RSS

Omläsning av Harry Potter

19 Oct

Är den lika bra som första gången jag läste den?

 Harry Potter

 

Titel: Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
Författare: J. K. Rowling
Serie: Harry Potter #1
Sidantal: 336
Utgivningsår: 2013 (original 1997)

Obs! Recensionen innehåller spoilers, har du inte läst Harry Potter får du skylla dig själv😀

Handling:
Skippar handlingen då de flesta redan vet vad den handlar om.

 

 

Tycke:
Jag minns fortfarande första gången jag läste Harry Potter. Mina föräldrar och jag (då 13 år) var på besök hos några bekanta i Stockholm. Det fanns inga andra barn i huset så jag hade det ganska tråkigt. Såg en bok ligga på deras soffbord och i brist på annat så plockade jag upp den. Det tog inte många minuter innan jag var helt fast. När det var dags att sova låtsades jag lägga mig, väntade tills alla hade somnat, smög ut till vardagsrummet, tände en liten lampa och läste boken i det svaga skenet tills det blev ljust igen. Jag läste tills hela boken var slut och inte ens då ville jag lägga mig för jag kunde inte sluta tänka på trollkarlsvärlden.  Det var min första erfarenhet av Harry Potter, och den allra första boken som fick mig att stanna uppe halva natten för att läsa klart.

Med det sagt så vet ni nu att Harry Potter kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. När jag såg hur himla snygg den nya utgåvan är så var det ingen tvekan om att jag skulle köpa hem boxen. Nu är den första boken av serien omläst och det här är vad jag tycker om den.

Myyyyyysig! Hela boken är så full av nostalgi att mina ögon tårades hela tiden trots att inga sorgliga saker hände. Blev t.ex. helt förstörd när jag läste om hur Harry träffade tvillingarna och Ron första gången för jag kunde inte låta bli att tänka på vad som kommer att hända i de sista böckerna. Jag brukar undvika omläsningar för överraskningsmomenten för mig är väldigt viktig i en bok så en omläsning blir aldrig lika bra som första gången. Harry Potter är dock fortfarande väldigt bra på grund av nostalgin och för att jag praktiskt taget är uppväxt med den.

Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag förmodligen inte alls ha gillat boken lika mycket om jag hade läst den för första gången idag. Början är ganska seg och det hinner gå en tredjedel av boken innan Harry kommer fram till Hogwarts. Själva skyddet för Den vises sten är ju lite halvt löjligt. Det hela är ju verkligen uppbyggt för att någon SKA klara av kluringarna. Typ i den första utmaningen testar vi kunskapen för växter, i den andra hur väl du flyger en kvast, i den tredje hur bra du spelar schack osv. Det är väl ändå tänkt att INGEN ska hitta stenen. Varför ens fixa kluringar som man kan klara av?

Nåja, allting blir ju sämre om man ska granska med kritiska ögon. Dessutom så har det kommit många andra berättelser som påminner om Harry Potter så man har ju tröttnat en del. Jag älskar som sagt fortfarande Harry Potter och Den vises sten men bara inte till samma besatta grad som när jag var tretton år gammal. Ser mycket fram emot att läsa om resten av böckerna!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +1
Nostalgi: +1

Mest intressanta karaktär: Draco Malfoy
Bästa scen eller del: Sorteringen
Minnesvärt citat: “It takes a great deal of bravery to stand up to our enemies, but just as much to stand up to our friends.”

Rekommenderar för:
ALLA

Rekommenderar inte för:
Det finns INGA ursäkter för att inte läsa Harry Potter!

B9Betyg: 9/10 (omläsning, 10/10 då jag läste den för första gången)

Andra böcker i serien:
1. Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Goblet of Fire
5. Harry Potter and the Order of the Phoenix
6. Harry Potter and the Half-Blood Prince
7. Harry Potter and the Deathly Hallows

Extraböcker:
0.5. Harry Potter: The Prequel 

 

Tags: , ,

5 responses to “Omläsning av Harry Potter

  1. Carro

    October 19, 2013 at 15:08

    Jag tänkte också läsa om böckerna, på engelska. Men har hittills bara kommit förbi den första😉

     
  2. Bina

    October 20, 2013 at 01:01

    Men det är väl ändå tänkt att man måste kunna komma åt stenen på något sätt om man måste flytta på den. Det finns ju inga bakvägar😉

    Harry Potter forever in my heart, fullkomligt älskar första boken trots att jag läste den första gången för typ 12-13 år sedan då jag var 10-11.

     
    • Anna - Boktycke

      October 20, 2013 at 12:14

      Hihi, med tanke på att det är Hogwarts vi talar om så skulle det inte förvåna mig ifall det finns en bakväg :p

      Om man nu ska flytta på stenen så har man med stor sannolikhet fått tillstånd av Dumbledore och lärarna. Och då känns det ju helt löjligt om man ska hålla på och lösa kluringar. Speciellt Snapes trolldrycker, om man nu har fått tillstånd att flytta på stenen så har väl personen ifråga fått veta vilken flaska den ska ta (typ, den svarta längst ut till höger). Känns ju inte klokt att man ska stå där och lösa en gåta och riskera sitt liv. Så själva kluringen är ju till för att personer utan tillträde ska komma förbi hindret, och jag förstår inte varför man ens vill ge dem den möjligheten🙂

       
  3. Josefine

    November 12, 2013 at 20:46

    Jag har läst alla böckerna två gånger om samt lyssnat på dem 4ggr vardera (Stephen Fry<3) och jag har på riktigt svårt för att hålla mig borta. Försöker lyssna på andra ljudböcker istället, men det finns inget som matchar; HP är bara så magiskt, på riktigt. Min största kärlek ^^ Och bästa citat från första tycker jag är "It does not do to dwell on dreams and forget to live" – älskar Erised-scenen. Haha eller "Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!". Kan tillägga att pappa läste första boken för mig när jag var 7, idag är jag 22 ;D

     
    • Anna - Boktycke

      November 13, 2013 at 18:39

      Jag har dessvärre inte lyssnat på ljudböckerna men har hört att dem är riktigt bra! Får bli ett projekt i framtiden🙂

       

Leave a Reply

 
