RSS

Livet på en mytologisk skola

13 Mar

… är allt annat än lätt när en mördare är ute efter en.

Kiss of FrostTitel: Kiss of Frost
Författare: Jennifer Estep
Serie: Mythos Academy #2
Sidantal: 337
Utgivningsår: 2011

Obs! Spoilers från föregående delar i serien kan förekomma.

Handling:
Gwen har blivit gudinnan Nikes utvalda kämpe men hennes liv har inte blivit bättre, snarare tvärtom. Dag ut och dag in måste hon träna med sparta-killarna och blir förnedrad i svärdskonst. Inte heller blir det bättre när hon upptäcker att någon på skolan är ute efter hennes liv. För sin egen säkerhetsskull tvingas hon följa med på skolans skidsemester där eleverna från flera mytologiska skolor samlas och festar tillsammans. Gwen ser verkligen inte fram emot skidbacken och alkoholpåverkade tonåringar men kanske kommer hon att möta någon kille som kan få henne att sluta tänka på Logan som hon fortfarande har känslor för…

Tycke:
Jag läste första boken i serien förra året och blev så förtjust i den att jag även skaffade mig hem den andra och tredje boken. Nu är fortsättningen läst och jag måste tyvärr säga att jag blev besviken.

Gahhhh, varför har Gwen blivit så dum?!! Hennes ironi och bitterhet som jag tyckte om så mycket har istället blivit ersatt av självömkan, idioti, elakhet och svartsjuka. Hon gnäller hela tiden om hur synd det är om henne, hon berättar inte för folk som bryr sig om henne att hon är i livsfara på grund av superfåniga anledningar. Sen klarar jag verkligen inte av hur bitchig hon har blivit. Till och med när andra påpekar för henne att hon är elak så tänker hon ”whatever, jag bryr mig inte om dem”. Seriöst! Hur osympatisk kan man vara?

Handlingsmässigt så är det inte så mycket att hurra för heller. Mysteriebiten var väldigt uppenbar och jag tyckte mest att Gwen var dum som inte använde sin kraft oftare för att ta reda på saker. Hon säger faktiskt i början av boken att hon tycker om att veta folks hemligheter, sen ett par sidor senare säger hon att hon inte vill röra andra för att hon inte vill se vad de döljer… huh? Jag kan inte heller minnas när en bok fick mig att bli så frustrerad, jag har aldrig begripit mig på varför folk säger att de kastar böcker i väggen men den här boken fick mig att äntligen inse svaret. Mer om det i spoilerdelen.

Vad som hindrar boken från att bli en riktig bottennapp är att den är lättläst och inte så lång. Jag gillar även konceptet med en skola för mytologiska krigare. Jag har redan den tredje boken hemma så jag lär väl läsa den också. Hoppas verkligen att den är bättre än den här för annars så lär jag nog ge upp den här serien.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Duh, var så uppenbart att det var något skumt med Preston! Varför var Gwen inte mer misstänksam?!! Och så går hon och misstänker Oliver??? Hur kan hon inte fatta att han är gay när det är så tydliga ledtrådar. Så frustrerande!
  • Suck på att Logan ska helt plötsligt dyka upp i sista ögonblicket och hindrar Preston från att döda Gwen. Kunde inte himla mer med ögonen.
  • Alltså… Gwen blir skitsur på de vuxna när hon upptäcker att de har haft hemligheter för henne. Men duh, det är inte så att hon själv är så himla ärlig heller.

 Karaktärer: -1
Uppenbara mysterier: -1

Mest intressanta karaktär:
Uh… Nike kanske.
Bästa scen eller del: Spoiler [När Gwen läser av Preston i slutet, det var den enda gången jag tyckte om Gwen]

Böcker som jag kom att tänka på:
Frostbite av Richelle Mead – Båda två är andra delen i en serie på sex böcker. Massor av festande tonåringar på skidsemester, huvudrollen försöker komma över sina känslor för en kille samtidigt som hon träffar någon ny.

Rekommenderar för:
Har du inget emot gnälliga och idiotiska huvudroller så kanske du gillar den här.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha ett bra mysterium och oförutsägbar handling så kan du skippa den här.

B3Betyg: 3/10

Andra böcker i serien
1. Touch of Frost
2. Kiss of Frost
3. Dark Frost
4. Crimson Frost
5. Midnight Frost
6. Killer Frost

Extraböcker:
0.5. First Frost
1.5. Halloween Frost
4.5. Spartan Frost

Läsutmaning #64 – Läs en bok där omslaget är associerat med vinter eller höst

 

Tags: , ,

3 responses to “Livet på en mytologisk skola

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    March 15, 2014 at 13:30

    Håller med! Var inte alls lika kul som första 😦

     
  2. Cecilia

    March 15, 2014 at 18:51

    Serien blir faktiskt bättre efter tredje boken; Gwen utvecklas som karaktär och handlingen blir allt mer originell. Så ge inte upp den här serien ännu! 😀

     
    • Anna - Boktycke

      March 15, 2014 at 21:49

      Ah okej, har ju tredje boken hemma så den ska jag läsa iaf 🙂

       

Leave a Reply

 
