RSS

Legenden återvänder med ett geni

22 Oct

Amerikanska inbördeskriget i en ny ertappning

ProdigyTitel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #2
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers för föregående delar i serien kan förekomma

Handling:
Day lyckades undkomma sin avrättning och med hjälp av June tar de sig till Las Vegas där de träffar ledaren för patrioterna, ledaren för rebellgruppen. De har inget annat val än att sälla sig till dem och det dröjer inte länge förrän de får sitt första uppdrag – att mörda den nya ledaren för republikanerna. June och Day skiljs åt igen och avståndet mellan dem får båda att tänka om vad de egentligen betyder för varandra. Kan kärleken verkligen övervinna allt? Eller kommer de återigen att sluta på olika sidor om slagfältet?

Tycke:
Legend är en av de bästa böckerna jag läste förra året så jag har längtat efter att få läsa uppföljaren riktigt mycket. Som vanligt så har man väldigt höga förhoppningar och Prodigy lyckades nästan leva upp till dem.

Personligen så tycker jag att det är alldeles för mycket relationsdrama i boken. Jag vet att det är 100% trovärdigt för Day och June att tvivla på varandras känslor för de har faktiskt bara känt varandra i en månad. Men kvadratdramat kändes väldigt utdraget och jag saknar den glada Day och den coola June. De har fortfarande stunder då de glänser men dessa är alldeles för få! Håller verkligen tummarna hårt för att det ska vara mycket mer action i den sista boken.

Författaren har gjort ett bra jobb med intrigen och som läsare så kunde jag inte förutspå hur boken skulle sluta. När sista sidan var klarläst ville jag skrika ”NEJ! Den får inte ta slut!” Det sista kapitlet var riktigt känslosamt och det var med en stor ansträngning som jag lyckades låta bli att storböla på pendeltåget.

Slutordet är att det är en bra fortsättning men inte på långa vägar lika spännande och actionfullt som den första boken. Är man mer för relationer och drama så lär man väl uppskatta Prodigy mer. Jag är hur som helst mycket förväntansfull inför Champion, den tredje och avslutande delen i serien.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Intressant att Junes bror hade det ihop med Thomas. Vilket as Thomas är som dödade honom och fortsätter att jobba för människorna som beordrade honom att döda Metias.
  • Scenen där Day förklarade sin lojalitet för Anden var mäktig. Gillade den verkligen! Och det var bra gjort av författaren att hålla inne med vilken sida som är god och ond. Jag var aldrig säker förrän i slutet på att patrioterna var de onda. Är också väldigt nyfiken om Anden verkligen är ”god” eller om han också bara spelar ett spel. Sen vill jag även veta mer om kolonisterna. Deras samhälle verkar ju vara ännu mer korrupt än republikanernas.
  • Vilket snyftigt slut! Och dumma men upppoffrande Day som gör slut med June för att hon ska gå vidare och lämna honom. Ahhh, så frustrerande att han har hjärncancer eller vad det är nu som han har. Betyder det att han kommer att dö i tredje boken eller kommer läkarna att lyckas rädda honom? Jag hoppas på att få slippa en kärlekstriangel i bästa bok.

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Day
Bästa scen eller del: Sista kapitlet
Minnesvärt citat: “You know, sometimes I wonder what things would be like if I just … met you one day. Like normal people do. If I just walked by you on some street one sunny morning and thought you were cute, stopped, shook your hand, and said, “Hi, I’m Daniel.”

Rekommenderar för:
Gillar du första boken är ju fortsättningen ett måste.

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om att läsa om intriger och relationsdrama så kanske den här inte är den bästa boken för dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Extraböcker:
0.5. Life Before Legend

 

Tags: , ,

16 responses to “Legenden återvänder med ett geni

  1. Josefin

    October 22, 2013 at 21:13

    Själv tyckte jag att den var bättre än Legend. Prodigy var inte alls lika förutsägbar. Fast jag var ganska irriterad över Tess-delen. Och jag hade önskat att få veta mer om Kaede!

