RSS

En uppsatssamling om Shadowhunters

29 Dec

Att man är bra på att skriva skönlitterär text  betyder inte att man är lika bra på att skriva uppsatser…

Shadowhunters and Downworlders

Titel: Shadowhunters and Downworlders: A Mortal Instruments Reader
Förläggare: Cassandra Clare
Sidantal: 198
Utgivningsår: 2013

Tycke:
Shadowhunters and Downworlders: A Mortal Instruments Reader är alltså inte en novellsamling som jag först trodde utan en massa uppsatser berörande olika aspekter av serien av andra författare. Helt ärligt talat är större delen av den svintråkig och på gränsen till skrattretande. Det känns som att författarna svamlar runt och försöker hitta symbolik och djupa meningar till allt som händer i boken. Jag gillar Shadowhunters-världen men när författarna höjer böckerna till skyarna så känns det bara löjligt.

Nåja, vissa ljusglimtar i boken finns det ändå. Här är några av de uppsatser som jag gillar.

Simon Levis: Jewish, Vampire, Hero av Michelle Hodkin (författare till Mara Dyer-böckerna)
Märks att Hodkin har lagt ner mycket arbete på research. Har personligen inte tänkt så mycket på Simon är en jude och hur illa det skär sig mot hans vampyr-sida. Judar undviker tillexempel blodprodukter och nu lever han på blod. Intressant läsning.

The Importance of Being Malec av Sara Ryan
Innan jag läste den här uppsatsen så förstod jag inte att Malec stod för Magnus och Alec. Anledningen till varför jag gillar den är väl för att jag gillar Magnus Bane och tycker att han och Alecs relation är gullig. Jag tycker dock att många författare gör en så stor grej av homosexualiteten i TMI. Kan man liksom inte bara acceptera faktumet utan att behöva utropa att Alec är ihop med en kille istället för tjej hela tiden? I den här uppsatsen är det väl okej för den handlar ju trots allt om det, men även i flera andra uppsatser i boken så nämns Alecs läggning.

What Does That Deviant Wench Think She’s Doing? Or, Shadowhunters Gone Wild av Sarah Rees Brennan (författare till fantastiska Unspoken)
Åhhh, återigen bevisar Sarah Rees Brennan vilken skicklig författare och rolig humor hon har. Hennes uppsats är den sista i boken och helt klart överlägset den bästa. Medan alla andra författare maler på om hur filosofisk och djup handlingen, karaktärerna, världsuppbyggnaden, relationerna bla bla bla… är, så lyfter istället Brennan fram det bisarra med flera scener. Hennes påhittade dialoger är så himla roliga. Höll på att garvar ihjäl mig på tåget hem från jobbet. Hon är även den enda som nämner The Infernal Devices också.

Andra ämnen som behandlades i boken är t.ex. hemstaden New York, Runorna, Valentine som onding, odödlighet, Clarys och Jaces relationen, vänskapen mellan de manliga karaktärerna med mera. Men som sagt så tyckte jag att de flesta av dem var tråkiga. Den sista uppsatsen av Brennan är vad som räddar boken från att bli en bottennapp.

Rekommenderar för:
Ehh… ni som är besatta av Shadowhunters-världen.

Rekommenderar inte för:
Har du inte läst de fyra första böckerna i The Mortal Instruments så ska du inte läsa den här boken för den innehåller VÄLDIGT MÅNGA spoilers.

B3.5Betyg: 3,5/10

 

2 responses to “En uppsatssamling om Shadowhunters

  1. andréa

    December 29, 2013 at 12:14

    Började läsa den häromåret men den gjorde mig så besviken att det inte tog länge innan jag gav upp, haha.

     
    • Anna - Boktycke

      December 29, 2013 at 22:52

      Förstår dig verkligen! Första uppsatsen är svintråkig! Hade jag inte befunnit mig på ett tåg och hade inget annat att läsa så hade det nog varit en stor risk att jag skulle ha slutat gett upp. Men sista uppsatsen av Brennan är hysteriskt roligt :p

       

Leave a Reply

 
