RSS

Att välja mellan ödet eller kärleken…

19 Nov

Att ha ängelblod i sig är inte lätt.

Hallowed av Cynthia HandTitel: Hallowed
Författare: Cynthia Hand
Serie: Unearthly #2
Sidantal: 403
Utgivningsår: 2012

Obs! Spoilers för tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Det har gått en tid sedan branden och trots att allt inte gick som i visionerna så verkar det slutar rätt bra ändå. Clara är nöjd med sitt liv och njuter av stunderna tillsammans med Tucker tills hon får en ny vision. Det dröjer inte länge innan hon förstår att i en snar framtid kommer någon väldigt nära henne att dö. Men hur kan hon förhindra det när det är en del av hennes öde? Och kan hon ens förhindra det även om hon försöker?

 

Tycke:
Unearthly är den bästa paranormal romance jag har läst på länge och uppföljaren fortsätter att imponera. Den är inte fullt ut lika bra som den första boken men nära nog.

Clara är fortfarande en bedårande karaktär och jag gillar verkligen hennes berättarröst. Cynthia har också klarat av något som få klarar av, att skapa en hjärtekrossande kärlekstriangel. Yepp, du läste rätt, tror det eller ej, jag uppskattar faktiskt kärlekstriangeln i den här serien. Förra boken är Tuckers bok men i den här får man ser mycket mer av Christian och nu vet jag faktiskt inte vem av dem jag gillar bäst och vem av dem som Clara kommer att välja i slutet. Bra gjort där Cynthia!

Hallowed är också betydligt mörkare och sorgsnare än sin föregångare. Mina ögon var konstant fuktiga under de sista 40 sidorna. Det är ett par saker jag stör mig på såsom att alla ska ha hemligheter och kommunikationsproblem. Men på det stora hela så gillar jag boken riktigt mycket.

Kort sagt, en bra fortsättning på bra serie. Unearthly är hittills den bästa paranormal romance med änglar som jag har läst. Så fort jag ser den tredje och sista boken Boundless i bibblan kommer jag att låna hem den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tänkte faktiskt att det var morsan som skulle dö eftersom hon inte heller var med i visionen plus att Jeffrey gick med Clara.
  • Jag tycker så synd om Jeffrey. Det känns ju som att båda föräldrarna bryr sig mycket mer om Clara än vad de bryr sig om Jeffrey. Inte konstigt att han är så destruktiv, hoppas bara på att han inte kommer att bli ond. Misstänkte att det var han som låg bakom branden med tanke på att man visste han hade en hemlighet. Stackare som inte hade någon att prata med.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Jeffrey
Bästa scen eller del: Flashbacken på när Jeffrey och Clara var små.
Minnesvärt citat: I sneaked out to his house a couple times in the middle of the night to watch over him while he slept, just in case, I dont know, his comic book collection decided to spontaneously combust. This was dumb and admittedly creepy in an Edward Cullen kind of way.

Rekommenderar för:
Vill du ha en välskriven och bra paranormal romance om änglar så kollar gärna in den här serien.

Rekommenderar inte för:
Är du trött på kärleks- och relationsdraman med en övernaturlig touch så kan du hoppa över den här.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Unearthly
2. Hallowed
3. Boundless

Extraböcker:
2.5 Radiant

Andra versioner av omslaget
Hallowed by Cynthia Hand

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