     
    • Anna - Boktycke

      October 23, 2013 at 19:05

      Jag tyckte inte om Tess-delen heller, tyckte att det var för mycket drama:/

       
  2. ica

    October 22, 2013 at 21:55

    Instämmer med Josefin. Enligt mig är Prodigy en klar 10:a. Jag gillar hur vi fick veta mer om bikaraktärer, samt tycker att deras relationstjafs är en vital del av handlingen. (ja, jag köper inte att de är kära i varann: som du sa har de känt varann i en månad, men med allt som hänt, och allt de gjort tillsammans känns det för mig självklart att de har ett starkt band som kan misstas för förälskelse) Håller med om slutet. Hur kunde man INTE gråta. Åh så jag längtar efter champion!

     
    • Anna - Boktycke

      October 23, 2013 at 19:07

      Haha, jag är så anti-relationstjafs :p Ja, slutet krossade mitt hjärta. Snyft!

       
  3. Fia Filur

    October 22, 2013 at 21:55

    Läste ju nyss Legend och blev lyrisk, men lagom till Prodigy kommer ut på svenska så har nog mina förväntningar blivit normala hoppas jag🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 23, 2013 at 19:09

      Haha, man ska definitivt inte ha så höga förväntningar :p Men Prodigy är bra, bara inte lika fantastiskt som Legend.

       
      • Fia Filur

        May 4, 2014 at 10:38

        Vi tycker vi precis lika som vanligt. Inte lika bra som Legend och för mycket kärleksdrama. Ville krypa in i boken och strypa Tess! Men gillade mitten/slutet och särskilt scenen med Day som du nämner i spoilerdelen. Och slutet, grrr!

         
  4. Jonas

    October 23, 2013 at 13:23

    Ops, jag trodde att det rörde sig om musikgruppen “Prodigy” xD Men nu när jag läste din text, då vart jag nyfiken på boken faktiskt =)

     
    • Anna - Boktycke

      October 23, 2013 at 19:10

      Haha, känner inte ens till den musikgruppen :p Men läs Legend vetja, en av mina favoritböcker från förra året.

       
      • Robin

        October 23, 2013 at 19:19

        Jaså? Fast då antar jag också att du inte gillar Techno, Rave och House musik? Det tänker jag absolut göra! För jag älskar böcker =) Det har varit mycket Terry Pratchett för min del den senaste tiden dock.

        Åh, jag höll nästan på att glömma! Jag vet inte om du är något större fan utav film. Men vi fick en massa biljetter utav SF film som vi lottar ut (Till filmen “IRL”). Så om det är något utav intresse, så är du välkommen att delta i tävlingen =)

        http://thegamingground.com/2013/october/sf-film-irl-tavling-vinn-irl-biljetter-och-mossor.html

         
      • Anna - Boktycke

        October 26, 2013 at 18:48

        Haha, näh, lyssnar mest på kpop och jpop (eller rättare sagt animemusik). Terry Pratchett var det länge sen jag läste något av. Funderar på att köpa de nya samlingsalbum för de är så fina!🙂

         
      • Robin

        October 26, 2013 at 19:05

        Ah, du menar typ i stil med Ayumi Hamasaki, Hi-Fana och CYTOKINE?. Terry Pratchett är riktigt, riktigt jäkla bra (Discworld spelen är btw MINST lika epic). Det tycker jag absolut att du ska göra =) Så får du ha en bra helg också Anna =)

         
  5. stina liffner

    March 23, 2014 at 18:32

    Chamion har du läst den på engelska?

     
  6. Johanna

    June 24, 2014 at 20:40

    Vet du när prodigy och champion kom ut på svenska? har läst legend och den är så himla bra, men jag är bara 12 år och har inte lärt mig så bra engelska än, så det skulle väl ta år för mig att hinna läsa klart de böckerna på engelska.

     

Leave a Reply

 
