RSS

Tre tonåriga spökjägare i London

16 Mar

En bok man bör läsa med taklampan tänd.

Den skrikande trappanTitel: Den skrikande trappan (eng. The Screaming Staircase)
Författare: Jonathan Stroud
Serie: Lockwood & Co. #1
Sidantal: 386
Utgivningsår: 2014 (original 2013)

Handling:
För femtio år sedan spred sig en spökepidemi över England. Farliga vålnader och andar dyker upp till höger och vänster under natten och ingen vet varför. Unga Lucy är en skicklig spökjägare med förmågan att kunna höra spöken. På jakt efter ett nytt jobb i London hamnar hon hos den lilla agenturen Lockwood & Company. Tillsammans med sin excentriska chef Lockwood och buttra George tävlar de med de andra agenturerna om att lösa fall. Olyckligtvist råkar de utför en olycka och för att kunna betala skadeståndet måste de ta sig an deras farligaste uppdrag hittills – att övernatta i Englands kanske mest hemsökta hus.

Tycke:
Jag har varit intresserad av den här boken sen jag läste om den och nu när jag har läst den så kan jag säga att den överträffade förväntningarna! Jag fullkomligt älskar miljön och den fantasifulla spökvärlden. Att handlingen dessutom utspelar sig i favoritstaden London gör den ju bara ännu mer fantastisk!

Den skrikande trappan klassas som en middle grade men jag lovar att man även kommer att älska den som vuxen. Vissa av de kusliga scenerna är så bra beskrivna att man själv känner att man börjar få panik. Karaktärerna är få men jag gillar hur speciella alla var. Här finns minsann inga tråkigheter. Tycker väl ibland att de är en aning gnälliga under uppdragen men annars så tycker jag om dem riktigt mycket. Lucys berättarröst är så härligt sarkastisk och det är ett rent nöje att få följa med på hennes äventyr.

Författaren har vävt ihop berättelsen riktigt snyggt och även om jag inte kollade upp termerna i ordlistan längst bak i boken så var det inga problem att följa med i handlingen. Sidantalet kan tyckas vara lång för en ungdomsbok men den är så spännande att tiden bara flyger förbi när man läser.

Kort sagt, en superbra bok och en mycket lovande början på en ny serie. Det är utan tvekan en favorit när det kommer till spökböcker. Stort plus för att omslaget är snyggt också. Nu ser jag väldigt mycket fram emot nästa bok som kommer ut på engelska i september i år.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Misstänkte att Fairfaxs fall hängde ihop med Anne Wards fall men däremot så misstänkte jag faktiskt aldrig att han var mördaren förrän de insåg att någon hade låst in dem i det röda rummet.
  • Men duh, varför ska Lucy hålla det hemligt att hon kan kommunicera med spökburken? Det är ju en superstor upptäckt! Jag hoppas på att hon kommer att avslöja för de andra i nästa bok.
  • Haha, himla kul och tragisk att de ALLTID ska både lyckas och misslyckas med sina fall. Som att bränna ner hus eller att få sin arbetsgivare död🙂

Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +1

Mest intressanta karaktär:
Lockwood
Bästa scen eller del: Spoiler [När de var fast i det röda rummet]

Rekommenderar för:
Vill du ha en spännande och humoristisk bok om spökjägare i London är den här boken perfekt!

Rekommenderar inte för:
Vill du ha seriösa karaktärer och passionerad kärlek så är den här inte rätt bok för dig.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien
1. Den skrikande trappan (eng. The Screaming Staircase)
2. The Whispering Skull

Läsutmaning #20 – Läs en bok där huvudrollen är eller kan integrera med ett spöke

 

Tags: , , ,

2 responses to “Tre tonåriga spökjägare i London

  1. Mari Gadell

    March 16, 2014 at 18:20

    Jag har läst den här också och håller med dig om att den passar även äldre, tyckte att den var så spännande emellanåt så jag hade svårt att sluta läsa. Lite jobbigt att behöva vänta på nästa del bara.

     
    • Anna - Boktycke

      March 16, 2014 at 21:30

      Ja, den är så bra! Jag kommer förmodligen att läsa den på engelska när den kommer ut. Orkar inte vänta så länge!🙂

       

Leave a Reply

 
