RSS

Förälskelse och krossat hjärta inom loppet av ett dygn

20 Nov

En enda dag kan ändra resten av ditt liv.

Just One DayTitel: Just One Day
Författare: Gayle Forman
Serie: Just One Day #1
Sidantal: 368
Utgivningsår: 2013

Handling:

Allyson är den duktiga flickan som faktiskt har ganska tråkigt på tonårskulturresan trots att hennes bästis Melanie är med. Allt ändras på sista dagen då hon möter teaterkillen Willem i London. Trots att de är främlingar så känner sig Allyson både modig och avslappnad i hans sällskap, och på skoj accepterar hon att han kallar henne för Lulu och låtsas att hon är en äventyrsmänniska. Det ena leder till det andra och vips så har hon följt med honom till Paris för en dagsresa. Den dagen blir den bästa dagen i Allysons liv, och morgondagen blir hennes värsta…

 

Tycke:
Jag älskar både If I Stay (sv. Om jag stannar) och Where She Went (sv. När jag lät dig gå) så när jag fick veta att Gayle Forman ska släppa en ny bokduologi blev jag minst sagt nyfiken. Nu är första boken läst och här är vad jag tycker.

Just One Day är inte alls vad jag hade förväntat mig. Innan jag började läsa hade jag ett hum om att den handlade om att en tjej som blev förälskad i en kille på bara en dag. Jag trodde att hela boken skulle utspela sig under endast ett dygn men så var inte fallet. Och jag trodde aldrig att killen skulle lämna henne i sticket utan att säga något morgonen därpå. (obs, ingen spoiler då detta sker relativt tidigt i boken och det står om det i den officiella beskrivningen). Vad som jag trodde skulle vara en söt kärlekshistoria blev istället en ung kvinnas resa ner i kaoset för att sedan resa sig upp och finna sig själv igen.

Jag gillar Allyson i början, älskar henne i slutet men under mittendelen är både hon och berättelsen väldigt seg. Känns som att man bara läste och läste men kom ingenstans. I och för sig så tycker jag att det är skickligt gjort av författaren som har fått till så stora kontraster och en bra karaktärsutveckling, så den sega mittendelen är en av anledningarna till varför jag älskar sista tredjedelen.

Måste också bara nämna att jag som ensam tjej skulle aldrig ha vågat åka iväg utomlands tillsammans med en kille jag bara har känt i 30 min. Jag kanske missar mitt livs bästa resa men man vet ju inte om killen kanske är en bedragare eller kriminell. Riskerna är ju alldeles för stora. Vad tycker ni? Skulle ni ha gjort som Allyson och åkt iväg på en 1-dagsresa till Paris med en snygg och främmande kille?

Just One Day är inte den söta kärleksboken som jag trodde men den är absolut inte sämre bara för det. Början är som sagt bra och sista tredjedelen är fantastisk, hade mittendelen inte varit så seg så skulle den ha fått mycket högre betyg. Med tanke på hur boken slutar så MÅSTE jag nu verkligen få tag på Just One Year som är skriven från Willems perspektiv.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Ahh, vilket slut alltså! Ett tag var jag verkligen rädd för att Allyson skulle åka hem igen utan att konfrontera Willem, blev så himla glad att hon gjorde det ändå. Men guuuuud, så slutar boken när de äntligen träffar varandra igen!
  • Tycker verkligen om sista tredjedelen då Allyson ryckte upp sig och satte upp nya mål. Himla kul att hon reser runt så mycket i Europa också. Plus hon är ju superspråkbegåvad som lyckas kommunicera på franska efter en franskakurs.
  • Blev väldigt förvånad över att Willem bara lämnade henne sådär efter att de haft sex. Är väldigt nyfiken på förklaringen. Försökte han överraska henne med en frukost och blev överfallen av gänget från gårdagen? Måste verkligen få tag på nästa bok!!!

Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer:+0,5
Slut: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Willem
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: He showed me how to get lost, and then I showed myself how to get found.

Rekommenderar för:
Om du vill ha en annorlunda kärleksbok med mycket karaktärsutveckling och inte har något emot cliffhanger-slut så läs den här!

Rekommenderar inte för:
Vill du ha något glatt, sött och romantiskt så passar den här boken inte dig.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Just One Day
2. Just One Year

 

Tags: ,

2 responses to “Förälskelse och krossat hjärta inom loppet av ett dygn

  1. Fia Filur

    November 22, 2013 at 21:19

    Älskar Adam och Mia så är ju nyfiken på hennes nya böcker🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 23, 2013 at 16:56

      Tycker inte att den här är lika fantastiskt men bra är den iaf!

       

Leave a Reply

 
