RSS

Två kyssande pojkar

16 Nov

… och döda homosexuella män som tittar på.

Two Boys Kissing av David LevithanTitel: Two Boys Kissing
Författare: David Levithan
Sidantal: 208
Utgivningsår: 2013

Handling:
För att visa hela världen att det är okej för två killar att kyssas ställer Craig och Harry upp i utmaningen med att slå rekord i världens längsta kyss. Deras mål är att kyssa varandra oavbrutet i 36 timmar. Samtidigt som kyssen äger rum får vi träffa Neil och Peter som har varit ihop länge och ställs nu inför valet som alla par gör, är de verkligen perfekta för varandra eller är det dags för ett farväl? Vi får även träffa Avery, en pojke född i en flickas kropp och hans hoppfulla men tafatta möte med blåhåriga Ryan. Sen har vi Tariq som blev misshandlad bara för att han gillar pojkar istället för flickor och som är skälet till varför Craig och Harry kysser varandra. Sist men inte minst är Copper som söker bekräftelse hos andra män på nätet och tappar allt mer grepp om verkligheten. Och de som ser allt och berättar om pojkarna för oss är andarna av män som har dött i AIDS.

Tycke:
David Levithans böcker är alltid tankeväckande och Two Boys Kissing är inget undantag. När jag först började läsa boken var jag ganska avtänd på berättarrösten, allvetande gayspöken som berättare… what? Men så där 50 sidor in i boken vande jag mig och i slutet tyckte jag till och med att det var riktigt bra.

Det är många karaktärer att hålla reda på och det är väl en av anledningarna till varför jag inte var helt såld på boken till en början. Man när man väl lärde känna de 8 pojkarna som boken kretsade runt så känns de både levande och sympatiska. Jag älskar att Levithan lyfter fram så många sidor av hur homosexuella ungdomar har det idag. Det är både lyckligt och olyckligt, accepterat och oaccepterat. Jag blev så ledsen och arg för pojkarnas skull när de mobbades och hånades. Och värst är det när familjen vänder dem ryggen. Åh gud, hur kan man vara så hemsk?

Sen måste jag även nämna bokryggspoesin i boken! Så romantiskt och kul! Det märks även att Levithan har koll på YA-bokavdelningarna. Här är en dikt tagen från boken:

 Just Listen
Stay
You’re the One That I Want
So Much Closer
Where I Want to Be
The Difference Between You and Me
Positively
Matched
Perfect
Wonder
You Are Here
Where I Belong
I’ll Be There
Along for the Ride
The Future of Us
Real Live Boyfriends
Keep Holding On

Det är en kort bok så det får bli en kort recension också. Som sagt så gillar jag boken och tycker att den är mycket läsvärd. Berättarrösten tar ett tag att vänja sig vid och slutet är riktigt gripande. Rekommenderas för alla som är det minsta nyfiken på någon LGBT-bok!

Språk: +0,5
Karaktärer: +0,5
Budskap: +1

Mest intressanta karaktär: Copper
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: There are just too many perks to being a wallflower.

Rekommenderar för:
Vill du ha en annorlunda LGBT-bok så läs den här!

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om experimentella allvetande berättarröster och många ”huvudroller” så kanske den här boken inte passar dig.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker av författaren som jag har recenserat:
Jag, En (eng. Every Day)

 

 

Tags: ,

8 responses to “Två kyssande pojkar

  1. Amanda (Pandan)

    November 16, 2013 at 15:11

    Åh, den här bara måste jag läsa!

     
  2. stina liffner

    November 16, 2013 at 15:14

    Hej på min musik blogg har jag börjat blogga om böcker också, så att det är hälften, hälften nästan, lite mer musik, men mycket böcker också. Tänkte fråga om det finns någon speciell hemsida för bokbloggare?

     
    • Anna - Boktycke

      November 16, 2013 at 18:07

      Hej! Kul att du har börjat blogga om böcker också. Vad jag vet så finns det ingen hemsida för bokbloggare (som jag känner till iaf). Däremot så finns det en facebook-grupp om du skulle vara intresserad.

       
      • stina liffner

        November 16, 2013 at 21:40

        Vet inte… Men vad heter den?

         
      • Anna - Boktycke

        November 16, 2013 at 21:58

        Det finns två: En allmän som heter “Bokbloggare” och en för ungdomsböcker som heter “Ungdomsbokbloggare”.

         
  3. Fia Filur

    November 16, 2013 at 17:23

    “allvetande gayspöken som berättare… what?” Haha, tänkte också så 🙂 Men det låter verkligen som en intressant idé och Levithan brukar leverera så blir såklart nyfiken. Tycker du den var bättre än “Jag, en”? För den tyckte jag var okej, men lite för lång och tjatig.

     
    • Anna - Boktycke

      November 16, 2013 at 18:09

      Hmm, svårt att säga. Rent betygmässigt så har jag gett Jag, En högre betyg (7 mot 7,5) men jag tycker nog egentligen att båda böckerna är ungefär lika bra. Jag, En tycker jag behöll samma kvalité rakt igenom medan i Two Boys Kissing tog det ett tag innan jag fastnade. Men det är mer dramatisk kurva i TBK och jag gillar slutet i den mer också. Så ja, båda är lika bra tycker jag 🙂

       
  4. Olivia

    October 6, 2014 at 09:30

    Jag älskar David Levithan så jag borde verkligen läsa denna, hörde att den kommer ut på svenska snart, men känner nog för att läsa den på orginalspråk, vad tycker du? :))

     

Leave a Reply

 
