RSS

Bland vampyrer, häxor och alkemister

31 Oct

Mer Adrian åt folket!

The Indigo SpellTitel: The Indigo Spell
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines  #3
Sidantal: 401
Utgivningsår: 2013

Obs, spoilers för tidigare böcker i serien kan förekomma.

Handling:
Mycket i Sydneys liv har förändrats. För bara ett par år sedan tyckte hon att vampyrer var hemska varelser och umgicks bara med dem om hon var tvungen. Nu lever hon ihop med ett gäng moroi och dhampir och de är bland hennes bästa vänner. Hon trodde inte heller att hon skulle träffa på någon häxa men nu studerar hon under en. Och kanske det värsta av allt, hon börjar ifrågasätta alkemisterna. För Sydney som har vigt hela sitt liv åt att skydda det som alkemisterna står för får hon nu en tankeställare när hon träffar den mystiska Marcus Finch…

Tycke:
Som jag har nämnt i de tidigare recensionerna av serien så har jag lite svårt för kombination Adrian och Sydney. Tycker fortfarande att Adrian tillhör Rose och har svårt att se honom med någon annan. Men det är faktiskt på bättringsvägen, för i The Indigo Spell så gillar jag faktiskt scenerna när Adrian och Sydney är tillsammans.

En av anledningarna till varför jag gillar Sydrian bättre den här gången är för att Sydney har tuffat till sig rejält. Det är verkligen uppfriskande att se hur hon kommer ut från sitt skal och vågar testa sina vingar. Hennes karaktärsutveckling är verkligen enorm, och jag är glad över att Richelle Mead ger henne den tid som behövs så det känns helt naturligt och inte som en 180 graders personlighetsändring.

Jag tycker även om att det är flera handlingstrådar igång samtidigt så boken kändes aldrig tråkig. Det är problem med både alkemisterna, häxorna och kärleken. Hittills är The Indigo Spell min favorit i serien och jag blev återigen varför jag älskar Meads böcker. Så himla underbara karaktär, spännande handling och språk!

Blir en kortare recension idag för jag vill inte spoila något. Nu ser jag verkligen mycket fram emot att läsa The Fiery Heart!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh jäklar vad mycket mer rebellisk Sydney är när hon inte längre är hindrad av tatueringen. Me like! Gillar verkligen den sista scenen mellan henne och Adrian.
  • Åhh, jag vill också ha en drake som husdjur!
  • Rätt uppenbart att Trey och Angela hade något ihop. Stackars Eddie! Har aldrig fastnat för Angela och nu höjdes hon ju inte direkt i mina ögon.

 

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Adrian ❤
Bästa scen eller del: Spoiler [När de skämtar om att de är drakens föräldrar, annars så gillar jag även när Sydney ”förförde” Ian.]
Minnesvärt citat: “You’re my flame in the dark. We chase away the shadows around each other.”

Rekommenderar för:
Gillar du Vampire Academy så är ju Bloodlines-serien ett måste!

Rekommenderar inte för:
Egentligen ingen. Har man läst de första böckerna och inte gillat dem så lär man ju ändå inte fortsätta med serien.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. Titel ej bestämd

 

Tags: , ,

5 responses to “Bland vampyrer, häxor och alkemister

  1. stina liffner

    October 31, 2013 at 22:26

    Hej tycker trilogin the years of the catt (panterns tid), är riktigt spännande. Har du några planner på att läsa och rescensera serien?

     
    • Anna - Boktycke

      November 1, 2013 at 22:28

      Jag har läst den serien för läääänge sen, tror till och med att jag har böckerna nerpackade nånstans. Kan nog hända att jag läser om dem ifall jag hittar dem. Kommer ihåg att jag tyckte att de var rätt bra då jag läste dem.

       
      • stina liffner

        November 2, 2013 at 11:59

        Okej, hoppas du skriver en rescention.

         
  2. Fia Filur

    October 31, 2013 at 23:15

    Åh, vad sugen jag blev på att fortsätta den här serien nu. Jag har bara läst Bloodlines, men jag avvaktar tills alla delarna finns och sen kör jag maraton 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 1, 2013 at 22:27

      Det kan nog vara en bra idé. Än så länge är det inga jobbiga cliffhangers men man känner sig ändå så sugen på att läsa nästa bok so fort man har avslutat en.

       

Leave a Reply

 
