RSS

Jakten på evighetens botmedel

20 Mar

En sjukdom som dödar både människor och vampyrer låter onekligen ganska farligt.

The Eternity CureTitel: The Eternity Cure
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #2
Sidantal: 434
Utgivningsår: 2013

Obs! Spoilers från föregående delar i serien kan förekomma.

Handling:
Allie har varit på jakt efter Kanin i flera veckor och spåret blir allt svagare. Rädslan för att hennes sire kan ha förlorat livet i psykopaten Sarrens händer får henne att skynda sig. Men just när hon tror att hon har kommit fram till sitt mål så hittar hon sin förhatliga blodsbror Jackal istället för Kanin. Trots att Allie vill döda Jackal för allt ont han har gjort så vet hon att de behöver samarbeta för att ha någon chans att rädda Kanin från Sarren. Jakten fortsätter men snart upptäcker de att något betydligt större än Kanins liv står på spel. Något som inte bara är farligt för människan, utan även dödligt för vampyrerna…

Tycke:
Julie Kagawa är en av mina favoritförfattare och det är alltid lika kul att återvända till hennes fantastiska världar. Även om det inte direkt är en trevlig värld med blodtörstiga vampyrer, svält och förtryck så är det så stämningsfullt beskrivet att man inte kan låta bli att rysa.

I den här boken får vi återigen följa med Allie på hennes resa mot att hjälpa andra, (seriöst, det är vad hennes liv går ut på). Man får även återse Jackal och jag måste säga att jag gillar honom mycket mer nu än vad jag gjorde i första boken.  Även Ezekiel växte en del i mina ögon och istället för att vara det typiska kärleksintresset så fick han faktiskt en personlighet. Allie själv är fortfarande lite irriterande med sin godhet och all tjat om att hon är ett monster, men förutom det så gillar jag henne riktigt mycket.

Handlingen är spännande och trots att det är mycket beskrivningar så kändes boken aldrig seg. Tyvärr så hade jag redan spoilat för mig själv genom att råka läsa de två första meningarna ur nästa boks beskrivning så slutet berörde mig inte på samma sätt som det förmodligen skulle ha gjort annars. Buhh, stör mig faktiskt riktigt mycket på det. Varför har man så stora spoilers i de två första meningarna?! Jaja, har ju bara mig själv att skylla så en varning till er – läs inte beskrivningen för The Forever Song innan ni har läst den här boken!

Hursomhelst, slutet är en riktig spännande cliffhanger och jag längtar halvt ihjäl mig efter fortsättningen. Bara två månader till att hålla ut, you can do it Anna!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Störde mig så otroligt mycket på Stick. Gah, önskar att de kunde ha dödat honom tidigare!
  • Aww, sista scenen där Zeke blev torterad till döds var riktigt känslosamt trots att jag redan visste att han skulle dö. Men jag förmodar att Sarren har förvandlat honom till en vampyr? Åhhh, ska bli så spännande att se vad som händer i nästa bok.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Jackal
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat: “Oh, don’t mind me,” came an extremely sarcastic voice near the wall. “You two go ahead and make out–I’ll just sit here and bleed quietly.”

Andra verk som jag kom att tänka på:
Code Ceass (Säsong 2) – Slutet!!! Ni som har sett animen och läst den här boken fattar vad jag menar 🙂

Rekommenderar för:
Om du är sugen på något mörkt med blodtörstiga vampyrer och zombieliknande varelser så har du hittat rätt!

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om cliffhangers och död så kan du plocka upp en annan bok.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien
1. The Immortal Rules
2. The Eternity Cure
3. The Forever Song

Läsutmaning #29 – Läs en bok som är andra boken ur en serie

 

Tags: , ,

6 responses to “Jakten på evighetens botmedel

  1. eve - min bok och jag

    March 21, 2014 at 09:01

    Asså slutet! Man hade ju typ listat ut det, men när man läste det… Wow! 😉 Längtar så till fortsättningen!

     
    • Anna - Boktycke

      March 21, 2014 at 15:58

      För min del så visste jag ju redan slutet så (dumma spoiler!) men det var så bra skrivet så man kan inte låta bli att rysa ändå 🙂

       
  2. Fia Filur

    March 21, 2014 at 15:38

    Hade tänkt börja läsa ettan snart. Men hur i all världen kan han heta Kanin??? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 21, 2014 at 15:57

      Haha, det låter ju så löjligt på svenska 😀 Men jag kan tänka mig att det kan låta rätt coolt för de som inte kan svenska. För “Kanin” låter ju som “Canine” som betyder huggtand vilket är ett rätt bra namn på en vampyr 🙂

       
  3. Anna Eriksson

    March 23, 2014 at 12:41

    Vet du när tvåan kommer ut på svenska?

     

Leave a Reply

 
