RSS

Elitsoldater, hemliga sekter och svensk maffia

06 Nov

Richelle Meads nya bok bjuder på nordiska namn.

Gameboard of the GodsTitel: Gameboard of the Gods
Författare: Richelle Mead
Serie: Age of X #1
Sidantal: 448
Utgivningsår: 2013

Handling:
Mae är den vackra elitsoldaten som inte kan kontrollera sin blodtörst i strid. Efter ett slagsmål får hon straffuppdraget att hämta tillbaka en landsförvisad inspektör och vara hans livvakt. Justin, ökänd kvinnotjusare och expert på att läsa av andra är inte sen med att tacka ja till erbjudandet om att få komma tillbaka till sin älskade stad. Väl tillbaka i RUNA inser han att det nya uppdraget inte är så lätt. Vilken religös sekt är det som dödar oskyldiga invånare?  Cheferna tror att det rör sig om ett gäng galningar men Justin vet bättre än så, gudar finns på riktigt och de är farliga. Det talar han med egen erfarnehet för Justin… är själv knyten till en gud.

Tycke:
Richelle Mead är en av mina absoluta favoritförfattare och jag har som mål att läsa alla hennes böcker (har hittills läst 17 av 20 stycken). Och här är vad jag tycker om hennes senaste bok.

Konceptet och världsuppbyggandet är superintressant! Jag älskar idén med att man värderar människor ungefär som man värderar hundar idag. Ju mer “renrasig” man är, desto mer värdefull är man, men samtidigt så har man mycket lättare för att drabbas av virus och sjukdomar. Blandraser har mycket bättre immunförsvar men är vanliga så de är inte så unika. Riktigt häftigt koncept! Jag gillar också de mytologiska inslagen och att religionen har utvecklats så allt är lite hopblandat. Det känns ändå som ett ganska trovärdigt framtidsscenario.

Älskar också att det är så många nordiska element i berättelsen. Mae, eller Maj Erja som hon egentligen heter är finsk. Man stöter även på flera nordiskt klingande namn såsom Emil, Linus och Eriksson. Sen måste jag även nämna den svenska maffian “Brödern”. Första gången jag läste namnet så tyckte jag att det stod “Bröden” och började gapflabba. Haha, “Brödern” låter så himla dialektal eller slangaktigt, som om man inte orkar uttala det sista a:et.

Och nu till de delar som jag inte uppskattade lika mycket. Först ut har vi huvudkaraktärerna Justin, Mae och Tessa. Mead brukar vara en mästare på att skapa sympatiska karaktärer men här fastnade jag inte för någon av dem. Det är bara något som saknades. Och sen är jag osäker om Tessa verkligen behövde vara en PoV-karaktär. Känns inte som att hon bidrog till något, men jag antar att hon kommer att få en större roll sen. Bikaraktärerna är dock väldigt härliga och mina favoriter är korparna. Älskar verkligen deras sarkasm.

Takten är också rätt seg, speciellt de första 100 sidorna. Jag tyckte inte att boken blev spännande förrän efter 250 sidor och inte ens då blev jag uppslukad av historien. Det var även massor av nya termer som aldrig förklarades utan bara nämdes i texten så det tog ett bra tag innan jag förstod vad t.ex. vad “patrician”, “plebian” och “castal” betydde i bokens sammanhang.

För att vara en vuxenbok av Mead är den här väldigt rumsren men jag blev lite trött på alla en-natts-ligg-med-främlingar. Varken Justin och Mae är särskilt pryda kan man säga.

På det hela taget en BRA bok men för att vara skriven av Richelle Mead så är jag besviken. Brukar ju annars älskar hennes huvudkaraktärer men här gillar jag istället bikaraktärerna mest. Kommer i alla fall att plocka upp nästa bok i serien för jag tror att den kommer att bli mycket mer spännande nu när introduktion till världen är över.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Gissade ganska tidigt att Justins gud är Oden med tanke på korparna. Gillar verkligen blandningen mellan olika religioner.
  • Trodde faktiskt att Mea var annorlunda från de andra som blev dödade. Vilken mamma som offrar oskyldiga människor för att göra sin dotter frisk och snygg. Jag vet inte om jag ska kalla det för moderskärlek eller bara grymhet.

 

Koncept: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Korparna
Bästa scen eller del: Spoiler [När de var hemma hos Maes föräldrar]

Rekommenderar för:
Är du en Richelle Mead-fans så lär du väl gilla denna. Rekommenderar även till er som gillar en mix mellan sci-fi och mytologi.

Rekommenderar inte för:
Vill ni ha sympatiska karaktärer, snabb takt och mycket action så finns det andra böcker.

B6.5Betyg: 6,5/10

Andra böcker i serien:
1. Gameboard of the Gods
2. The Immortal Crown

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
