RSS

De bästa böckerna efter kategori år 2013

04 Jan

Igår la jag upp vilka böcker som var mina topp 20 för år 2013. Och eftersom jag älskar att göra sammanfattningar så kommer nu ett inlägg om vilka böcker som blev mina topp 3 i olika kategorier.

Klicka som vanligt på omslaget för att ta er till recensionen.

Kategori

1:a

 2:a

 3:a

Bästa Episk Fantasy
Bästa Urban Fantasy
Bästa Paranormal Romance
Bästa Contemporary
Bästa Dystopi
Bästa Sci-fi
Bästa historisk roman
Bästa Steampunk
Bästa grafisk roman/seriealbum
Fått mig att skratta mest
Fått mig att gråta mest
Största överraskning
Bästa seriestart
Bästa serieavslut

Det är väldigt svårt att bestämma vilka som är topp tre inom varje kategori men dessa är mina val i skrivande stund. 2013 har som sagt varit ett extremt bra läsår för mig och alla dessa böcker är så bra. Hoppas att ni hittar nåt lästips!🙂

 
4 Comments

Posted by on January 4, 2014 in Listor och enkäter

 

4 responses to “De bästa böckerna efter kategori år 2013

  1. stina liffner

    January 4, 2014 at 16:53

    Vad är skillnaden mellan Urban Fantasy och Episk Fantasy, dessutom vad är igentligen Contemporary och Dystopi

     
    • Anna - Boktycke

      January 4, 2014 at 17:14

      Min personliga tolkning:

      Urban fantasy – En berättelse med övernaturliga element som utspelar sig i ett nutida och modernt samhälle, t.ex. Vampire Academy, Engelsforstrilogin

      Episk fantasy – En berättelse med övernaturliga element som utspelar sig i en påhittad värld, oftast medeltidsmiljö. T.ex. Tankeläsaren

      Contemporary – Vardagsskildring – berättelser med realistiska problem, t.ex. Tretton skäl varför, Det är så logiskt att alla fattar utom du.

      Dystopi – En berättelse som utspelar sig i ett dystopiskt samhälle, det vill säga ett samhälle där det finns mycket orättvisor, förtryck, etc.

      Det är hur jag tolkar dessa genre iaf. Hoppas att det var svar på din fråga.

       
  2. stina liffner

    January 4, 2014 at 21:22

    tack

     
  3. Fia Filur

    January 4, 2014 at 22:32

    2013 var ett väldigt bra läsår! Känns som att 2014 kommer bli bra också!

     

Leave a Reply

 
