RSS

Svenska översättningar att längta efter (2014 del 3)

22 Feb

Jag kan med glädje meddela att vi har många spännande översättningar att se fram emot under vår och sommar. Här kommer några av dem 🙂

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

2014-04-15 Tales From a Not-So-Popular Party Girl

Titel: Berättelser om en (inte så) populär partytjej (orig. Tales From a Not-So-Popular Party Girl)
Författare: Rachel Renée Russell
Serie: Dork Diaries #2
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 15:e april

Har läst den första boken och tyckte att den var helt okej. Tyckte först att Nikki var väldigt omogen men sen när man vande sig vid stilen så blev den faktiskt rätt rolig. Min recension här ni här.

_____________________________________________________________________________________

2014-04-15 Wool Omnibus - Ull

Titel: Ull (orig. Wool)
Författare: Hugh Howey
Serie: Silo #1,  Wool #1-5
Förlag: Norstedts
Utgivningsdatum: 15:e april

Om jag har förstått det rätt så är den här en samlingsvolym av alla böckerna i serien Wool som i sin tur utgör första delen i serien Silo. Har hört från flera svenska bokbloggare att den här post-apokalyptiska serien ska vara riktigt bra så det är superkul att se att den även kommer på svenska.

_____________________________________________________________________________________

2014-05-05 Fyre EldenTitel: Eld (orig. Fyre)
Författare: Angie Sage
Serie: Septimus Heap #7
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e maj

Har läst första boken och tyckte att den var rätt bra. Karaktärerna är en aning för vimsiga för min del men jag vet att den här serien är hur populär som helst och de svenska fansen kan äntligen läsa hur den slutar. Min recension av första boken har ni här.

_____________________________________________________________________________________

2014-05-05 Ignite Me Sätt mig i brand

Titel: Sätt mig i brand (orig. Ignite Me)
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #3
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e maj

Här har vi översättningen som  jag längtar ihjäl mig efter! Älskar de två första böckerna och vad jag har hört så ska den sista boken vara minst lika bra. Gahh, rena undret att jag har lyckats hålla i mig och inte köpt hem den sista boken på engelska. Tycker att det svenska omslaget samt titeln inte riktigt matchar de tidigare böckerna i serien men nåja, det är ju innehållet som är viktigt!

_____________________________________________________________________________________

2014-05-05 Out of the Easy Färgen på drömmar

Titel: Färgen på drömmar (orig. Out of the Easy)
Författare: Ruta Sepetys
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e maj

B. Wahlstöms har ju tidigare gett ut Strimmor av hopp av författaren och nu ger de även ut hennes senaste bok. Jag har inte läst något av Sepetys tidigare men har hört att hennes böcker ska vara väldigt bra. Kommer med stor sannolikhet att låna hem den här när jag hittar den på bibblan.

_____________________________________________________________________________________

2014-05-05 The Ocean at the end of the lane

Titel: Oceanen vid vägens slut (orig. The Ocean at the end of the lane)
Författare: Neil Gaiman
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 5:e maj

Här har vi boken som blev framröstad som fjolårets vinnare i genren fantasy på Goodreads med 43,534 röster. Vet faktiskt inte så mycket om vad den handlar om och det är lika bra för jag kommer med säkerhet att skaffa hem den när den kommer ut på svenska. Snyggt omslag har den också 🙂

_____________________________________________________________________________________

2014-05-05 The Royal Ranger Den nya lärlingen

Titel: Den nya lärlingen (orig. The Royal Ranger)
Författare: John Flanagan
Serie: Rangers apprentice #12
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e maj

Trodde att den här serien bara skulle vara på 11 böcker men den är ju så populär så det skadar väl inte med en bok till. Fastnade inte riktigt för de tre första böckerna och tror inte att jag kommer att läsa den här.

_____________________________________________________________________________________

2014-06-01 Revealed - Blottad

Titel: Blottad (orig. Revealed)
Författare:P.C. Cast Och Kristin Cast
Serie: House of Night #11
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 11:a juni

Något för de svenska Nattens hus – fansen. Jag tror inte att jag klarar av att läsa mer av den här serien så jag kommer förmodligen aldrig att plocka upp den här.

_____________________________________________________________________________________

Åhhh, så många spännande böcker som kommer ut på svenska. Mest ser jag fram emot Sätt mig i brand! (givetvis), sen är jag som sagt även väldigt sugen på Oceanen vid vägens slutFärgen på drömmar och Ull. Och det här är faktiskt bara första delen på sommarens kommande böcker, andra delen tänker jag lägga upp nästa vecka. Stay tuned 🙂

Vilka översättningar är du sugen på?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 1)
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 5)
Svenska översättningar att längta efter (2014 del 6)

 

6 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2014 del 3)

  1. Josefin

    February 22, 2014 at 14:33

    Vad spännande! Tack för det här inlägget, fick massa nya tips nu! Jag väntar på Sätt mig i brand, men det var så länge sen jag läste de tidigare böckerna så jag minns knappt vad som hände.

     
  2. Lena

    February 22, 2014 at 16:31

    Åh tack för det här inlägget! Är så glad att de översätter Sepetys senaste bok och med ett så fint omslag! Förutom den är jag också glad över Sätt mig i brand! och Oceanen vid vägens slut 🙂

     
  3. stina liffner

    February 22, 2014 at 17:40

    Är lite besviken på Ingnite me omslag. Lite tråkig vild faktiskt.

     
  4. Rymdpotatis

    February 22, 2014 at 20:10

    Jag tycker Wool/ Ull är ett finfint exempel på att man inte alltid kan direktöversätta en boks titel…

     
  5. Klara

    February 22, 2014 at 21:32

    Jag vill läsa Sätt mig i brand! 🙂 Jag håller med dig om att titeln och omslaget inte riktigt passar de tidigare böckerna och det är lite tråkigt.

     
  6. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    February 26, 2014 at 16:38

    Kul Out of the Easy har jag velat läsa, inte överförtjust i svenska omslaget men då jag ändå inte gillar paperback versionen så kanske jag beställer den på svenska istället ändå!

     

Leave a Reply

 
