RSS

Resultat: Läser ni handlingsdelen i recensionerna?

23 Oct

Tack till alla som deltog i förra veckans undersökning av: Läser ni handlingsdelen i recensionerna?
Verkligen givande att höra era åsikter och om ni läser handlingsdelen i recensionerna. Tänker dela med mig av resultatet för jag tror att det kan vara av intresse för er. Totalt var det 131 personer som deltog i undersökningen.

Handlingsdelrestultat

Innan undersökningen bestämde jag att jag skulle fortsätta med att skriva en egen handling ifall fler än 50% röstade på det. Och eftersom det är 52,3% som tycker att det är bra med en egenskriven handlingsdel så tänker jag glatt fortsätta med det.

Tycker även att det är rätt intressant att nästan 13% läser inte handlingen alls. Jag måste erkänna att jag själv tillhör den gruppen 🙂 Brukar oftast bara läsa de första meningarna ur beskrivningen, sen ifall det låter intressant så läser jag boken istället.

Återigen, tack för att ni deltog i undersökningen! Känns toppen att ha era synpunkter att gå på när jag funderar på att ändra recensionsmall!

 
5 Comments

Posted by on October 23, 2013 in Blandat

 

5 responses to “Resultat: Läser ni handlingsdelen i recensionerna?

  1. Jenny E.

    October 23, 2013 at 17:18

    Det var mycket intressant att läsa resultatet så jag är jätteglad att du skrev om det. 🙂

    Jag har själv funderat en del om hur man ska göra med handlingstexten i recensionerna. Jag burkar försöka skriva den med egna ord och fatta mig så kort som möjligt. Om man vill läsa mer om handlingen kan man ju alltid leta upp boken på någon nätbokhandel eller på förlagets hemsida. Det viktiga i recensionen är ju ändå vad man tycker om boken.

     
    • Anna - Boktycke

      October 23, 2013 at 19:11

      Omdömet är viktigast tycker jag med. “Recensioner” som till 90% består av beskrivningar av handlingen och 10% egna åsikter tycker jag inte är någon recension alls, eller iaf ingen recension som jag skulle vilja läsa.

       
  2. Carro

    October 23, 2013 at 19:28

    Ja, det var intressant att ta del av undersökningen för den är ju förmodligen representativ för de flesta bloggare 🙂

     
  3. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    October 24, 2013 at 01:00

    Jepp jag gör likadant som du oftast, för rädd för att bli spoilad annars 😛

     
  4. Anna Sagan om Sagorna

    October 24, 2013 at 08:59

    Jag är en utav dem som inte läser handlingen alls, men det beror på att jag i princip bara läser recensioner av böcker som jag läst. Då vet jag ju redan vad den handlar om 🙂

     

Leave a Reply

 
