RSS

En syster som ska döda en annan

04 Feb

Är blod alltid tjockare än vatten?

StjärnmärktTitel: Stjärnmärkt (eng. Starcursed)
Författare: Jessica Spotswood
Serie: The Cahill Witch Chronicles #2
Sidantal: 362
Utgivningsår: 2014 (original 2013)

Obs! Spoilers för tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Cate befinner sig nu hos Systrarna och har krossat både sitt, Finns och Pauls hjärta. Hon vantrivs i klostret och saknar sina systrar något enormt. Hon vill inget hellre än att vara en vanlig flicka och inte den mäktiga häxan so profetian talar om, den som alla förväntar sig att hon ska vara. Under tiden missbrukar Bröderna sin makt ännu mer och häxjakten är värre än någonsin. Oskyldiga flickor fängslas och torteras och missnöjet bland både befolkningen och häxorna växer. Men ska Systrarna verkligen förklara krig mot Bröderna? Och är Cate verkligen häxan i profetian? Och den viktigaste frågan, vilken av systrarna Cahill är det som kommer att döda sin egen syster?

Tycke:
Äntligen är den här! Gillade första boken Farlig förmåga väldigt mycket så jag har längtat efter att få sätta händerna på fortsättningen. Är även supernöjd över att det svenska förlaget valde ”rätt” omslag. Så himla bra den passar in med första boken i bokhyllan!

Jag älskar stämningen i boken. Den är mörk, dyster och bitter. Flera gånger blev så arg på Brödernas sätt att behandla kvinnor. De tror att männen vet bäst och att kvinnor inte kan tänka. Det är så kränkande och förnedrande att kvinnorna alltid ska lyssna på männen och lyda deras minsta vink. Grrrr, ville verkligen hoppa in i boken och strypa några av Bröderna.

Språket flyter på bra och Cates berättarröst är inlevelsefullt. Jag förstår henne samtidigt som jag ibland kan tycka att hon vältra sig för mycket i självömkan. Visst, jag förstår att du inte vill att någon av dina systrar ska dö och att du vill beskydda dem. Men gjort är gjort och det är väl bättre att acceptera nuet än att försöka fly hela tiden?

Karaktärsmässigt så sjönk Cate litegrann i mina ögon för att hon fortfarande gärna bossar över sina systrar istället för att lyssna och förstå dem. I och för sig är Maura riktigt jobbig och jag hoppas på att det är hon som kommer att dö. Tess är bedårande som alltid och jag är riktigt nyfiken på hur det hela kommer att sluta. Ihhh, kan inte nästa bok komma ut snart?

Kort sagt, inte fullt lika bra som första boken men nära nog. Både stämningen och språket är vackert och karaktärerna är sympatiska, om än lite irriterande och gnälliga ibland. Längtar som bara den efter den sista boken nu!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Här kommer min teori om hur serien kommer att sluta. Jag tror att det kommer att bli Cate som dödar Tess. Varför vet jag inte än men det är känslan jag har. Med tanke på att hela den här boken ger ledtrådar om att Maura kommer att bli ”ond” så blir det så uppenbart om det är hon som kommer att dö eller att döda någon av sina systrar. Jag både hoppas och tror på att författaren planera en tvist så därför tror jag att det snarare kommer att vara Cate som dödar Tess, antingen av olycka eller av att Tess måste dö för att någon trollformel ska lyckas.
  • Men Gud! Vilken taskig bitch Maura är!!! Hur kan man göra så mot sin egen syster? Finn var ju på deras sida! Schysst att radera hans minnen alltså. Jag tyckte ju lite synd om henne som aldrig fick sin vilja igenom i förra boken men i den här är hon bara avundsjuk och elak! Står verkligen inte ut med henne!

Miljö/Handling: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Tess
Bästa scen eller del: Spoiler [När systrarna återförenades]

Rekommenderar för:
Gillade du första boken så lär du gilla den här med. Rekommenderar annars den här serien för er som vill läsa en historisk roman om häxor.

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte att läsa om bitchiga tjejer och kvinnoförtryck så kan den här vara fel bok för dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Farlig förmåga (eng. Born Wicked)
2. Stjärnmärkt (eng. Starcursed)
3. Systrars öde (eng. Sister’s Fate)

Andra versioner av omslaget
Star Cursed (The Cahill Witch Chronicles #2) av Jessica Spotswood

Läsutmaning #13 – Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en häxa/trollkarl

 

Tags: , , ,

4 responses to “En syster som ska döda en annan

  1. Melanie

    February 4, 2014 at 18:12

    Jag tyckte om båda böckerna men tyckte att denna var snäppet bättre🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 4, 2014 at 19:53

      Jag tycker båda är väldigt bra också men störde mig så mycket på Maura att det drog ner betyget:/

       
  2. Fia Filur

    February 6, 2014 at 08:43

    Fick hem den här igår, men har fullt upp med Nyckeln nu🙂

     
  3. Cecilia

    February 10, 2014 at 06:24

    Läste ut den här igår och håller verkligen med dig i dina “spoilertankar”. Sista två sidorna i boken vände verkligen uppochned på mina tankar om nästkommande bok!

     

Leave a Reply

 
