RSS

En femma som faller

16 Jan

Nästsista boken om utomjordiska ungdomar som försöker rädda jorden!

The Fall of FiveTitel: The Fall of Five
Författare: Pittacus Lore
Serie: Lorien Legacies #4
Sidantal: 352
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma.

Handling:
Efter striden mot fiendens ledare har gänget dragit sig tillbaka och för första gången på länge är John och Sarah tillsammans igen. Alla i The Garde som fortfarande lever är nu samlade förutom Five. Det dröjer dock inte länge förrän Five ställer till med rabalder och använder nyhetssändningen för at skicka hemliga meddelanden. Nu måste John och gänget hittar Five innan fienden gör det…

 

Tycke:
NI som har följt Boktycke ett tag vet säkert vilken överraskning den här serien har varit för mig. Första boken I am Number Four upplevde jag som en okej bok med inget speciellt. Men resten av serien är riktigt bra!

Pittacus Lore fortsätter att ha tre berättarröster och den här gången är det Marina (Seven), John (Four) och förvånande nog Sam. Sam har jag aldrig tidigare upplevt som en viktig karaktär i boken men efter den här boken så har jag ändrat uppfattning. Jag gillar också Sarah mycket mer. I överlag så gillar jag alla karaktärerna mer förutom kanske nykomlingarna.

Tror det eller ej, men jag önskar mig nästan mer relationsdrama i boken. Det är mycket action genom boken vilket jag uppskattar väldigt mycket men det i sin tur gör att själva karaktärerna får mindre plats. Jag vill läsa mer om Nine och Eight! För övrigt så gillar jag verkligen att alla karaktärerna är så olika. Åhh, kan det inte bli en tv-serie av den här bokserien? Och slutet, ahhh, ge mig nästa bok!!!

Eftersom det är den fjärde boken i serien så nöjer jag mig här. Tycker verkligen att fler ska läsa den! Även om ni tycker att den första boken (eller dess filmatisering) är dålig så ge ändå resten av serien en chans. Den blir verkligen mycket bättre sen!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Misstänkte hela tiden att det var något skumt med Five. Vilken förrädare! Önskar att Marina hade dödat honom. Åhh, stackars Eight, profetian slog in ändå. Men det kändes lite som en plothole när ALLA stridsdugliga skulle gå och hämta den där kistan. Vem är den dåliga strategen? Att hämta kistan skulle ju till och med vara ett lätt uppdrag. De kunde väl ha skickat två personer eller något, men nähe, nu ska vi skicka alla krigare dit så att vi har bara ett par människor kvar som vaktar de försvarslösa Four och Ella. Och de visste ju att något var i görningen när de såg fienden i närheten:/
  • Blev så himla glad när Sam och Four återförenades!!!
  • Undrar vad det är för speciellt med Ella? Är hon typ dottern till fienden eller något?
  • Gaah, hur kan boken sluta så?!! Så himla spännande när Adam dök upp i slutet och hjälpte Four.

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Sam
Bästa scen eller del: Träningsstriden
Minnesvärt citat: ”I didn’t bring a gun on our date,” she whispered back.”I should’ve known better.”

Rekommenderar för:
Tycker du om action och ungdomar med magiska förmågor så läs den här serien!

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om cliffhangers så undvik den här boken.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. I am Number Four
2. The Power of Six
3. The Rise of Nine
4. The Fall of Five
5. Titel ej bestämd

Läsutmaning #26 – Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en utomjording

 

Tags: , ,

4 responses to “En femma som faller

  1. Rymdpotatis

    January 16, 2014 at 17:42

    Den här har jag också läst🙂 men är du säker på att det är den näst sista boken? Jag trodde det skulle bli runt 7-9 stycken…
    Har du läst the lost files-böckerna?

     
    • Anna - Boktycke

      January 16, 2014 at 18:12

      Jag är inte säker, men det finns bara upp till 5 böcker i serien på Goodreads så jag antog att den bara är på 5 böcker🙂

      Har inte läst extraböckerna, det är ju hel drös av dem! Är de bra?

       
      • Rymdpotatis

        January 16, 2014 at 21:17

        Jaså? Ja vi får se hur det blir. På wikipedia står det 7 tror jag, men jag vet att det har stått 9 innan och wikipedia är ju ändå inte den bästa källan😉

        Jag har läst I am number Four: the lost files: The legacies och I am number Four: the lost files: Secret histories (långa namn), vilket är två fysiska böcker med tre extraböcker i varje. Jag tycker att de är bra komplementböcker och förklarar saker mer ingående, som annars bara nämns kort i huvudserien. Om du inte vill läsa alla, utan bara några stycken så skulle jag föreslå de tre som handlar om Adam. De är som en egen historia för sig som går parallellt med serien och man får veta mycket mer om Adam genom dem. Dessutom får man veta mer om hur 1-3 dog.
        De andra böckerna handlar om Six innan hon blev tillfångatagen, Nine innan han blev tillfångatagen och Lorien innan den blev invaderad. (Sen finns det säkert fler som jag inte har läst än)

        Om jag var du skulle jag nog läsa dem🙂 Särskilt som det bara kommer ut en bok om året. Det friskar upp minnet lite😉

         
      • Anna - Boktycke

        January 17, 2014 at 08:49

        Ah! Får man läsa om Adam i dem?! Vad kul! Ska absolut kolla upp dem då, tack för tipset!

         

Leave a Reply

 
