RSS

En dagbok av en tönt

22 Nov

Efter Bert och Greg kommer nu Nikki. 

Nikkis dagbokTitel: Nikkis dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv (eng. Dork Diaries: Tales from a Not-So-Fabulous Life)
Författare: Rachel Renée Russell
Serie: Dork Diaries#1
Sidantal: 282
Utgivningsår: 2013 (original 2009)

Handling:

Nikki är 14-åriga tjejen som börjar på en ny privatskola och vill inget annat än att vara med i det coola och populära gänget. Men om man inte har någon iPhone eller går omkring i märkeskläder så har man ingen chans. MacKenzie, skolans populäraste tjej som även är en elak bitch tar gärna chansen att förnedra Nikki, speciellt när superheta Brandon är i närheten. Ta en del av Nikkis ganska så opopulära liv genom att läsa hennes dagbok som är full av illustrationer.

 

Tycke:
Nikkis dagbok, eller Dork Diaries som serien heter på engelska, är en superpopulär serie som finns översatt till 28 språk. Nu har den även kommit ut på svenska och jag har läst den.

Innan jag läste så fick jag bilden av att Nikkis dagbok är som Diary of a Wimpy Kid (som jag förövrigt storgillar) fast för tjejer. Och visst, om man bara ser till berättarformen samt illustrationerna så är de väldigt lika, men rent berättarröstmässigt är de väldigt olika.

Nikki är en av de mest bortskämda och oansvarsfulla huvudrollerna jag har stött på. Hon klagar JÄMT. Hela första halvan (och även en stor del av andra halvan) består av att hon gnäller om sitt liv. Åh, jag har ingen iPhone, min pappa kör en ful bil, jag måste ta hand om min syrra. Och seriöst, hon tycker att det är MacKenzies fel att hon själv inte vågar anmäla sig till en konsttävling. Hur kan det vara någon annans fel att du fegar ur? Och MacKenzie har inte ens pratat om konsttävlingen med Nikki. Nej, här drog sig Nikki ur för att hon fick veta att MacKenzie skulle vara med och hon tänkte att hon ändå inte skulle ha någon chans. Och sen är hon superbitter för hon tycker att det är MacKenzies fel, ehhh, logik någon?

Så nej, i första halvan av boken så himlade jag bara med ögonen åt Nikki och hennes larviga reaktioner. Men ungefär vid halva boken så blev hon bättre och jag började gilla humorn i boken. Man får helt enkelt läsa det som överdriven underhållning och inte som Anne Franks dagbok. När jag väl började läsa med den inställningen så tyckte jag att läsningen blev mycket roligare. Jag gillar också illustrationerna i boken riktigt mycket. De är fina, detaljerade och bidrar mycket till humorn.

Slutordet är att det är en bok som är riktigt bra om man läser det med rätt inställning. Sista halvan av boken läste jag med ett konstant leende och när boken var slut ville jag ha mer. Kommer med störst sannolikhet att plocka upp nästa bok när den väl kommer ut.

Illustrationer: +0,5
Humor: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Nikki
Bästa scen eller del: Danslektionen (haha, så himla rolig)

Rekommenderar för:
Vill du ha en väldigt lättläst bok med fina illustrationer och en väldigt överdriven berättarröst så kan den här vara något för dig. Tror framförallt att den passar tjejer som går i högstadiet.

Rekommenderar inte för:
Stör du dig på gnälliga huvudroller så plocka inte upp den här.

B6Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Nikkis dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv (eng. Dork Diaries: Tales from a Not-So-Fabulous Life)
2. Berättelser om en (inte så) populär partytjej (eng. Tales from a Not-So-Popular Party Girl)
3. Tales from a Not-So-Talented Pop Star
4. Tales from a Not-So-Graceful Ice Princess
5. Tales from a Not-So-Smart Miss Know-It-All
6. Tales from a Not-So-Happy Heartbreaker

 

 

Tags: , , , ,

Leave a Reply

 
