RSS

Slutet på början av Nightshade

07 Nov

Den första duologi jag har läst på länge.

RiseTitel: Rise
Författare: Andrea Cremer
Serie: Nightshade Prequel #2
Sidantal: 464
Utgivningsår: 2013

Obs, spoilers för tidigare böcker i serien kan förekomma.

Handling:
Ember och Barrow har bestämt sig för att lämna borgen och motsätta sig Eiras allians med den mystiska mannen Bosque Mar. De lyckas möta upp med Kael och de andra men Barrow är skadad och de vet att de är efterlysta. I Contatus får Bosque allt större makt över både Eira och Alistair, och dessa två sjunker allt djupare i mörkret utan att veta om det själva. Kommer Ember och hennes riddarvännar att kunna besegra Bosque? Eller kommer hans häxkonster att innebära slutet för dem?

Tycke:
Jag älskar Nightshade-serien men prolog-duologin är tyvärr inget jag fastnar för. De är inte dåliga men jämför man dem med originalserien så det verkligen en stor skillnad.

Karaktärerna känns bleka och opersonliga. Jag hade gärna sett mer styrka i Ember för större delen av tiden så kändes det mest som att hon lät andra bestämma över henne. Barrow ser jag fortfarande som en 30-årig skäggig man så jag är inte så förtjust i deras relation. Alistair är väl den som jag tycker är mest intressant men han är ju bara manipulerad av Bosque. Detsamma gäller Eira så ja, ingen av karaktärerna är sympatiska nog för mig.

Nu är det ett tag sen jag läste Nightshade så jag ser förmodligen inte alla samband mellan serierna. Mer om detta i spoilersektionen men i övrigt så tycker jag ändå inte att det gavs så mycket förklaringar till varför Nightshade-världen är som den är. Slutet är inte heller så tillfredsställande i mitt tycke, jag förstår att handlingen tar vid i Nightshade flera hundra år senare men det kändes så oavslutat.

Sist men inte minst så tvivlar jag även på trovärdigheten när det gäller sex. Berättelsen utspelar sig på 1500-talet (tror jag) och då var det väl ändå ganska förbjudet att “fina” flickor umgicks med män utan förkläde? Jag vet att Ember inte vill vara någon fin dam men jag är överraskad över hur säker hon känner sig i sin sexualitet. Här bjuder hon in Barrow till hennes rum när hon är halvnaken och byter om när han kollar på. Något i hennes uppfostran borde väl ändå ha hindrat henne från att göra det? Eller alternativt få henne att tänka för innan hon gör det.

Som sagt, blev ganska besviken på den. Tycker att den är okej men hade hoppats på så mycket mer. Det är ju trots allt Andrea Cremer vi pratar om och jag vet att hon kan skapa fantastiska karaktärer. Får hoppas på att nästa bok jag läser av henne är bättre.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att det var helskumt att tatueringarna på Cians rygg blev ett svärd(!) som spred sig till fyra ställen. Sen förstår jag inte heller det där med Anges barn, kommer det också att bli en varulv? Hur kommer det in i historien? Ember och gänget är väl vad som bildade The Searchers? Vad jag minns så hade de inga varulvar/guardians innan Calla kom.

 

Takt i början: -0,5
Trovärdighet: -0,5

Mest intressanta karaktär: Alistair
Bästa scen eller del: Spoiler [När Alistair friade till Ember]

Rekommenderar för:
Hmm, gillar du historiska romaner med riddare och inte har något emot ett otillräckligt slut så kanske du gillar den.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha något som liknar Nightshade.

B4Betyg: 4/10

Andra böcker i serien:
1. Rift
2. Rise

Andra versioner av omslaget
Rise (Nightshade Prequel #2) av Andrea Cremer

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
