RSS

Det avslutas med Allegiant!

30 Nov

En av världens mest populära bokserier har nu nått slutet!

AllegiantTitel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #3
Sidantal: 531
Utgivningsår: 2013

Obs! Handlingen innehåller spoilers från tidigare delar.

Handling:

Efter den chockerande nyheten om att staden har varit ett experiment och att det finns en hel förstörd värld utanför murarna, så har nu människorna delats upp i två grupper. Den ena gruppen är de som vill ha ett falanglöst samhälle och struntar i omvärlden. Den andra gruppen är den som kallar sig själv för Allegiant och vill återinföra falangerna samt ge sig ut i världen bakom murarna. Till den senare gruppen ansluter sig Four, Tris och deras vänner och de blir de första som får uppdraget att ta sig ut ur staden. Efter en farlig jakt lämnar de äntligen murarna bakom sig… och det är början på en framtid ingen av dem hade räknat med…

Tycke:
Allegiant… ja, vad ska man säga? Det har varit en omtumlande resa med mycket sorg och glädje. Samtidigt som jag både är glad och överraskad över hur den slutade så är jag vemodig över att äventyret nu är över.

Låt mig börja säga att jag gillar att Veronica Roth la till Fours berättarröst. I de tidigare böckerna har Tris varit en ensam berättare och det är inte förrän nu när jag läser från Fours synvinkel som jag förstår hur mycket Tris har utvecklats. Hon är inte längre den oskyldiga flickan som tror att världen är en god plats, nej, här är hon kapabel till drastiska beslut och gör det hon tror är rätt fastän det strider mot hennes moral.

Medan Tris höjdes i mina ögon så sjönk tyvärr Four rätt mycket i dem. Han visar sig inte riktigt vara den starka personen som jag trodde att han var och gjorde i mina ögon en massa dumma val. I och för sig så gjorde det honom mänskligare men jag vet inte om det är just det som jag vill se hos honom. Sen så är jag inte heller så förtjust i relationen mellan honom och Tris, under en längre del av boken så kändes det som att så fort de var ensamma så började de antingen hångla eller gräla med varandra.

Början av boken är spännande, vid mitten blev den lite småseg (mest för att Four betedde sig som en idiot) men vid slutet igen så blev det riktigt spännande. Inte för att spoila något men de sista 50 sidorna berörde mig oerhört mycket och jag satt med ett krampaktigt grepp om boken medan tårarna rann.

Veronica Roth har lyckats med konstycket att knyta ihop säcken snyggt. De frågor som jag hade från de tidigare böckerna blev besvarade och jag är mer än tillfreds med slutet. Har ni inte läst Divergent än så rekommenderar jag starkt att ni plockar upp boken på direkten!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh fyfan, Tris dog!!!!! Jag är fortfarande chockad över det! När hon först dog så tänkte jag att hon säkert bara svimmade och att hon skulle bli räddad av de andra. Men sen när man väl fattar att hon var död på riktigt började jag att skaka och tårarna bara rann. Åh gud, Roth är verkligen inte rädd för att döda sina karaktärer. Tori brydde jag mig inte så mycket om men Uriah… buhhhhh. Han är ju en av mina favoritkaraktärer! Och han dog så himla oskyldigt och onödigt! Samtidigt som jag är så himla ledsen över Tris och Uriahs öden så är jag ändå glad över att Roth vågade döda dem. Precis som med The Hunger Games så visar hon att krig är hemsk, oskyldiga och goda människor dör också.
  • Slutet med att Four åkte linbana och spreds Tris aska i vinden var så fin. Och givetvis grät jag mig halvt ihjäl genom hela den.
  • Förklaringen med de skadade generna har jag inte funderat så mycket på men hittills så köper jag svaret. Tycker dock som Tris att det är sjukt att de skyller krig och elände på människorna med skadade gener. Det är inte så att världen är så fredlig idag heller.
  • Avskydde Caleb i början men jag förlät honom samtidigt som Tris gjorde det. Avskedscenen mellan dem krossade mitt hjärta.

Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+0,5
Spänning : +0,5
Slutet: +1

Mest intressanta karaktär:
Tris
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: I fell in love with him. But I don’t just stay with him by default as if there’s no one else available to me. I stay with him because I choose to, every day that I wake up, every day that we fight or lie to each other or disappoint each other. I choose him over and over again, and he chooses me.

Rekommenderar för:
Alla som gillar dystopier.

Rekommenderar inte för:
Gillar ni inte mörka böcker så passar den här inte er.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

Extraböcker:
0.1. The Transfer
0.2. The Initiate
0.3. The Son
0.4. The Traitor
1.5. Free Four

 

Tags: , ,

10 responses to “Det avslutas med Allegiant!

  1. Therése - Kattugglan

    November 30, 2013 at 17:02

    Vilken fin recension av boken! Som jag grät jag med.
    Vi är många son valt it just det citatet som minnesvärt men jag tycker verkligen det beskriver kärlek i ett förhållande så bra!

     
  2. Belma

    November 30, 2013 at 17:24

    Har du läst serien på svenska elr engelska? Vilket skulle vara bäst att läsa den på? Har inte vågat mig på serien än, vill inte bli besviken…

     
    • Anna - Boktycke

      December 1, 2013 at 12:17

      Jag läste serien på engelska. Jag har inte läst den svenska översättningen men har hört att den ska vara bra den med, så det handlar väl om vilket språk du föredrar att läsa på 🙂

       
  3. Carro

    November 30, 2013 at 20:36

    Åh nu är jag ännu mer sugen på att hugga in på den! Ska bara läsa ut Nyckeln först 😉

     
  4. Johanna

    May 12, 2014 at 15:55

    Allegiant är så fantastiskt bra, och grät de sista 100 sidorna rakt igenom, särskilt scenerna du beskrev!

     
  5. ebbaalundstrom

    May 27, 2014 at 21:33

    Har du sett att det ska komma ut en serie med four. Vet inte riktigt vad den handla om eller så bara att det ska komma ut. Eller den kan finnas på engelska redan.

     
    • Anna - Boktycke

      May 27, 2014 at 21:36

      Du menar novell-serierna? De som jag nämnde i det här inlägget ? Det kommer en samlingsbok med dem på svenska nu i sommar.

       
      • ebbaalundstrom

        May 27, 2014 at 21:51

        Ja de är den jag menade. Jag hade inte sett det inlägget

         
  6. Linnea

    June 11, 2014 at 21:21

     
    • Anna - Boktycke

      June 11, 2014 at 21:49

      Men gud, att folk inte komma på något eget att skriva utan skamlöst kopiera andras. Blir så trött på det. Ska kontakta bloggaren. Tusen tack för att du uppmärksammade mig på detta!

       

Leave a Reply

 
