RSS

Athenas märke

28 Dec

Ännu mer spännande äventyr med Percy och gänget!

The Mark of AthenaTitel: The Mark of Athena
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #3
Sidantal: 574
Utgivningsår: 2012

Obs! Handlingen kan innehålla spoilers för tidigare delar i serien.

Handling:
Äntligen har de sju utvalda hjältarna samlats! Annabeth, Leo, Piper och Jason har anlänt till Camp Jupiter och till en början blev det en lycklig återförening med Percy. Men sedan händer något och kaos bryter loss. Det hela slutar med att de romerska halvgudarna förklarar krig mot de grekiska, vilket är precis hur Gaea vill ha det.  Nu är det upp till hjältarna att klara av uppdraget och på det sättet rädda världens från undergång samt hindra att ett fullskaligt krig bryter loss. Men detta är lättare sagt än gjort, uppdraget är mer gåtfylld och farligare än någonsin. Och nu ska vi inte ens prata om att hjältarna måste lära sig att samarbeta för att överleva…

Tycke:
Det var över två år sen jag läste föregångaren The Son of Neptune så jag var lite rädd för att det skulle bli svårt att komma i handlingen. Men min oro visade sig vara helt onödigt, för inom tio sidor så kändes det som att jag aldrig hade lämnat halvgudarnas värld.

The Mark of Athena skiljer sig egentligen inte så mycket från Riordans andra böcker. Det enda som är nytt för den här boken är väl att det är fyra berättarröster istället för tre, Annabeth, Percy, Leo och Piper. Jag antar att i nästa bok får man följa Jason, Hazel, Frank och möjligen Annabeth eller Percy igen.

Humorn är underbar som vanligt och jag älskar verkligen hur författaren gör narr av legender och myter. Karaktärerna är sympatiska och kompletterar varandra väldigt bra. Däremot så tycker jag att takten var lite seg ibland. Visserligen så hände det rätt intressanta saker hela tiden men dessa är väldigt lika varandra. T.ex. så ska de alltid träffa på några övernaturliga varelser, besegrar dem och får en ledtråd, drar vidare till nästa varelse, besegrar dem och får nästa ledtråd, blablabla. Det är enformigt och jag tyckte att mittendelen blev för mycket med alla saker de råkar utför.

Slutet tycker jag däremot är riktigt bra och Annabeth höjdes riktigt mycket i mina ögon. Även Percy som jag alltid har tyckt om lyckades imponera på mig. Jag har inte känt av så mycket kärlek och kemi mellan Annabeth och Percy tidigare men efter den här boken så hör de till bland mina favoritkärlekspar.

Finns egentligen inte så mycket mer att säga om boken. Den är som sagt som Riordans andra böcker fast mycket tjockare. Jag gillar den och kommer att plocka upp fortsättningen så fort jag hittar den i biblioteket.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud… när Percy hoppade efter Annabeth ner i Tartarus för att han ville vara tillsammans med henne. Som jag grät till den scenen.
  • Annars så tycker jag att det är lite konstigt att huvudrollerna aldrig skadar sig permanent eller dö. Jag vet att det är en middle grade bok så Riordan kan väl inte döda karaktärer till vänster och höger som andra författare gör. Men ändå, det känns inte så troligt att gänget alltid ska klara sig utan bestående skador. Det gör ju så att man som läsare inte blir lika rädd om dem för man vet ju att de ändå kommer att klara sig.

Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär:
Annabeth
Bästa scen eller del: Annabeths uppdrag
Minnesvärt citat:
“Hercules,huh? Percy frowned. “That guy was like the Starbucks of Ancient Greece. Everywhere you turn–there he is.”

Rekommenderar för:
Gillar du där tidigare böckerna i serien så lär du älska den här.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte har läst de tidigare böckerna :p

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. The Lost Hero
2. The Son of Neptune
3. The Mark of Athena
4. The House of Hades
5. The Blood of Olympus

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
