RSS

Faran med en virtuell verklighet

07 Dec

Kan något som är på låtsas vara farligt på riktigt? 

The Eye of MindsTitel: The Eye of Minds
Författare: James Dashner
Serie: The Mortality Doctrine #1
Sidantal: 323
Utgivningsår: 2013

Handling:

I framtiden när den virtuella verkligheten är bättre än den riktiga verkligheten tillbringar tonåriga Michael sin fritid med att vara uppkopplad. Tillsammans med sina två bästa vänner som han aldrig har träffat på riktigt, Bryson och Sarah, så hackar de gärna för att avancera i spel. Men allt förändras när en person som kallas för Kaine dyker upp i den virtuella verkligheten och driver andra spelar till vansinne. På grund av honom dör folk på riktigt eller hamnar i koma när de har varit uppkopplade. Regeringen tvingar Michael och hans vänner att hjälpa dem med att ta fast Kaine. Från början såg de det som en rolig utmaning, men snart inser de att det är mycket farligare än så, det här gäller liv och död på riktigt.

Tycke:
James Dashner är författaren till den fantastiska The Maze Runner som är en av de mest spännande böckerna jag har läst. Är hans nya bok lika bra? Läs vidare så får du se.

Jag gillar verkligen konceptet med virtuell verklighet. Det är inget nytt men det är fortfarande väldigt intressant och spännande, speciellt för mig som är väldigt intresserad av datorspel. Som ni kanske vet så jobbar jag med webbutveckling och programmerar en hel del. Och det är här mitt problem med boken kommer in. Min programmerarhjärna vägrar stänga av sig och jag överanalyserar alldeles för mycket. Istället för att bara accepterar att saker och ting funkar på det sättet så börjar jag fundera på varför det är så. Varför finns dessa begränsningar? Är koden objektbaserad? Ska inte gå in för mycket på de tekniska termerna men det är bara så mycket saker som jag inte förstår.

Ett exempel är KillSims, monstren som Kaine har skapat som och som via bett kan radera en spelare. Jag förstår inte varför de måste bita för att radera en spelare, varför räcker det inte med att bara röra? Det är ju inte så att de är “riktiga” djur. Allt är BARA KOD. Om nu Kaine är en superhacker så kan han ju skapa “djur” som kan förinta folk med bara blicken. Känns inte helt logiskt att de måste bita för att göra skada.

Nåja, efter sådär 100 sidor lyckades jag äntligen sluta vara så petig och kunde njuta av berättelsen istället. Och oj, oj, oj, vad fantastiskt spännande den blev då. Hade från början bara tänkt läsa en timme men det slutade med att jag satt och läste 3 timmar i sträck, inte så bra för skönhetssömnen men det var definitivt värt det. Vartenda kapitel slutar i en cliffhanger så jag var tvungen att sluta mitt i ett kapitel för att inte förgås av nyfikenhet.

Karaktärerna är okej. Tycker att det känns en aning konstigt att Michael går med på att riskera sitt liv så lätt. Och hur troligt är det att tre tonåringar klarar av något som polisen och regeringen inte lyckas med? Visst, de är bra hackers, men det måste ju finnas vuxna hackers med mer erfarenhet. Gillar dock den starka vänskapen mellan dem trots att de aldrig ha träffats på riktigt.

Trots en del skumma personer och hål i logiken så är The Eye of Minds en mycket spännande och underhållande bok. Om ni kan låta bli att överanalysera så har ni en fantastisk läsupplevelse framför er. Kommer absolut att läsa uppföljaren när den släpps!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att det var så onödigt att Bryson dog, kunde han inte ha varit tyst i en minut till?!
  • Helskumt att Michael inte reagerar mer på att han inte minns när han senast såg sina föräldrar. Eller att hans hussköterska har försvunnit? Det var då jag började misstänka att Michael var en tangent, innan dess så misstänkte jag att VirtNet var som Matrix höhö.
  • Jag fattar däremot inte slutet när agent Webber kom och hälsade på honom. För det första, hur fick de reda på hans adress och att Michael har vaknat upp i just den människan. Det var ju Kaine och fixade det så jag är förvånad över att agenterna känner till det. För det andra så fattar jag inte riktigt varför Webber hjälpte till i Kaines plan genom att skicka Michael till honom, visst, de vill hitta honom men det känns inte helt smart att låta en tangent göra det. Vad är det som säger att Michael inte kommer att förråda dem när han vet sanningen? Och för det tredje, hur stor chans är det att agent Webber befinner sig i samma stad som Michaels nya kropp? Hon dök ju upp några minuter efter att han ha vaknat så hon måste ju ha varit i närheten… eller så har de uppfunnit teleporten.

Spänning: +1
Berättarröst: +0,5
Koncept: +1
Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Trovärdighet: -1

Mest intressanta karaktär:
Michael
Bästa scen eller del: Spoiler [När Bryson ”dog”]

Andra verk som jag kom att tänka på:
Otherland av Tad Williams – Spelare som fastnar i virtuell verklighet
Swordart Online av Reki Kawahara – Spelare som fastnar i virtuell verklighet
Matrix (filmen) – Tror inte att jag behöver förklara :p

Rekommenderar för:
Perfekt för er som älskar spänning

Rekommenderar inte för:
Vill du ha tydliga förklaringar och en trovärdig handling så kanske den här inte är den bästa boken.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. The Eye of Minds
2. The Rule of Thoughts
3. The Game of Lives

 

Tags: , ,

One response to “Faran med en virtuell verklighet

  1. Bokmalen

    April 5, 2015 at 13:02

    Tänkte också mycket på sword art online när jag läste den:)

     

Leave a Reply

 
