RSS

Den kallaste tjejen i stan

31 Dec

Ett bett kan förändra ett liv.

The Coldest Girl in ColdtownTitel: The Coldest Girl in Coldtown
Författare: Holly Black
Sidantal: 419
Utgivningsår: 2013

Handling:
När Tana vaknar upp i badkaret efter en fest så anar hon inte vilken mardröm hon har hamnat i. Överallt i huset låg döda ungdomar, personer som hon har dansat och pratat med bara några timmar innan. Den enda levande personen hon hittar i huset är Aiden, hennes expojkvän som har blivit biten och bredvid honom sitter en fastkedjad vampyr som presenterar sig som Gavriel. Andra vampyrer i huset upptäcker henne och efter mycket möda och besvär lyckas de fly tillsammans. Nu måste de ta sig till Coldtown, karantänszonen och fängelset för vampyrer och folk som har blivit bitna. Men vägen dit är lång, och att vara i sällskap av en vampyr och en blivande vampyr gör inte resan säkrare…

Tycke:
 Vampyrböcker börjar ju bli ute så därför blev jag väldigt förvånad när jag såg att Holly Black skulle släppa en vampyrbok. Jag var lite skeptisk till den från en början men när jag såg den i bibblan så fick den följa med mig hem. Och ojoj, vilken överraskning det blev.

Först och främst, jag älskar karaktärerna! Tana, Aiden, Gavriel och till och med Lucien och Midnight litegrann. Jag tycker att de är komplexa och alla har flera sidor, så inga stereotypiska karaktärer här inte. Jag gillar även relationen mellan Aidan och Tana. Det kunde lätt bli en kärlekstriangel men som tur så skippade Black hela den biten och fokuserade på annat. Me like!

Jag gillar också att författaren inte romantiserar vampyrerna alltför mycket, här är dem vackra, blodtörstiga och galna. Det är intressant att läsa om hur vanliga människor är besatta av vampyrerna och hur de försöker ta sig in i Coldtown för att bli bitna. Det låter faktiskt ganska naturligt med en dokusåpa med vampyrer.

Och nu till det lite negativa med boken, Tanas handlingar. Tana är huvudrollen i boken och det mesta av handlingen berättas från hennes perspektiv. Trots att man har tillgång till hennes tankar så förstår jag ibland inte varför hon handlar om som hon gör. T.ex. varför räddar hon Gavriel i början av boken när han är en vampyr? Ibland är boken lite seg också men för det mesta så tycker jag att den är underhållande och spännande.

Kort sagt, en väldigt bra och uppfriskande vampyrbok. Faktiskt den bästa vampyrboken jag har läst i år. Och halleluja! Den är fristående! Rekommenderas varmt ifall du är sugen på en vampyrbok!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Gillade slutet riktigt mycket. Och så gulligt av Gavriel att hålla henne sällskap. Egentligen så vill jag hellre se Tana som vampyr så att hon kan vara med Gavriel. Tycker att båda två är lite halvgalna så de passar bra ihop.
  • Blev förvånad när man fick reda på att Midnight hade dödat Winter. På ett sätt tycker jag att det är rätt åt henne, karma is a bitch liksom.
  • Trodde först att det skulle bli en större grej med Pearls ankomst till staden men tycker att det är bra att Aiden räddar henne och hon är i säkerhet.

Spänning: +0,5
Handling: +1
Koncept: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär:
Gavriel
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat:
“Allow me to explain how my whole life has prepared me for this moment. I am used to girls screaming, and your screams – will be sweeter than another’s cries of love.”

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en fristående vampyrbok med spännande karaktärer.

Rekommenderar inte för:
Är du trött på snygga vampyrer och vill veta varför karaktärerna beter sig som de gör så kan du skippa den här.

B8.5Betyg: 8,5/10

 

6 responses to “Den kallaste tjejen i stan

  1. Fia Filur

    December 31, 2013 at 11:32

    Kul med en fristående bok! Hoppas den kommer på svenska.

     
  2. Petra

    December 31, 2013 at 13:45

    Jag älskade den här boken, framför allt världsuppbyggnaden och Tana. Kul att du tyckte om den. 🙂 Och gott nytt år Anna! 🙂

     
  3. Cilia

    January 1, 2014 at 19:37

    Tyckte oxå att det kändes väldigt underligt att Tana räddade Gavriel i början, speciellt när man får veta mer om hennes förflutna. Men annars var det riktigt skönt med en vampyrbok som hade en mer nyanserad bild av vampyrer 😀

     
    • Anna - Boktycke

      January 1, 2014 at 23:14

      Ja, eller hur? Så himla skumt att hon hjälper Gavriel. Men ja, resten av handlingen gillade jag så den lilla detaljen gjorde inte så mycket för min del 🙂

       
  4. missKing

    April 28, 2014 at 14:01

    Om du gillar Holly Black bör du pröva serien Berövare, så himla coolt att kunna beröra folk…
    Men du borde läsa dem, första boken heter den vita katten👍

     
    • Anna - Boktycke

      April 28, 2014 at 14:03

      Jag har läst och recenserat hela den serien redan 🙂

       

Leave a Reply

 
