RSS

Minirecensioner – Manga och Sobek innan legenden

18 Feb


Soulless: The Manga Vol. 3 (The Parasol Protectorate Manga #3) av Gail CarrigerTitel: Soulless: The Manga, Vol. 3
Författare: Gail Carriger
Illustratör: Rem
Serie: The Parasol Protectorate Manga #3
Sidantal: 212
Utgivningsår: 2013

Minihandling:
Mangaversionen av Blameless (sv. Hemlös)

Tycke:
Jag är helt förälskad i mangaversionen Själlös-serien. Tycker verkligen om tecknarstilen och hur bra de har fått in originalberättelsen på de få sidorna. Blameless, eller Hemlös som den heter på svenska, är faktiskt boken som jag gillade minst i serien, men som manga är den helt fantastisk! Saker och ting som jag hade lite svårt att föreställa mig när jag läste boken blev glasklart nu när man fick se bilderna. Och det är så kul att få se Lord Akeldama, Biffy och Lyall.

Jag har inte hört något om att det ska komma ut mangaversioner av de resterande två böckerna i serien men jag hoppas verkligen på det. Gillar dem så himla mycket och kommer att bli ledsen ifall det inte kommer ut fler böcker. De två sista böckerna är ju dessutom mina favoriter i serien! Ahh, håller verkligen tummarna för att bok 4 och 5 också får en mangaversion!

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Soulless Vol.1
2. Soulless Vol.2
3. Soulless Vol.3

Läsutmaning #45 – Läs en grafisk roman

________________________________________________________________________________

The son of sobekTitel: The Son of Sobek
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson & Kane Chronicles Crossover #1
Sidantal: 40
Utgivningsår: 2013

Minihandling:
Kane och Percy jagar en krokodil

Tycke:
OMG, den här boken är alldeles för kort! Att få läsa om hur Carter möter Percy är som en dröm som går i uppfyllelse. Gillar ju båda serierna så mycket och det är verkligen kul när karaktärerna som man bryr sig om möter varandra.

Innan jag läste den här mellanboken så tänkte jag faktiskt aldrig på hur olika Carter och Percy är. Jag menar, rent handlingsmässigt så påminner båda serierna väldigt mycket om varandra, det är liksom egyptisk mytologi istället för grekisk. Men rent karaktärsmässigt så är Carter och Percy ganska olika, vilket framgick tydligt i den här mellanboken.

Näh, den här boken tog slut alldeles för fort. Jag vill läsa en hel serie där karaktärerna från Brooklyn House möter gänget från Camp Half-blood. Snälla Riordan, det kan du väl fixa?

B8Betyg: 8/10

________________________________________________________________________________

Life before legendTitel: Life Before Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #0.5
Sidantal: 38
Utgivningsår: 2012

Minihandling:
Days första kyss och Junes första dag på universitetet.

Tycke:
Den här mellanboken utspelar sig alltså innan händelserna i Legend och vi möter tolvåriga Day och June.  Jadu, den handlar egentligen inte om så mycket men det var ändå ganska underhållande att läsa om hur Day och June hade det när de var 12 år gamla. En fördel är ju att den är så pass kort att man inte hinner bli uttråkad. Helt okej tidsfördriv.

B4.5Betyg: 4,5/10

Andra böcker i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Extraböcker:
0.5. Life Before Legend

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

 
