RSS

En spion med varken sikte eller tid

05 Nov

Gallagher Girls blir mörkare och mörkare

Out of Sight, Out of Time by Ally CarterTitel: Out of Sight, Out of Time
Författare: Ally Carter
Serie: Gallagher Girls #5
Sidantal: 294
Utgivningsår: 2012

Obs! Spoilers för föregående böcker kan förekomma i handlingen.

Handling:
Det sista Cammie minns är att hon i början av sommarlovet ensamt lämnade skolan för att söka efter sanningen. Flera månader senare vaknar hon upp i ett kloster, skadad, och utan några minnen om vad som har hänt. Tillbaka på Gallagher är hennes vänner antingen sura på henne eller behandlar henne som ett litet barn. Hennes mamma säger att hon inte behöver minnas och Cammie vet att det beror på att de tror att hon har varit med om något hemskt, så fruktansvärt att hennes hjärna valde att glömma bort det. Men vad är det som egentligen har hänt? Och med det nya mörkret som svärmar om henne så är hon inte säker för någon, inte ens för sig själv…

Tycke:
Alla böcker i serien har varit underhållande men när jag började på den femte boken Out of Sight, Out of Time var jag ganska skeptisk till minnesförlust-konceptet. Har läst alldeles för många böcker som kör på det spåret på sista tiden så jag har hunnit tröttna. Men till min stora förvåning visar det sig att denna är min favoritbok i serien hittills!

Jag gillar verkligen den dystra stämningen i boken. I vanliga fall gillar jag inte deppiga karaktärer men författaren har fått till Cammies nya mörka personlighet väldigt bra. Man märker verkligen att hon är förvirrad och arg för att hon har tappat bort minnet. Jag gillar också att hennes nya jag verkar mycket mer kick ass än tidigare.

Handlingsmässigt händer det saker hela tiden och spänningen är på topp. Man bör dock inte granska handlingen med kritiska ögon för annars så märker man att trovärdigheten och logiken är lite sisådär.

Som vanligt blir det svårt att recensera en bok i slutet av en serie så jag nöjer mig här med den spoilerfria-delen. Nu längtar jag väldigt mycket efter den sista delen och är oerhört nyfiken på hur det hela kommer att sluta!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Är förvånad över att de inte försökte komma på var sången kommer ifrån? Eller att ingen undersökte grejerna som Cammie köpte i Rom. Varför skickade hon hem grejerna och la journalen i bankfacket egentligen? Är det för att hon var hypnotiserad eller hade hon själv någon plan?
  • Varför dyker Zach upp hela tiden? Blir lite löjligt att så fort Cammie går omkring ensam så stöter hon ALLTID på Zach. Stalkar han Cammie eller?
  • Hmm, nu känns det som att Gallagher-skolan är jättemycket emot att döda andra men om jag minns rätt så skröt Cammie om att hon kunde döda en man på 8 olika sätt redan i första boken. Tyckte faktiskt att det var rätt bra att Cammie dödade mannen, det gör boken råare och inte lika puttenuttig som den har varit hittills.
  • Har inte Zachs mamma en pistol? Hon kunde ju bara ha skjutit Cammie och tagit listan. Eller är hon egentligen ”god”? Och hur kom hon in där förresten? Det måste alltså finnas en annan ingång.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Spänning: +1
Trovärdighet: -0,5

 Mest intressanta karaktär: Liz, kanske inte den mest intressanta men hon är den som jag gillar bäst.
Bästa scen eller del: Spoiler [När Cammie skulle begå självmord]
Minnesvärt citat: “Sometimes the biggest lies we tell are to ourselves.”

Rekommenderar för:
Vill du ha en lättsam, och väldigt underhållande serie om en spionskola så plocka upp den här serien på direkten!

Rekommenderar inte för:
Om du vill att berättelserna ska vara logiska och trovärdiga så kanske den här serien inte passar dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. I’d Tell You I Love You, But Then I’d Have to Kill You
2. Cross My Heart and Hope to Spy
3. Don’t Judge a Girl by Her Cover
4. Only the Good Spy Young
5. Out of Sight, Out of Time
6. United We Spy

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
