RSS

Därför läser jag ungdomsböcker

03 Dec

unnamed

Välkommen till det tredje inlägget i julkalenderbloggstafetten som är anordnat av Sofie. Idag är det min tur att skriva om ungdomsböcker så här kommer ett inlägg. Varsågod och njut🙂

Jag är 27 år och läser ungdomsböcker… och jag är långt ifrån ensam. Enligt den här artikeln som publicerades för ett år sen så är den största målgruppen för ungdomslitteratur faktiskt vuxna människor. Personer i åldersgruppen 30-44 står för 28% av ungdomsbokskonsumtionen.

Varför läser så många vuxna människor ungdomslitteratur? Jag kan inte svara för alla men här är skälen till varför jag väljer ungdomsböcker framför andra böcker.

1. Variation
Ungdomsböcker eller YA (Young Adult) är egentligen ingen genre utan en åldersgrupp. Inom YA hittar man allt från episk fantasy, stora rymdskepp till cancersjuka tonåringar som upplever kärleken för första gången. Vad jag älskar med YA är just mixen och den friska blandningen av olika genre. Personligen så upplever jag att vuxenböcker tenderar att vara lite mindre öppna med att blanda olika genre inom samma bok. Inom YA-världen kan man väldigt lätt hitta udda kombinationer som Askungen som en cyborg, den viktorianska eran med varulvar och vampyrer, andra världskriget fast med muterade djur och stora robotar. Den underbara mixen av fantasi i ungdomsböcker är en av anledningarna till varför jag dras till den här åldersgruppen.

2. Karaktärsutveckling
De flesta av huvudrollerna i ungdomböcker befinner sig i tonåren och som alla vet så är det en av de viktigaste perioderna av vårt liv. Det är här som man befinner sig på gränsen mellan att vara ett barn och en vuxen, här som man försöker bli självständig men samtidigt behålla relationen till föräldrarna, här som man formas till den människan man kommer att bli. Dramatiska karaktärsutvecklingar är inte helt ovanligt i ungdomsböcker, speciellt i de böcker som innehåller någon sorts krig. Att få följa med en ung karaktär på en resa och se hur hen formas av handlingen är en av de bästa sakerna med YA.

3. Spänning
Många gånger när jag har läst vuxenböcker har jag gäspat åt alla långa beskrivningar som inte tillför något till handlingen. Personligen är jag en läsare som föredrar action och spänning.  I många ungdomsböcker är det mera pang på vilket passar mig utmärkt. Livet är för kort för att läsa tråkiga böcker.

4. Oskyldighet
Sist men inte minst så uppskattar jag oskyldigheten i ungdomsböckerna. Eftersom karaktärerna är unga så brukar det ofta handla om första kärleken. Det handlar om spirande vänskap och första trevande kyss. Att kämpa för sina drömmar och utforska nya platser, något som många vuxna inte längre gör. Det är inte ofta som det handlar om alkoholproblem eller att någon bedrar sin gifta partner. Visst händer dessa saker i ungdomsböcker också men av min erfarenhet är det inte alls lika ofta som i vuxenböcker.

Det finns fler anledningar till varför jag älskar ungdomsböcker men det får räcka för idag. Morgondagens lucka hittar ni hos Cecilia.

 
13 Comments

Posted by on December 3, 2013 in Blandat

 

13 responses to “Därför läser jag ungdomsböcker

  1. Anna

    December 3, 2013 at 10:11

    Bra inlägg! Och jag håller med dig på alla punkterna!😀

     
  2. Fia Filur

    December 3, 2013 at 10:45

    Jättebra inlägg. Håller med dig🙂

     
  3. Frida

    December 3, 2013 at 12:29

    Väldigt bra inlägg! Håller med om allt😀

     
  4. Carro

    December 3, 2013 at 14:36

    Bra inlägg!
    Jag tror att många har lättare att känna igen sig i ungdomsböcker än i “vuxenböcker”, vi har ju alla upplevt det liksom. Sedan tycker jag att språket brukar vara mycket mer konkret eller modigt eller vad man ska kalla det. Det är inte så mycket omskrivningar utan mer pang på och det gillar jag🙂

     
  5. Lena

    December 3, 2013 at 14:57

    Kan verkligen hålla med om allt du skriver i inlägget.

     
  6. Rebbi

    December 3, 2013 at 15:16

    Alltså, ja, tack! Jag är alltså inte ensam. Nu är jag för visso bara 19 år och på så sätt fortfarande Young Adult eller vad man nu ska säga, men jag känner igen mig i det du skriver. Jag har alltid läst väldigt mycket och jag har ända sedan högstadiet haft lärare som tjatar på mig om att jag borde ta mig an fler vuxenböcker och läsa “svårare” litteratur. Jag har försökt, men jag har hela tiden känt det som du skriver, att det ofta är ändlösa beskrivningar som inte för handlingen framåt och att jag saknar spänningen och den variation som jag inte riktigt heller hittat i många vuxenböcker. Ungdomsböcker är min favoritgenre, precis av de anledningar som du nämner och det är sjukt irriterande att det ses som sämre eller som något som bara unga kan läsa. Då är jag i alla fall inte ensam om att föredra Ungdomsböcker, jag visste faktiskt inte att det var så vanligt att även vuxna gör det.

     
  7. Sofies bokblogg

    December 3, 2013 at 16:04

    Tack för inlägget! Många tänkvärda aspekter, och vi tänker en hel del lika när det gäller det här.

     
  8. Cilia

    December 3, 2013 at 16:58

    Håller verkligen med dig när det gäller oskyldigheten! Är trött på att många “vuxenböcker” ofta har så deppiga karaktärer som går igenom kriser i äktenskapet eller jobbet osv. Visst finns det många bra böcker inom det området också, men jag tror att litteraturen för vuxna hade mått bra av lite mer fantastik och drömmar😀

     
  9. Amelie

    December 3, 2013 at 18:38

    Håller om allt du skriver! Jag är 18 och fortfarande “i åldersgruppen”, men är väl i gränslandet just nu. Känner dock inget sug efter vuxenböcker – de känns så stela, eller hur man ska säga.

     
  10. BookClubben

    December 3, 2013 at 19:26

    Jag har faktiskt återkommit mycket till ungdomsböcker nu på senare tid, innan var försökte jag samla mycket vuxenpoäng med “vuxna” böcker men nu har jag insett hur fantastiska dessa ungdomsböcker är. Och jag tror att du har så rätt på de punkter du nämnt här ovan. Länge leve ungdomsböcker!

     
  11. Emma

    December 3, 2013 at 19:28

    Vilket bra inlägg! Håller med om allt du skriver🙂

     
  12. Mrs Andie

    December 3, 2013 at 20:24

    Håller med dig på alla punkter. Det är just därför jag gillar att läsa ungdomslitteratur och jag är endå 30+. Det är också därför jag valt att skriva sådan litteratur. Man får en härlig mix som vuxenlittaraturen inte tillåter på samma sätt. Mycket bra inlägg helt enkelt.

     
  13. Nelly

    December 3, 2013 at 20:25

    Känns bra att jag inte är ensam om att vara 30 och läsa ungdomsböcker! bra inlägg.

     

Leave a Reply

 
