RSS

När man upptäcker att man kan kommunicera med demoner…

07 Jan

… så är det minsann tur att man går i en kristen skola.

PossessTitel: Possess
Författare: Gretchen McNeil
Sidantal: 379
Utgivningsår: 2011

Handling:
Bridget är 15 år och mer frustrerad och vilse än någonsin. Sedan hennes fars mystiska död så har hon tagit avstånd från andra. Och nu när hon kan kommunicera med demoner och beordra dem att göra saker så blir hon själv tvingad att följa med prästen Monsignor på hans exorcistuppdrag. I skolan har hon redan Peter som vägrar sluta vara kär i henne men nu verkar det som att hon har fått stjärnatleten Matt efter sig också. Men kärleksbekymmer blir snart det sista Bridget behöver oroa sig för. Något ont håller på att väckas till liv… och Bridget kan vara den enda som kan stoppa ondskan.

 

Tycke:
Jag har tidigare läst Ten och 3:59 av författaren och eftersom båda böckerna var superspännande så trodde jag Possess också skulle vara det.

Jag hade fel.

Possess är McNeils debutbok och det märks. Saker och ting flöt inte alls på lika bra som i hennes andra böcker. Mest irriterade jag mig på Bridgets bitchighet. Hon är så självisk och bryr sig inte ett dugg om andras känslor. Dessutom så ska hon hålla på och tycka synd om sig själv och förneka sina egna känslor. Fattar verkligen inte varför Peter och Matt gillar henne.

Handlingsmässigt är den rätt intressant med änglar och demoner. Det verkar även som att författaren har lagt ner en del tid på research och alla bibelreferenser känns trovärdiga. Däremot så är takten seg och slutet förutsägbart. Som läsare så kunde man lista ut vad som höll på att hända långt innan Bridget gjorde det.

Så nej, en spännande bok är den här inte, ganska långt ifrån faktiskt skulle jag säga. Romansen känns både grundlös och överdriven, ingen av karaktärerna fastnade. På det hela taget ingen bok som passar mig. Vill ni testa på att läsa någon bok av författaren så rekommenderar jag hellre hennes senare böcker, de är mycket bättre!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var så uppenbart att det var Monsignor som var den onda prästen. Det är ju alltid den som verkar vara minst oskyldig som är den riktiga skurken :p
  • Kunde inte låta bli att himla med ögonen i slutet när Matt förklarade sin kärlek för Bridget och sa att han ville vara med henne förevigt. Det skulle ha varit gulligt om jag hade känt någon kemi mellan dem.
  • Blev förvånad när Peter dog. Trodde att han skulle vara med i slutet och blir besatt och vill döda Bridget. Men stackare alltså, tycker verkligen att de andra och speciellt Bridget behandlade honom illa.

Handling: +0,5
Förutsägbarhet : -0,5
Takt: -0,5
Karaktärer: -1

Mest intressanta karaktär:
Peter
Bästa scen eller del: Spoiler [När Peter dog]

Rekommenderar för:
Tycker du om att läsa om demoner och änglar så kanske den här passar dig.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha en sympatisk huvudroll samt mycket action så kan du skippa den här.

B3.5Betyg: 3,5/10

Andra böcker av författaren som jag har recenserat
Ten
3:59

 

Tags: ,

2 responses to “När man upptäcker att man kan kommunicera med demoner…

  1. Sandra

    January 7, 2014 at 17:59

    Åh, den lät ju så bra i teorin! :/

     
  2. Emelie

    January 8, 2014 at 11:49

    Åååh, jag kommer ihåg att jag ville läsa den när den kom ut… Men, ja, med så dålig betyg från dig så tror jag att jag skippar det 🙂

    SV: LÄÄÄÄS! Den är jättebra! Jag tycker att det svenska communityt missar alldeles för mycket Fantasyböcker :c Jag menar, vi har kraften att få böcker att bli översatta till svenska – vi har gjort det förr! – genom att läsa på engelska, men vi missar så oerhört mycket för att vi läser så enformigt. Det är både positivt och negativt med vår kraft – vi kan bara få dem översatta om ALLA läser samma bok, men det blir ett sådant smalt urval :c

    (jag började en liten rant från ingenstans… jag är nog inte riktigt med i huvudet idag, haha^^)

     

Leave a Reply

 
