också. Men det tar ju ändå 5-10 min att skriva ihop en egen handlingstext så för mig blir det lätt 20-30 min varje vecka som jag lägger på att skriva den. Det kanske inte låter så mycket men på ett år så blir det ändå 17-26 timmar :p Känns som att man kan spendera de timmar på något annat sätt om ändå ingen läser handlingstexten :p

       
  2. Anna - Boktycke

    October 16, 2013 at 17:38

    Tjohej Stina,
    Konstigt med en kommentar i pollen men jag svarar direkt på bloggen🙂
    Tack för din kommentar. Förstår inte riktigt vad du menar med “en sökruta där man kunde tipsa om böcker”. En sökruta har jag, men den använder man för att hitta inlägg/böcker. Du kanske menar textruta? Isf så på sidan “På gång” kan man tipsa mig om böcker. Jag vet att det är ett ganska dåligt namn på en sida för boktips men det är för att jag använder den mest till för att skriva om vilka recensioner som är på gång.

     
    • stina liffner

      October 18, 2013 at 20:56

      Jag menade en ruta där man kunde tipsa om böker du kan läsa, så menade jag tack för sva

       
  3. Melanie

    October 16, 2013 at 17:40

    Jag läser aldrig handlingen🙂

     
  4. Mari G

    October 16, 2013 at 17:45

    För det mesta läser jag inte handlingen ifall jag någon gång har tänkt läsa boken så vill jag inte veta för mycket. Det jag tycker är intressant är dina tankar om boken och betyget.

     
  5. Fanny

    October 16, 2013 at 17:48

    Jag läser ALLTID handlingsrutan. För att förstå vad du menar i recensionen så krävs det ju att en vet vad boken handlar om. Tycker det är viktigt, och jättebra att du skriver en egen för precis du säger så spoilar ofta baksidetexter. Hoppas du fortsätter! Även om jag förstår fördelarna med att inte göra det. Kram!

     
  6. Carro

    October 16, 2013 at 18:50

    Det beror lite på vad det är för bok.. Men tycker att det känns lite tråkigt med samma beskrivning som finns på t.ex Bokus och Adlibris🙂

     
  7. Petra

    October 16, 2013 at 19:16

    Om det är en bok jag supergärna vill läsa så brukar jag inte läsa handlingen, men om jag redan läst eller är osäker om jag vill läsa boken så brukar jag kolla in handlingen. Jag gillar att du skriver en egen summering, eftersom jag vet att du inte spoilar något då, men det är inte jätteviktigt i mina ögon..gör det som känns bäst för dig.🙂

     
  8. Gia

    October 16, 2013 at 19:31

    Är det en bok jag inte känner till läser jag handlingen, vill ju veta lite om boken🙂 men personligen bryr jag mig inte om handlingen är egenskriven eller inte, själv blandar jag lite från recension till recension för ibland känner jag att jag inte orkar/hinner skriva det själv och ibland tycker jag att jag inte har något annat att säga om handlingen än vad förlaget redan valt ut

     
  9. annelie (boklotus)

    October 16, 2013 at 19:33

    Jag är mitt uppe i samma fundering! Skriver också egna beskrivningar och ibland känns det så onödigt då det ju finns baksidestexter t.ex. Jag brukar gladeligen läsa dina beskrivningar om jag inte redan känner till boken, men om jag redan vet att jag vill läsa så hoppar jag oftast till omdömet :p

     
  10. Johannes

    October 16, 2013 at 21:35

    Om man någon gång har varit insyltad i en boks tillkomst, så upptäcker man snart att förlagsinformation och baksidestexter ibland är ute och cyklar fullständigt, eller betonar helt andra saker än man själv hade velat göra. Så det är klart intressant att se vad andra väljer att lägga tyngdpunkten på i handlingen. (Recensionsskrivande ska inte vara “effektivt”, då är det något som har gått snett.)

     
  11. Anna A

    October 16, 2013 at 21:38

    För mig beror det på om jag läser handlingen. Om det är en bok som många håller på och läser eller en välkänd så gör jag det inte. Men är det en bok jag inte känner till sedan tidigare så brukar jag läsa den. Men viktigast är omdömmet, jag kan ju alltid googla beskrivning om jag vill.

