RSS

5 tips för att hålla igång bokbloggen

02 Feb

Nu i veckan fick jag ett mail med en fråga om jag har några bra tips till hur man håller igång en bokblogg. Min första tanke var “Ehh, typ inte.” Men sedan tänkte jag efter och insåg att jag i stort sett har uppdaterat varje dag under de (nästan) tre åren som Boktycke har funnits. Ibland vet jag inte riktigt själv hur jag hinner göra detta men jag misstänker att följande faktorer har sin påverkan.

SchemaSchema
Utan ett tydligt schema så skulle jag aldrig ha orkat hålla igång och blogga varje dag. Även om  jag anser mig själv vara en ganska så fantasifull person så är det inte lätt att komma på nya saker att lägga upp varje dag. Med ett tydligt schema så blir det så mycket enklare att planera och blogga. Här har ni t.ex. veckoschemat för Boktycke.

Måndag – Veckans YA-boksläpp
Tisdag – Recension
Onsdag – Topp 5 eller Efterlängtat boksläpp
Torsdag – Recension
Fredag – Omslagsduell
Lördag – Recension, Nytt i hyllan eller annat
Söndag – Nytt i bokvärlden, diverse nyheter, diskussioner, etc

Helgerna håller jag ganska fritt för jag har mer tid att lägga på bloggen då än vad jag har in vanliga fall. Med ett schema så kan man skriva inläggen i förväg vilket leder oss in till nästa punk…

Tidsinställda inlägg
clockTidsinställda inlägg är din bästa vän om du inte orkar blogga efter skolan/jobbet! Ni kanske tror att jag bloggar varje dag men sanningen är att jag för det mesta bloggar bara 1-3 gånger i veckan. Jag brukar göra 3-4 inlägg på samma gång och tidsinställa dem. Oftast så sitter jag på söndagen och gör i ordning hela veckans inlägg. Det tar väl cirka 2-3 timmar att få allting på plats men sen så behöver jag inte tänka på det mer under den kommande veckan vilket är väldigt skönt.

Prioritera!
utmaningslistaAtt hålla igång en aktiv blogg krävs både planering och beslutsamhet. Framförallt så handlar det om att prioritera. T.ex. så försöker jag alltid skriva klart recensionen på den senast lästa boken innan jag börjar på en ny bok. Dels för att jag få ner mina tankar när jag fortfarande har allting i färskt minne men också för att jag vet att det kommer att bli jobbigare att skriva när jag är mitt uppe i en annan bok.

StatistikKolla inte på besökstatistiken
Besöksstatistiken kan ibland vara av ondo. Man kan lätt bli ledsen tappa bloggsuget när man märker att inte lika många besöker ens blogg längre eller att man har tappat följare på t.ex. bloglovin eller facebook. Mitt bästa tips är helt enkelt att sluta bry sig om de följare man tappar och istället glädjas åt de som man fortfarande har kvar.

 

Ta paus när det behövs
teKänner du dig verkligen inte för att blogga så ta en paus. Att blogga ska vara roligt och inte kännas som något jobbigt. Det är bättre att ta en längre paus och komma tillbaka med förnyade krafter än att sitta och trycka ut sig halvdana inlägg. Dina följare kommer inte att sluta följa dig för att du ta paus i ett par veckor. Skriv dock ett inlägg om din frånvaro så att dina läsare blir informerade. Att bara försvinna spårlöst från bloggen kan få folk att börja undra om det har hänt något. Jag brukar själv ta ett par veckor paus under sommaren och när jag har mycket att göra.

Det var de tipsen jag kunde komma på. Om ni har andra tips på hur man håller igång en aktiv blogg så skriv dem gärna i kommentarerna!

 
9 Comments

Posted by on February 2, 2014 in Blandat

 

9 responses to “5 tips för att hålla igång bokbloggen

  1. Carro

    February 2, 2014 at 16:13

    Bra tips tycker jag!🙂

     
  2. ochdagarnagar

    February 2, 2014 at 17:19

    Tidsinställda inlägg är mitt bästa tips och att ha sina idéer till inlägg som utkast. Ibland får man ett gäng idéer som inte passar/ hinns med just då och då skriver jag ändå en snabb rubrik och några minnesrader. Sen om man får bloggtorka så är det bara att kolla sina utkast. Funkar!

     
  3. Malin

    February 2, 2014 at 17:35

    Mycket bra tips!🙂

     
  4. Evelina

    February 2, 2014 at 17:56

    Bra tips:)

     
  5. Paulina Martinez

    February 2, 2014 at 17:59

    Tack för tipsen! Jag måste bli bättre på detta med tidsinställda inlägg på min blogg, mest blir det att jag stressar fram nåt i sista sekund.

     
  6. Monika

    February 2, 2014 at 19:18

    När jag upptäckte tidsinställda inlägg så var min lycka gjord🙂 Jag gör ungefär som du, har ett schema för ett par veckor framåt, sedan försöker jag skriva de inläggen långt i förväg. Det jag behöver bli bättre på är att skriva om böckerna snabbare än vad jag gör nu.

     
  7. Rymdpotatis

    February 3, 2014 at 15:37

    Vilka bra tips!🙂 jag har försökt göra tidsinställda inlägg, men jag fattar inte riktigt hur de fungerar…

     
  8. Cilia

    February 3, 2014 at 16:00

    Låter som väldigt bra tips!🙂

     
  9. Anna - Bokbabblaren

    February 9, 2014 at 11:50

    Att tidsinställa inlägg är verkligen smidigt! Det blir så lätt annars att man inte orkar när man kommer hem och sen känns det “för sent” med vissa typer av inlägg, och då blir de inte av alls istället.

     

Leave a Reply

 
