RSS

En alkemist som slits mellan plikten och kärleken

11 Feb

Boken där även jag blev en Sydrian-fan.

The Fiery HeartTitel: The Fiery Heart
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #4
Sidantal: 438
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers för tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Sydney har aldrig brutit mot så många regler tidigare, och hon har aldrig haft så starka känslor för någon annan. Hennes förbjudna relation med Adrian är både fantastisk och skrämmande på samma gång, och ingen av dem vill att den någonsin ska ta slut. Men för Sydney som fortfarande arbetar för alkemisterna och numera delar rum med sin lillasyster så blir de romantiska stunderna väldigt få och korta. Dessutom är hon upptagen med att öva upp sina häxkonster och även med detta måste hon smyga med. Så många hemligheter och så mycket som står på spel. Hur länge kan Sydneys och Adrians relation fortsätta innan de blir upptäckta?

Tycke:
Om ni har läst mina recensioner om de tidigare böckerna i serien så vet ni att jag inte var så förtjust i ihopparandet av Adrian och Sydney. Adrian ska ju fortsätta att vara olyckligt kär i Rose! Jag kan dock meddela att den här boken ändrade min syn på deras förhållande och nu är jag en äkta Sydrian-fan!

Sydney har utvecklats så mycket! Hon är långt ifrån sin gamla stela jag. Nu bubblar hon av liv, passion och mod, saker som jag verkligen uppskattar och hon stiger mer och mer i mina ögon för varje bok. Hon och Adrian är som gjorda för varandra!

Från början var jag en aning skeptisk till att läsa från Adrians synvinkel men jag tycker att Mead har gjort ett väldigt bra med hans berättarröst. Den känns så… Adrian 🙂  Älskar alla hans ”escape-plans”. Och i och med att man få läsa om hur han känner för Sydney så blev jag ännu mer övertygad om att de ska vara tillsammans.

Handlingsmässigt tycker jag att den är ganska tunn, speciellt om man jämför med föregående bok. I stort sett så handlar hela boken om Sydneys och Adrians relation och även om jag tycker om dem väldigt mycket så blev det ibland lite tröttsamt att läsa om hur mycket de bedårar varandra. The Fiery Heart känns mer som en paranormal romance än en urban fantasy faktiskt.

Kort sagt, ännu en bra bok av fantastiska Richelle Mead. Kanske inte den bästa i serien men fortfarande mycket läsvärd. Och slutet, gahhhh, längtar halvt ihjäl mig till nästa bok!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Det var ju ganska tydligt redan i bok 3 att Sydney kommer att råka ut för en re-education. Så himla synd att hon inte hann tatuera sig själv först! Men jag håller tummarna för att hennes magi kan stå emot bläcket! Eller kommer det att bli som i Vampire Academy (Rose och Dimitri)?
  • Har ni tänk på att alla sexscener beskrivs ur Adrians synpunkt? Vet inte om det är meningen men jag reagerade på det i alla fall 🙂
  • Åhh, stör mig lite på att Sydney och Adrian var så oförsiktiga. Plus att Sydney inte misstänkte att telefonen hade tagits upp av någon annan. Hon visste ju att Adrian hade tappat bort sin!

Miljö/Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär:
Adrian
Bästa scen eller del: Hos hovet.

Rekommenderar för:
Är du en fan av Richelle Mead så är ju den här boken ett måste!

Rekommenderar inte för:
Jadu, gillar du inte kärleksböcker med vampyrtema så lär väl den här inte passa dig.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. Titel ej bestämd

Läsutmaning #3 – Läs en bok vars titel består av 3 ord

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