     
  12. Lucy

    October 16, 2013 at 22:05

    Föredrar oftast att läsa recensentens egna handlingar, mest för att de färdigskrivna brukar vara så himla långa, haha! Men ja, läser nästan alltid handlingsdelen, och då kan det vara skönt att veta att den som recenserar liksom har plockat ut det viktigaste och försökt lämna ut spoilers!🙂

     
  13. Nelly

    October 16, 2013 at 22:50

    Åh det där är svårt, men jag skulle DEFINTIVT känna att det saknades något i en recension utan handling. Men tycker nog att det kan räcka med den officiella.

     
  14. Elvira

    October 17, 2013 at 09:17

    Tycker det är jättebra att du skriver en egen handling, speciellt då den inte spoilar, men också för att jag inte skulle förstå den om den var på engelska… Läser inte alltid handlingen, men det händer. Du kunde ju kolla den officiella handlingen och om den spoilar skriva en egen, men om den är helt okej kan du ju hålla den? Sen kan du ju också tänka på vad du tyckte om boken, är den värd en handling som du lägger tid på eller inte? Sen så kommer kanske lite av handlingen dessutom fram i själva recensionen, så alltid behövs det inte.

    Om den officiella handlingen faktiskt har nån stor spoiler så är det dock kanske bäst att inte ta den, för det finns ju nog ändå de som faktiskt läser handlingen.

    Personligen önskar jag att du fortsätter skriva en egen handling, men förstår ju att det tar mera tid så om den officiella är bra går den ju också!🙂

     
  15. Charlotte

    October 17, 2013 at 10:15

    Jag läser läser ALLTID handlings-“rutan” och tycker mycket om dina egen skrivna, just för att den inte spoilar mig om handlingen. Förstår inte handlingsbeskrivningen som finns på baksidan av böckerna, antingen så står allt eller så står det inget alls. Tycker att dina brukar ge en bra bild om vad det är för slags bok och om det är något för mig. Om jag känner redan i handlings-“rutan” brukar jag bara skumma igenom recensionen, läsa boken och sedan “jämföra”.

     
  16. Fia Filur

    October 17, 2013 at 10:16

    Jag röstade på den officiella baksidestexten, men känner mig egentligen inte helt nöjd med det valet eftersom jag tycker att baksidestexter ofta är alldeles för långa och avslöjande. Kanske kan du använda den officiella fast korta ner den lite och klippa bort om den avslöjar för mycket?
    Förstår att det är tidskrävande att skriva en egen, men det skulle kännas konstigt utan någon alls. Enda gången jag hoppar över att läsa handlingen är om jag redan vet vad boken handlar om, annars läser jag alltid den.

     
  17. Karin

    October 17, 2013 at 11:01

    Jag skummar handlingen snabbt. Kollar mest på betyg och funderingar som innehåller spoilers🙂

     
  18. Elin - Bokparadiset

    October 17, 2013 at 11:08

    Jag läser aldrig handlingen och vill inte veta handlingen på en bok heller. Men skriv gärna ett litet kort inlägg om vad alla röstade på, och hur resultatet bli, kan va kul att veta för egen del🙂

     
  19. Elen [bokpotaten]

    October 17, 2013 at 11:22

    Jag brukar inte läsa handlingsbiten, just för att jag inte vill få något spoilat. Däremot kan ju några snabba ord om handlingen vävas in i omdömet för att ge ett väldigt litet hum, så man vet om det handlar om en tjej som plötsligt får superkrafter eller en helt vanlig kille som mest går i skolan hela dagarna.

     
  20. Malin

    October 19, 2013 at 10:58

    Jag brukar inte läsa handlingen, möjligen skumma den snabbt. Jag har också börjat lite då och då med den officiella beskrivningen av boken🙂

     
  21. Klara

    October 19, 2013 at 11:49

    Jag läser handlingen! Tycker att din beskrivning av handlingen är mycket bättre än de som finns på boken/internet osv.🙂

     
  22. LolloQ

    October 19, 2013 at 22:04

    Jag läser alltid handling för då vet jag typ vad den handlar om och jag vet ungefär vilken typ av bok den är.😛🙂

     
  23. Emelie

    October 21, 2013 at 18:07

    Läser alltid handlingen om jag inte redan läst boken! Tycker du ska fortsätta med egenskrivet!🙂

     

Leave a Reply

 
